1515

Dystra siffror i USA: Ytterligare 6,6 miljoner arbetslösa

Efter ytterligare en chocknotering på torsdagen har nu totalt 16,8 miljoner amerikaner förlorat sina jobb bara under de senaste tre veckorna.

Arbetslösa och småföretagare sätter nu sitt hopp till Federal Reserve och politikerna, som producerar stödåtgärder på löpande band.

Foto:John Minchillo

Ytterligare 6,6 miljoner nya ansökningar om arbetslöshetsersättning inkom under föregående vecka i USA. Sammantaget innebär det att antalet arbetslösa ökat med hela 16,8 miljoner under de senaste tre veckorna.

Men trots den dystra statistiken steg det breda indexet S&P 500 med 1 procent i den tidiga handeln på skärtorsdagen. 

Investerare tycktes fokusera på förmiddagens besked om ytterligare stödåtgärder från Federal Reserve. Centralbanken meddelade att man sjösätter flera nya program som syftar till att hjälpa små och medelstora bolag, men även städer och delstater. Totalt handlar det om upp till 2.300 miljarder dollar i lån.

”Feds uppgift är att ge så mycket stöd och stabilitet som vi kan under den här perioden med begränsad ekonomisk aktivitet och vårt agerande i dag kommer bidra till att återhämtningen blir så kraftfull som möjligt”, sade Fed-chefen Jerome Powell i ett uttalande.

Just de små och medelstora bolagen är i fokus även för Vita huset och kongressen. Företagare har drabbats extra hårt i och med de statliga nedstängningarna. 

President Trumps ekonomiska rådgivare, Larry Kudlow, sa i veckan att han tror att USA kommer att vara redo att öppnas upp igen inom fyra till åtta veckor. Men oavsett när det blir tycks politikerna inse att många företag behöver mer stöd för att uthärda. 

Likt hur det ser ut med permitteringsstödet i Sverige har det varit rusning efter de förmånliga lån som amerikanska staten erbjuder bolag med färre än 500 anställda – lån som omvandlas till bidrag om bolagen behåller eller återanställer sina anställda.

Kongressen och Vita huset vill därför utöka stödfonden som lånen tas ifrån. Det handlar om 250 miljarder dollar utöver de 350 miljarder dollar som utlovades initialt. Planen har varit att förslaget skulle antas redan på skärtorsdagen i senaten. 

Men precis som under förhandlingarna om det senaste räddningspaketet rapporteras det om oenighet mellan partierna. Vid den här tidningens pressläggning var det oklart om något beslut fattades på torsdagen. 

”Jag tror inte att någon för två veckor sedan kunde föreställa sig att vi skulle behöva agera så här snabbt för att utöka stödpaketet”, säger demokraten Jared Huffman till Wall Street Journal. 

”Alla har antagit att vi skulle jobba på ett nytt bredare paket, inklusive infrastruktur. Men den här krisen är betydligt mer akut än vad vi tidigare har trott.”

Politikerna har även vidtagit en hel del åtgärder för att hjälpa dem som blir av med jobbet. I det nyligen antagna räddningspaketet, ”Cares Act”, ingår förutom direkt ekonomiskt stöd till samtliga hushåll även utökad arbetslöshetsersättning. 

Vid sidan av delstaternas ordinarie ersättning har arbetslösa nu även rätt till motsvarande 6.000 kronor i veckan fram till slutet av juli. Det gäller även egenföretagare och anställda inom gig-ekonomin.

Analytiker menar dock att de ovanligt generösa villkoren kan bidra till att arbetslösheten i USA når nya höjder under kommande veckor. 

”Det har skapat incitament för vissa bolag att tillfälligt göra sig av med arbetskraft eftersom de vet att de anställda har full ekonomisk täckning under tiden verksamheten ligger nere”, skriver storbanken Bank Of Americas ekonomer i ett kundbrev. 

De påpekar att vissa låginkomsttagare till och med tjänar på att avskedas.

 

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?