E-handel var rätt medicin

Han har kallats e-handelskungen.

1997 startade Pär Svärdson e-bokhandeln Adlibris. Nu blir han – utsedd av Di och Google – årets Digitala Gasell med sin andra internetsuccé Apotea.

Pär Svärdson.
Pär Svärdson.Bild:Oskar Omne

”Jag ville väldigt gärna starta ett företag. Det var min drivkraft. Jag satt och letade efter affärsidéer. Att det blev just en internethandel med böcker var lite av en slump. En fysisk bokhandel kändes inte som en speciellt bra affärsidé. Därför blev det ingen sådan, men det var aldrig ett mål i sig att bli ett digitalt företag”, säger Pär Svärdson.

Bonnier köpte upp Adlibris del för del. 2011 lämnade Pär Svärdson och ytterligare några kolleger bokhandeln för att börja sälja apoteksvaror.

”Apoteksmarknaden hade nyligen avreglerats. Vi jobbade i en typ av vakuum och vi var ganska ensamma i vår nisch. Dessutom hade vi erfarenhet som vi kunde dra nytta av.”

Att en kund kan få personlig hjälp på ett apotek tror Pär Svärdson är viktigt. Men han har tre förklaringar till varför e-handeln passar apoteksbranschen.

”Det personliga mötet som de fysiska apoteken lockar med tror jag är överskattat. Många har sjukdomar av privat karaktär som man inte vill prata om när grannarna står i kön bakom en. Till oss kan man ringa, mejla eller chatta för att få svar på sina frågor.”

”Man går till apoteket när man är sjuk. Alla som står i kön runt om en är sjuka. Det kan vara ganska skönt att slippa det.”

”Många sjuka kan inte ta sig till det fysiska apoteket.”

Men trots dessa anledningar ser Pär Svärdson egentligen bara en orsak till att företaget har vuxit. I år omsätter Apotea 100 miljoner kronor i månaden.

”Det har gått oerhört snabbt och det beror bara på kundnöjdhet, inte marknadsföring eller något annat. Vi levererar till kunderna på det sätt de förväntar sig.”

Det var den viktigaste lärdomen han fick med sig från Adlibris.

”Vi startade samtidigt som Bokus. Vi hade samma affärsidé och de hade mer pengar. Ändå blev vi större. Allt handlar om detaljer. Lämnar man missnöjda kunder bakom sig blir de snart så många att det påverkar omsättningen.”

Apoteas största utmaning framöver handlar varken om strukturella förändringar eller konkurrenter.

”Det är lätt att tänka; det gick bra i går så det kommer nog att gå bra i dag också. Ens egen nöjdhet är ens största fiende. För att fortsätta utvecklas måste tillväxt vara normalläge. Men all förändring är obekväm, så det finns alltid en energi som kämpar emot”, säger han.

”Vi har starka konkurrenter. De har inte kommit så långt med e-handeln, men de kommer inte att låta oss vara utan att ge oss en match. Det handlar till sist om vem som kämpar hårdast. Som i sport, man behöver ha lite anlag, men det handlar om vem som har tränat mest och kämpar hårdast. Vi tänker vara den.”


Innehåll från Isofol MedicalAnnons

Målet: Effektivare cancerbehandling

Kolorektalcancer är den tredje vanligaste formen av cancer som diagnostiseras hos 1,8 miljoner patienter årligen.
Kolorektalcancer är den tredje vanligaste formen av cancer som diagnostiseras hos 1,8 miljoner patienter årligen.

Kolorektalcancer är den tredje vanligaste formen av cancer med ett växande vårdbehov där ingen ny behandling har introducerats på 16 år. Isofol siktar på att lansera sin läkemedelskandidat arfolitixorin att ingå i standardbehandlingen.

Kolorektalcancer är också den näst vanligaste orsaken till cancerrelaterade dödsfall efter lungcancer. Antalet nya patienter som globalt årligen diagnostiseras för cancerformen är omkring 1,8 miljoner och förväntas öka med 70 % fram till år 2040. 

Etablerad behandlingsform som gynnar fler patienterNuvarande etablerad behandlingsform av spridd kolorektalcancer (i första linjen) utgörs av en kombination av cellgifter och läkemedlet leukovorin, vilket Isofols kandidat arfolitixorin avser ersätta. Leukovorin måste omvandlas i kroppen till en aktiv substans och beroende på genetiska anlag sker inte denna aktivering hos alla patienter. Arfolitixorin är den aktiva substansen och kan potentiellt gynna betydligt fler patienter.

Fas III-studie i slutfasen

Isofol har en fullrekryterad global fas III-studie med en pågående interimanalys. De första 330 av totalt 440 patienter utvärderas av en oberoende säkerhetskommitté och deras rekommendation kring studiens fortsättning beräknas presenteras i första kvartalet 2021.

Läs mer om Isofol.

Bolaget ser två möjliga utfall av interimanalysen – generade data räcker för en registreringsansökan eller data pekar på att resultaten har en klart positiv trend, men att ytterligare 220 patienter bör tas in för att påvisa statistisk signifikans för progressionsfri överlevnad, vilket stärker lanseringsmöjligheterna.

Förutom en bättre behandlingsmetod, innebär lanseringen kommersiella möjligheter med ett årligt försäljningsvärde på över tio miljarder kronor. Patentskyddet gäller till år 2038 i USA och Japan samt till år 2034 i andra länder. 

Licensavtal i Japan och Kanada

Två licensavtal ingicks under hösten med Solasia i Japan och med Paladin Labs i Kanada. Detta ger en stark validering av den vetenskapliga och kliniska datan såväl som den kommersiella potentialen. Avtalen, som är några av de högst värderade i sitt slag på respektive marknad, omfattar definierade milstolpebetalningar på sammantaget över en miljard kronor samt en stegvis solid tvåsiffrig royalty baserad på den framtida nettoförsäljningen.

Prekommersialiseringsarbetet är nu upptrappat för att öka kännedomen och förbereda lanseringen av arfolitixorin som del av den rådande standardbehandlingen av drabbade patienter.

Om Isofol

Isofol Medical AB (publ) är ett biotechbolag som utvecklar läkemedelskandidaten arfolitixorin, som främst är avsett för behandling av spridd kolorektal cancer, en av de vanligaste formerna av cancer. Handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market. Följ bolaget på Linkedin. 

 

Mer från Isofol Medical

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Isofol Medical och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?