Annons

Dyrt att leva i digitalt utanförskap

En miljon människor lever i digitalt utanförskap, enligt rapporten Svenskarna och Internet. Av dem är omkring 746.000 personer över 65 år.

För äldre kan det bli en dyr historia att stå utanför det digitala samhället.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Fram till för bara några år gick det förhållandevis bra att stå utanför internet. De flesta vardagsärenden har kunnat skötas genom post eller telefon, och den som behövde hjälp med en betalning eller insättning kunde gå till sitt lokala bankkontor.

Men när bankkontoren blir färre och allt fler samhällstjänster blir digitala är risken att vissa grupper stängs ute.

Pensionärernas Riksförbund (PRO) får ofta samtal och brev från uppgivna medlemmar som på grund av att de saknar tillgång till internet eller den senaste tekniken. Att stå utanför internet innebär också en högre kostnad.

”Vi vet att mycket i vardagen blir dyrare för dessa äldre. De som betalar räkningar mer traditionellt med pappersfaktura får betala en högre kostnad, och vill man köpa tågbiljetten över disk är det dyrare”, säger Christina Tallberg, ordförande för PRO.

Den som exempelvis betalar fem fakturor med 50 kronor i fakturaavgift får betala 3.000 kronor extra på ett år.

För kunder som vill köpa sin tågbiljett med SJ över disk eller över telefon tas det ut en serviceavgift på 100 kronor.

”För närvarande är det 100 kronor för manuellt köp, både i resebutik och via telefon. Avgiften är densamma oberoende av biljettens pris eller hur många resor som bokas vid samma tillfälle”, skriver SJ i en kommentar.

För äldre som använder fast telefoni kan det också bli dyrt. I september 2017 höjde exempelvis Telia priset för fast telefoni från 165 kronor i månanden till 205 kronor. I april i år höjdes priset ytterligare till 329 kronor i månaden.

Men enligt Telia är det billigare då alla samtal inom Sverige ingår i det nya priset.

”För många har det ändå blivit billigare. Nu kan man ringa precis hur mycket och länge man vill, vilket vi hoppas gör det ännu enklare för många att hålla kontakt med familj och vänner”, skriver Telia i ett mejl.

I dag finns möjligheten att sköta sin deklaration via digital brevlåda. Då kan man få skatteåterbäringen snabbare jämfört med den vanliga posten. Men eftersom att många äldre saknar tillgång till digitala tjänster behöver de vänta längre på pengarna, säger Christina Tallberg.

”Det drabbar särskilt många äldre kvinnor som har låga pensioner och kanske dessutom är ensamstående. Det borde vara grupperna med minst ekonomi som får tillbaka pengarna snabbt, inte de som har det bäst ställt.”

Den som saknar internet behöva vänta i långa köer i telefon för att få göra ärenden.

”Tid är också en kostnad. Att komma fram till kundtjänsten på banken kan ta en halvtimme, och du kommer snabbare fram till vårdcentralen om du bokar tid eller beställer medicin på nätet. Det är inte alla som har moderna mobiltelefoner, de sitter krampaktigt med luren.”

PRO har hållit i studiecirklar sedan 90-talet för att utbilda äldre i ny teknik.

”Varenda PRO-förening i vårt land jobbar med detta, det är en av de vanligaste aktiviteterna som finns i våra föreningar. Vi skulle vilja göra ännu mer, men det som bromsar är tillgången till lokaler och ledare.”

Hon berättar att en del pensionärer som deltar säger att det är försent att lära sig, och känner en stor uppgivenhet och ibland frustration över att samhället springer iväg från dem.

”Bland en del äldre män kan det vara svårare. Vissa känner att det förväntas av dem att de ska vara duktiga på teknik, och vill inte erkänna att de inte kan. Men väldigt många, inte minst kvinnor är nyfikna på att lära sig nya saker.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NorrenergiAnnons

Snart streamar Norrenergi förnybar kyla till Bromma

Bild: NCC
Bild: NCC

Utbyggnaden av fjärrkyla till området vid Bromma Blocks är i full gång. Expansionen innebär att Norrenergi kan tillgodose den växande efterfrågan på förnybar kyla hos många företag i Bromma.

Bygg- och fastighetsbolaget NCC var först ut med att teckna avtal. Det omfattar fastigheten Hangar 5 med cirka 50 000 kvadratmeter kontor, kommersiella lokaler och hotell. Två exempel på aktörer som etablerar sig där är Maxi ICA Stormarknad och Biz Apartment lägenhetshotell.

 – Det känns oerhört roligt att vi bygger ut vår kyla till Bromma, och är med och bidrar till regionens hållbara utveckling. Vår värme är sedan tidigare utbyggd till Bromma, bland annat till Bromma flygplats, så nu kan vi erbjuda både värme och kyla här – något som kunderna brukar efterfråga, säger Maria Carvinge, marknadschef på Norrenergi.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Norrenergis förnybara kyla till Bromma. 

Helt förnybar kyla

Norrenergis fjärrkyla är helt förnybar och produceras bland annat med hjälp av frikyla, vilket innebär att man använder kallt bottenvatten från Lilla Värtan. Spillvatten från Bromma reningsverk är en annan energikälla som används för att producera både värme och kyla.

Även Norrenergis fjärrvärme står sig väl miljömässigt och är nästan helt förnybar, till cirka 99 procent. Den är dessutom märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval.

– Vi ser att våra tjänster fjärrvärme och fjärrkyla hjälper kunderna i deras hållbarhetsarbete, bland annat då man lätt uppnår höga nivåer i de olika systemen för miljöcertifiering av byggnader, säger Maria Carvinge. 

Tack vare Norrenergis fjärrvärme och fjärrkyla kan städerna växa hållbart. Väljer man fjärrvärme står Norrenergi för kontinuerlig utveckling enligt senaste teknik och miljöprestanda som minskar miljöpåverkan och sänker kostnader för både kunder och Norrenergi. Väljer man en alternativ uppvärmningsform som en värmepump köper man den teknik som är aktuell vid köptillfället.

– Vi säger att vi streamar värme och kyla. Tjänsterna levereras över nät, vilket innebär att vi kan dra en parallell till streaming av musik och filmer. Med digitaliseringen och en ökad uppkoppling av kundcentraler kan vi hjälpa kunden att optimera sin energianvändning ännu mer – något som sparar både pengar och miljö.

Fortsatt expansion

Expansionen av fjärrkylnätet gör det möjligt för många fastighetsägare i denna del av Bromma att få förnybar kyla. På sin väg från Solnaverket till Bromma Blocks-området passerar fjärrkylan bland annat Ulvsunda industriområde. 

– Det krävs stora investeringar att dra rör så här långt, och vi tror att det finns många företag i Ulvsunda industriområde som vill ha kyla. Efterfrågan på förnybar fjärrkyla är stor och vi för samtal med ett flertal fastighetsägare.

Norrenergi har ambition att fortsätta expandera i framtiden.

– Vi följer alltid stadsplaneringen såväl i Solna som i Sundbyberg och närliggande kommuner. Det finns flera spännande utbyggnadsområden i Västerort som vi hoppas kommer välja värme och kyla från Norrenergi, avslutar Maria Carvinge.

Fjärrkylan till Hangar 5 beräknas vara utbyggd hösten 2020.

Fakta: Norrenergi

Kärnverksamhet: Fjärrvärme och fjärrkyla

Försäljning värme: cirka 1 000 GWh /år

Andel förnybart: cirka 99 %

Försäljning kyla: cirka 70 GWh/år

Andel förnybart: 100 %

Antal brukare: fler än 100 000 människor

Ägare: Solna stad (2/3) och Sundbybergs stad (1/3)

Antal anställda: 79 personer

Omsättning: cirka 790 Mkr per år

www.norrenergi.se

Mer från Norrenergi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norrenergi och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?