ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Di Gasell

E-handel fick fart på möbelbolaget

  • Soffa Direkts vd och grundare Roberto Mazzarella. Foto: SoffaDirekt
  • Douglas Wedenberg, ekonomichef på Soffa Direkt Foto: Soffa Direkt

Efter en fruktlös satsning på obemannade butiker valde möbelföretaget Soffa Direkt att satsa allt på nätförsäljning. Det har gett resultat och nu är siktet inställt på Europa. 

Möbelproducenten Roberto Mazzarella tröttnade på att ha återförsäljare som främsta kund och startade 2010 e-handeln Soffa Direkt. Redan från start var tanken att lejonparten av försäljningen skulle ske online. Som komplement öppnade man 2015 obemannade utställningslokaler i Värnamo och Norrköping. Genom ett sms till en automatsvarare levererades en engångskod till kunden som därmed kunde få tillgång till lokalen dygnet runt.

Utställningslokalerna blev dock inte särskilt långvariga. Redan året efter öppning utsattes lokalen i Värnamo för ett inbrott och 2018 stängdes den sista butiken. 

”Problemet med konceptet var inte att det var inbrott eller att det någon gång var en mopedburen ungdom som körde runt i lokalerna, utan det var att antalet besökare sjönk hela tiden. Även om butiken fanns tillgänglig dygnet runt fanns inget behov av det”, säger Douglas Wedenberg, ekonomichef på Soffa Direkt. 

Douglas Wedenberg kom in i bolaget för drygt ett år sedan för att utveckla konceptet och ta fram en tillväxtstrategi. Vd:n Roberto Mazzarella ville växa och hitta en smidigare process för att för att snabbare kunna leverera möblerna till kund.

”Vi märkte att leveranstiden spelar stor roll för kunder som handlar online. Är det så att kunden får vänta på en soffa i fyra eller åtta veckor struntar man i att beställa. Vi fick också till ett system för att kunna tillmötesgå kunder vad gäller uppföljning och kontroll”, säger Douglas Wedenberg.

Planen fungerade. De senaste fyra åren har bolaget haft en tillväxt på 154 procent och den största förändringen skedde 2018, där omsättningen ökade med 24 miljoner kronor jämfört med året innan. Nu har Soffa Direkt siktet inställt på utlandet.

”Men vi kommer inte att göra som alla andra och expandera till Norge. Norge är ett land med för höga transportkostnader. Jag tror i stället på länder med euro som valuta”, säger Douglas Wedenberg.  

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer