Annons

E-handel splittrar branschen

Lågpriskedjan Jula började i våras på nytt med e-handel efter ett mer än fem år långt uppehåll.
Och nästa år planerar Dollarstore att starta försäljning via webben.

HAR ÖPPNAT NÄTBUTIK. Joachim Frykberg, vd för Jula.
HAR ÖPPNAT NÄTBUTIK. Joachim Frykberg, vd för Jula.Bild:Evelina Carborn

Av de största lågpriskedjorna är det bara Clas Ohlson och Jula som i dag har e-handel.

”Jula var ju ett postorderföretag från början så vi körde i gång med beställningar på nätet runt millennieskiftet när webbsidor började komma, men i början kom beställningarna ändå mest per telefon, fax och brev”, säger Julas vd Joachim Frykberg.

2011 gjorde Jula ett uppehåll med e-handeln för att koncentrera sig på varuhusutbyggnaden, men i år gör företaget comeback inom webbhandel i de tre länder där man har varuhus, Sverige, Norge och Polen.

”Vi har jobbat med att digitalisera verksamheten för kundkommunikation, jobbat igenom appar och systemen för att hantera e-handel. Vi har också gjort ganska stora investeringar i logistik så det är en bra tid för oss att lansera e-handel igen”, säger Joachim Frykberg.

Han berättar att det är stora skillnader jämfört med företagets tidigare e-handel.

”Kunden ska ha samma upplevelse oavsett om man går in från datorn eller mobilen. Alla produkter som vi har i varuhusen ska vara till försäljning via webben. Hela förfarandet bakom har också ändrats.”

Jula har nu click and collect, det vill säga att kunder beställer varor på nätet och sedan hämtar dem i butik, på försök i fyra varuhus. Tanken är att det framöver ska finnas som leveranssätt vid sidan av hemleverans och att hämta på uthämtningsställe.

Dollarstore planerar att starta e-handel nästa sommar. Affärsidén är, enligt ägaren Peter Ahlberg, att sälja till marknadens lägsta priser, och webbhandeln inriktas på produkter inom sport, fritid, och skönhet samt leksaker.

”Vi startar med små trippande steg, som vi gjorde när vi etablerade Dollarstore”, kommenterar Peter Ahlberg via mejl.

”Bekymret vi ser är hem-leveranserna, och innan vi lämnar ut vårt varumärke till tredje part och lovar kunden för mycket vill jag först ha torrt på fötterna.”

Han tillägger att han själv länge har varit skeptisk till beställningar på nätet.

”Jag har sett det hela lite som uppblåst postorder på steroider.”

”På senare tid har många onlinebolag börjat visa lönsamhet, så nu känner vi att det är dags. Men inledningsvis kommer vi att vara extremt försiktiga.”

Rusta har i dagsläget inga planer på att starta e-handel.

”Vi har för tillfället uteslutit fullskalig e-handel eftersom vårt låga pris bland annat bygger på att kunden själv sköter en del av logistiken”, säger Rustas vd Göran Westerberg.

”Handelns ekonomiska råds senaste studie visar av det skälet även att det inte är självklart att e-handel kommer att slå igenom i lågprissegmentet på samma sätt som det har gjort i andra branscher, som kläder. Vi avvaktar därför, men följer utvecklingen noga.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?