Annons

E-handeln en hård nöt för franchisetagare

Att klara den digitala omställningen är svårt nog för många detaljister. När flera företag ska samsas under samma varumärke blir det ännu klurigare. 

Och när butikskoncept börjar svaja finns det risk att enskilda franchisetagare hamnar i kläm.  

JC och 7-Eleven är vanliga franchise-butiker i Sverige.
JC och 7-Eleven är vanliga franchise-butiker i Sverige.Foto:TT

Att hitta rätt i den nya tidens flerkanalshandel och samtidigt utsättas för internationell konkurrens har visat sig minst sagt utmanande för detaljhandelsföretagen. För kedjor som bedrivs genom franchise måste ytterligare en knäckfråga hanteras. Det handlar hur intäkter från e-handeln ska hanteras.

"Det där har varit en utmaning under längre tid. Multikanalsdistributionen skapar omvälvande förändringar för många av de här företagen", säger Johan Martinsson som är vd för Svensk Franchise, som organiserar de svenska franchiseföretagen. 

Någon patentlösning finns inte, utan alla kedjor har fått hitta strukturer som passar verksamheten bäst utifrån tjänst eller vara. Den enklaste är att dela på intäkten. 

"Andra system använder pengarna som kommer in från den digitala handeln till gemensamma marknadsaktiviteter", berättar Johan Martinsson. 

Ett tredje sätt är att låta kunden hämta varan i en fysisk butik. Då tillfaller intäkten butiken, helt eller delvis. 

"De flesta har redan haft den är diskussionen och det är viktigt. Ingen kedja klarar sig utan framgångsrika franchisetagare, och ingen klarar sig utan framgångsrika franchisegivare", säger Johan Martinsson. 

Polarn O.Pyret äger större delen av sitt butiksnätverk, men har 12 franchisetagare. I bolagets svenska franshisebutiker finns samma multikanallösningar som i de egenägda butikerna. 

Vd:n Nanna Hedlund tycker att det finns stora fördelar med konceptet när det fungerar.

"Franchisetagare kan till exempel med sin lokala kännedom många gånger göra ett bättre jobb än vad vi själva kanske hade gjort på orten – eller bidra till att vi finns tillgängliga på en ort vi inte annars valt att etablera oss på", säger hon.

Franchise är på tydlig frammarsch och har varit det i många år. Vad som regleras i ett franchiseavtal är olika beroende på kedja. Inom handeln kan det till exempel handla om sortimentet, varulager, och vilka kampanjer som ska genomföras. 

Den största utmaningen med att vara franchisetagare är enligt Nanna Hedlund att man som entreprenör inte äger varumärket och konceptet, vilket begränsar möjligheterna att utveckla verksamheten. 

"Det kan såklart vara ännu mer utmanande i en marknad under förändring. I tillägg är man naturligtvis sårbar inför attraktiviteten i konceptet på marknaden. Om inte franchisegivaren utvecklar och investerar i sitt varumärke för att bibehålla eller öka attraktiviteten drabbar det naturligtvis franchisetagarna", säger hon.

Enligt en rapport som Svensk Franchise tagit fram i samarbete med HUI research är konkurskvoten låg bland landets franchisetagare, även om den ökat från 0,8 procent 2014 till 1,3 procent under perioden januari till augusti 2017. Siffror för i år finns inte ännu. 

Robert Dimmlich, vd för organisationen Sveriges Franchisetagare, tycker dock inte att statistiken ger hela bilden: 

"Franchisetagare som går dåligt, går sällan i konkurs. När du är franchisetagare skriver du ofta på avtal som innebär ett antal personliga åtaganden som borgen eller konkurrensförbud, som gör att din privata person är uppknuten i din verksamhet", säger han. 

Det i sin tur gör enligt honom att franchisetagare ofta helt enkelt inte har råd att försätta sin verksamhet i konkurs på samma sätt som ett vanligt företag. Blödande franchisetagare blir enligt honom ofta istället inlösta av franchisegivarna för en ganska liten peng. 

"Man får inte heller lägga av hur som helst innan kontraktet gått ut utan måste då ha franchisegivarens godkännande. Vi har fall varje år med franchisetagare som går till sin verksamhet varje dag, öppnar den och går back. Men de har inget alternativ för att komma ur sin franchiserelation", säger Robert Dimmlich. 

Att franchise växer som näring ändå tycker han dock inte är konstigt. 

"Grundidén är ju fantastisk när den fungerar, nämligen att man använder ett centralt beprövat koncept, med fungerande utbildning och inköpskanaler. Och så använder man kraften av en lokal entreprenör som kan sin hemmamarknad och har ett eget driv", säger han och fortsätter. 

"När den kombinationen fungerar är den oslagbar. Men det finns enligt vår uppfattning kedjor som systematiskt utnyttjar det här för att fördela sin egen risk". 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera