1515
Annons

E-handeln slår rekord i krisen – äldre rusar till nätet

I april gick andelen svenskar som handlar online upp till 78 procent, en nivå som aldrig tidigare nåtts, enligt Postnords senast barometer för e-handeln. Framför allt rusar äldre till nätet.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Coronaviruset har förändrat mycket, inte minst vårt konsumtionsbeteende. Det syns tydligt i Postnords senaste rapport av e-handelns utveckling för april. Undersökningen som går vid namnet e-barometern publiceras vanligtvis varje kvartal men nu har man valt att publicera siffror för varje månad i och med de ständiga förändringarna och den starka tillväxten. 

”Vi förstod att det skulle vara en stor ökning i april, det har vår paketvolym indikerat. Men en sådan här stor ökning trodde vi inte”, säger Carl-Fredrik Teder. Vad han syftar på är de 44 procent som e-handeln växte med i april jämfört med motsvarande månad föregående år. 

”Visst finns det en organisk tillväxt inom e-handeln, men det finns helt klart en faktor av corona.” 

Den totala andelen som handlar online har sedan februari fortsatt att öka och i april låg den på 78 procent, en nivå som Postnord aldrig tidigare nått i sin undersökning. I mars låg andelen på 73 procent. Det är även betydligt mer kvinnor än män som e-handlade under april, 82 respektive 73 procent. 

”Kvinnor har haft en viss överrepresentation gentemot män redan innan corona, specifikt inom varugrupperna skönhet och hälsa samt kläder och skor. Nu när de här varugrupperna fortsätter att växa kan det resultera i att gapet mellan män och kvinnor blir större”, säger Carl-Fredrik Teder.  

Den siffran som sticker ut allra mest i undersökningen är de 154 procenten som representerar tillväxten av e-handeln hos åldersgruppen 65-79 år. En förklaring till den höga siffran tror man beror på att en stor del av gruppen har handlat livsmedel och apoteksvaror på nätet sedan pandemin slog till. 

Dessa är också de två varugrupper som ökat mest i försäljning. I kategorin skönhet och hälsa, där apoteksvaror ingår, har det skett en ökning på 14 procent och inom dagligvaruhandeln en ökning på sex procent. 

Tror du att det kommer fortsätta att öka framöver?
”Det beror på vad som händer i världen och vilka riktlinjer som vi får av myndigheterna. Skulle människor känna sig mindre oroliga kanske de återgår till att handla i butik och rör sig mer ute.” 

Vad händer när saker och ting återgår till det normala?
”När corona är över kommer vi inte se en tillväxt som vi gör nu, men jag tror att många nya konsumentgrupper kommer att stanna kvar, och e-handeln växa. Många har insett att det är smidigt att handla online och kommer troligen fortsätta att göra det.” 

I och med pandemin har nya frågor lagts till i undersökningen som görs tillsammans med analysföretaget Hui och branschorganisationen Svensk Digital Handel, bland annat om deltagarna tror att de kommer konsumera mindre 2020 jämfört med 2019.  Här svarade 37 procent av deltagarna ja. De menar att de kommer spendera mer tid hemma vilket resulterar i mindre konsumtion, samt att vissa lever i hushåll där man nu har en lägre inkomst.

”Självklart kan minskningen i konsumtionen även påverka försäljningen inom e-handeln. Men än så länge vet vi bara att de kommer spendera mindre än de gjorde under 2019, men vi vet inte hur mycket mindre. Dessutom kan det komma att förändras beroende på hur situationen utvecklar sig.”  

Innehåll från HuaweiAnnons

Så ska samverkan och innovation lösa klimatutmaningen

Drygt 98 procent av den el som produceras i Sverige är fossilfri. Men i takt med klimatomställningen ökar också vårt energibehov kraftigt. Det innebär en stor utmaning – men också en möjlighet att tänka nytt och innovativt.

