1515

Dyster smogprognos i Kina – men avgasregler dröjer

Trots Kinas uttalade krig mot smoggen är prognosen för den annalkande vintern "inte optimistisk", meddelar miljödepartementet (MEP) på sin webbplats. Men myndigheterna verkar ändå skjuta på miljöbilskraven.

Luftföroreningar tar över en miljon liv varje år i Kina, enligt en beräkning av USA-baserade Health Effects Institute 2015. Och myndigheter i det tättbefolkade Peking-Tianjin-Hebei-området har i flera år lovat att få ner halterna av de små farliga PM2,5-partiklarna.

Men än har man inte lyckats, och det förklaras både med ogynnsamt väder och med bristfälliga åtgärder.

Nu förutspår MEP enligt nyhetsbyrån Reuters att ett smältande Arktis och ett varmare Stilla havet i vinter kommer att innebära fuktigare väder. Det gör i sin tur att föroreningarna över nordöstra Kinas storstäder inte skingras lika lätt.

Men åtgärderna för renare luft ställs ofta mot ekonomiska kalkyler. Till exempel verkar nu ett omtalat program för att få ned utsläppen på gatorna bli försenat.

Kina aviserade förra året att alla biltillverkare skulle vara tvungna att sälja minst 8 procent NEV ("New Energy Vehicles") – i praktiken elbilar – från och med 2018. Denna kvot skulle sedan stiga för varje år.

Men det fick västerländska bilbjässar, varav en del inte har en enda elbil i utbudet, att gå i taket. Tysklands förbundskansler Angela Merkel uppvaktade premiärminister Li Keqiang. Och branschorganisationer, däribland Acea där Volvo ingår, skickade ett omtalat brev som enligt Reuters kallade kraven "omöjliga att uppfylla".

Något officiellt besked har ännu inte kommit, men källor säger till nyhetsbyrån att när reglerna presenteras inom kort så väntas 8-procentskravet vara kvar – men börja gälla först 2019.

För företag som Volvo och VW kan ett års fördröjning vara avgörande, eftersom de ska lansera nya avgasfria modeller just 2019.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?