ANNONS:
Till Di.se
ONSDAG 18 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

E-handel splittrar branschen

  • HAR ÖPPNAT NÄTBUTIK. Joachim Frykberg, vd för Jula. Foto: Evelina Carborn

Lågpriskedjan Jula började i våras på nytt med e-handel efter ett mer än fem år långt uppehåll.
Och nästa år planerar Dollarstore att starta försäljning via webben.

Av de största lågpriskedjorna är det bara Clas Ohlson och Jula som i dag har e-handel.

”Jula var ju ett postorderföretag från början så vi körde i gång med beställningar på nätet runt millennieskiftet när webbsidor började komma, men i början kom beställningarna ändå mest per telefon, fax och brev”, säger Julas vd Joachim Frykberg.

2011 gjorde Jula ett uppehåll med e-handeln för att koncentrera sig på varuhusutbyggnaden, men i år gör företaget comeback inom webbhandel i de tre länder där man har varuhus, Sverige, Norge och Polen.

”Vi har jobbat med att digitalisera verksamheten för kundkommunikation, jobbat igenom appar och systemen för att hantera e-handel. Vi har också gjort ganska stora investeringar i logistik så det är en bra tid för oss att lansera e-handel igen”, säger Joachim Frykberg.

Han berättar att det är stora skillnader jämfört med företagets tidigare e-handel.

”Kunden ska ha samma upplevelse oavsett om man går in från datorn eller mobilen. Alla produkter som vi har i varuhusen ska vara till försäljning via webben. Hela förfarandet bakom har också ändrats.”

Jula har nu click and collect, det vill säga att kunder beställer varor på nätet och sedan hämtar dem i butik, på försök i fyra varuhus. Tanken är att det framöver ska finnas som leveranssätt vid sidan av hemleverans och att hämta på uthämtningsställe.

Dollarstore planerar att starta e-handel nästa sommar. Affärsidén är, enligt ägaren Peter Ahlberg, att sälja till marknadens lägsta priser, och webbhandeln inriktas på produkter inom sport, fritid, och skönhet samt leksaker.

”Vi startar med små trippande steg, som vi gjorde när vi etablerade Dollarstore”, kommenterar Peter Ahlberg via mejl.

”Bekymret vi ser är hem-leveranserna, och innan vi lämnar ut vårt varumärke till tredje part och lovar kunden för mycket vill jag först ha torrt på fötterna.”

Han tillägger att han själv länge har varit skeptisk till beställningar på nätet.

”Jag har sett det hela lite som uppblåst postorder på steroider.”

”På senare tid har många onlinebolag börjat visa lönsamhet, så nu känner vi att det är dags. Men inledningsvis kommer vi att vara extremt försiktiga.”

Rusta har i dagsläget inga planer på att starta e-handel.

”Vi har för tillfället uteslutit fullskalig e-handel eftersom vårt låga pris bland annat bygger på att kunden själv sköter en del av logistiken”, säger Rustas vd Göran Westerberg.

”Handelns ekonomiska råds senaste studie visar av det skälet även att det inte är självklart att e-handel kommer att slå igenom i lågprissegmentet på samma sätt som det har gjort i andra branscher, som kläder. Vi avvaktar därför, men följer utvecklingen noga.”

Tyck till