Teknik kan förändra världen och driva den gröna omställningen framåt. Men då behövs fler samarbeten och möjligheter att diskutera och utväxla erfarenheter. Därför arrangerade Huawei ”Green Summit 2022” i Stockholm i början av juni. Målet var att i en svensk kontext skapa långsiktiga möjligheter till nya innovativa lösningar på miljöproblemen.

Under en förmiddag diskuterade representanter från politik, myndigheter, näringsliv och akademi klimatutmaningarna ur olika perspektiv. Tekniska lösningar och innovationer från flera branscher lyftes fram och representanter från solenergibranschen berättade om hur utvecklingen där går i rasande takt med hjälp av ny smart teknik. 

Debatter och diskussioner

Publiken fick också höra om gröna startups vars syfte är att genom innovation bidra till minskade utsläpp. Ett exempel är Plaant, som har utvecklat ett smart växthus för inomhusbruk – utan jord. Därtill fanns myndighetssverige representerat genom Energimyndigheten som berättade om det växande elbehovet och vad som behövs för att Sverige ska klara den nya elektrifieringsvågens behov. 

Under ett panelsamtal enades representanter från Energimyndigheten, Huawei och Plaant att Sverige generellt sett har ett bra utgångsläge för att nå våra gemensamma hållbarhetsmål. Vi behöver dock rikta blicken mot framtiden. Att Sverige i dag ligger i framkant ska inte tas för givet. Det paneldeltagarna önskade från regeringen var att digitalisering ska bli en topprioritet eftersom en ökad digitalisering kan bidra till att bemöta många av de utmaningar vi står inför. Därtill önskades tydligare mål och ett skiftat fokus, bort från samhällets intressekonflikter till ett ökat samarbete vad gäller behovet av olika typer av energislag.

Sätter bollen i rullning 

Målet med dagen var att skapa förståelse för hur teknik och innovationer kan bidra till att lösa många av de utmaningar som finns för att Sverige ska nå de högt uppsatta klimatmål som regeringen beslutat om. 

Under Green Summit diskuterade talarna också hur vi tillsammans kan driva på hållbar innovation från den snabbt växande solenergisektorns perspektiv. Talare från Soltech Energy Solutions, branschorganisationen Svensk Solenergi, CheckWatt och hållbarhetskonsultbyrån Ethos berömde Sveriges goda klimat för entreprenörer. 

Dock framfördes synpunkter på politikens beslutsförmåga när det kommer till prioriteringar av miljöfrågor och det är ett hinder för nya innovativa företag. Ett exempel som lyftes var trubbiga miljöprövningar som istället för att se till energibehovet på systemnivå begränsar de aktörer som har gröna och innovativa lösningar för att bidra till att skapa en grön och hållbar energiproduktion.

 

Världsledande inom teknik för solenergi 

Det var första gången Huawei arrangerade Green Summit i Sverige och tanken är att plattformen ska växa till att bli en allt större arena för samarbeten. Planen är att arrangera motsvarande konferenser i Norge och Finland senare i år. 

– Den här typen av arena saknas i dag, så det var väldigt värdefullt. Här träffades myndigheter, politiker, näringsliv, innovatörer och entreprenörer – vi delade åsikter och erfarenheter och diskuterade de hinder som finns på ett öppet sätt. Jag fick flera nya insikter och är mycket nöjd, säger Christoffer Caesar, CEO på Soltech Energy Solutions. 

De flesta kanske förknippar Huawei med mobiltelefoner och nätverksutrusning, men företaget är också ett av världens ledande inom teknik för solenergi. Huawei driver redan i dag flera olika innovationsprojekt tillsammans med Soltech Energy Solutions. Bland annat har Soltech tagit hjälp av Huaweis lösning för batterilagring av energi på sin laddstation för Scanias ellastbilar. Laddplatsen ska minska de långa laddningstider som hittills bromsat en ökad användning av elektrifierade fordon.  

Öppnar för fler samarbeten

Under eventet presenterades dessutom Soltech Energy Solutions som Huaweis strategiska partner inom affärsområdet Digital Power. De två företagen har nyligen påbörjat ett ytterligare samarbete för att fortsätta driva utvecklingen inom solenergi och smarta energilösningar.

– Vi är imponerade över Huaweis höga innovationsnivå och kvalitén i deras produkter och lösningar. Med detta samarbete kan vi dra nytta av varandras styrkor och skapa ett ännu bättre erbjudande i den svenska solenergibranschen, säger Christoffer Caesar. 

Ytterligare några av Huaweis samarbeten i Norden är bland annat ett med det innovativa solcellsföretaget GruppSol, som bygger VillaZero – Sveriges första koldioxidneutrala villa. 

Med samarbetspartners har Huawei också utvecklat en innovativ AI-lösning för att i norska älvar sortera ut och stoppa invasionen av puckellax som utgör ett stort hot mot den lokala faunan. Förhoppningen är att Green Summit ska bidra till fler samarbeten.  

– Under dagen samlade vi många olika kompetenser och aktörer. Vi hoppas att det kan öppna upp för fler samverkans- och innovationsprojekt. Den kraften är avgörande för att skapa ett hållbart samhälle, säger Kenneth Fredriksen.

Mer från Huawei

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Huawei och ej en artikel av Dagens industri

Bitcoinbedrägerier ökar: ”Numera är det varje dag”

Investeringsbedrägerierna i Sverige ligger fortsatt på höga nivåer. Under andra kvartalet har Finansinspektionen även noterat att bedragarna förfinat sina metoder ytterligare.

Fi uppmanar Sveriges konsumenter att vara försiktiga.
Fi uppmanar Sveriges konsumenter att vara försiktiga.Foto:SORAPOP UDOMSRI, Jesper Frisk.

Under förra veckan uppmanade Finansinspektionen (FI) återigen Sveriges konsumenter att vara försiktiga. Nuvarande bedrägerivågen är stor och omfattande. Det handlar framför allt om kryptovalutan Bitcoin, säger Lars Malmström, chef för konsumentavdelningen på FI. Han konstaterar att anmälningarna kring bedrägerierna ökat.

”Förut brukade jag säga att personer som blivit lurade hörde av sig flera gånger i veckan, numera är det varje dag.”

Bedragarnas metoder varierar, och de anpassar sig snabbt till vad som fungerar för tillfället. Lars Malmström beskriver ett typiskt händelseförlopp som att bedragarna först hittar sina offer via sociala medier. Där luras de att investera några tusen kronor i kryptovalutor eller populära aktier. I själva verket förs pengarna över direkt till bedragarna, det görs ingen investering.

”Oftast är det bara början. Den låtsasinvestering som gjorts framställs som lyckad, och offret dras med och luras att sätta in mer och mer pengar. Hela processen kan pågå i flera månader.”

”Första gången man möter det här så undrar man kanske hur personer kan gå på detta. I själva verket är det väldigt svårt att skilja bedragarnas hemsidor från den generelle nätmäklarens, och de är mycket skickliga i sin kommunikation. När konsumenterna till slut försöker realisera sina iscensatta vinster eller stoppa förluster inser de att de blivit lurade. Offren har i genomsnitt förlorat flera hundratusen kronor”, säger Lars Malmström.

I FI:s senaste varning lyfts även ett fall från Högsta Domstolen upp. FI konstaterar att offret fått tillbaka nästa hela sitt förlorade belopp, men att det för denna dom rört sig om att offret själv inte fört över sina pengar till bedragarna. Om man på egen hand initierat en överföring är det fortsatt nästan omöjligt att få tillbaka sitt förlorade belopp.

FI tror att det viktigaste för att komma till rätta med bedrägerierna är att göra konsumenter mer medvetna.

”Att motverka den här typen av bedrägerier är inte heller bara viktigt för den enskilda konsumenten, utan även för finansbranschen i stort. Alla ska kunna spara och känna sig trygga”, säger Lars Malmström.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera