1515
Annons

E-handel var rätt medicin

Han har kallats e-handelskungen.

1997 startade Pär Svärdson e-bokhandeln Adlibris. Nu blir han – utsedd av Di och Google – årets Digitala Gasell med sin andra internetsuccé Apotea.

Pär Svärdson.
Pär Svärdson.Bild:Oskar Omne

”Jag ville väldigt gärna starta ett företag. Det var min drivkraft. Jag satt och letade efter affärsidéer. Att det blev just en internethandel med böcker var lite av en slump. En fysisk bokhandel kändes inte som en speciellt bra affärsidé. Därför blev det ingen sådan, men det var aldrig ett mål i sig att bli ett digitalt företag”, säger Pär Svärdson.

Bonnier köpte upp Adlibris del för del. 2011 lämnade Pär Svärdson och ytterligare några kolleger bokhandeln för att börja sälja apoteksvaror.

”Apoteksmarknaden hade nyligen avreglerats. Vi jobbade i en typ av vakuum och vi var ganska ensamma i vår nisch. Dessutom hade vi erfarenhet som vi kunde dra nytta av.”

Att en kund kan få personlig hjälp på ett apotek tror Pär Svärdson är viktigt. Men han har tre förklaringar till varför e-handeln passar apoteksbranschen.

”Det personliga mötet som de fysiska apoteken lockar med tror jag är överskattat. Många har sjukdomar av privat karaktär som man inte vill prata om när grannarna står i kön bakom en. Till oss kan man ringa, mejla eller chatta för att få svar på sina frågor.”

”Man går till apoteket när man är sjuk. Alla som står i kön runt om en är sjuka. Det kan vara ganska skönt att slippa det.”

”Många sjuka kan inte ta sig till det fysiska apoteket.”

Men trots dessa anledningar ser Pär Svärdson egentligen bara en orsak till att företaget har vuxit. I år omsätter Apotea 100 miljoner kronor i månaden.

”Det har gått oerhört snabbt och det beror bara på kundnöjdhet, inte marknadsföring eller något annat. Vi levererar till kunderna på det sätt de förväntar sig.”

Det var den viktigaste lärdomen han fick med sig från Adlibris.

”Vi startade samtidigt som Bokus. Vi hade samma affärsidé och de hade mer pengar. Ändå blev vi större. Allt handlar om detaljer. Lämnar man missnöjda kunder bakom sig blir de snart så många att det påverkar omsättningen.”

Apoteas största utmaning framöver handlar varken om strukturella förändringar eller konkurrenter.

”Det är lätt att tänka; det gick bra i går så det kommer nog att gå bra i dag också. Ens egen nöjdhet är ens största fiende. För att fortsätta utvecklas måste tillväxt vara normalläge. Men all förändring är obekväm, så det finns alltid en energi som kämpar emot”, säger han.

”Vi har starka konkurrenter. De har inte kommit så långt med e-handeln, men de kommer inte att låta oss vara utan att ge oss en match. Det handlar till sist om vem som kämpar hårdast. Som i sport, man behöver ha lite anlag, men det handlar om vem som har tränat mest och kämpar hårdast. Vi tänker vara den.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?