1515
Annons

Dyrare öl väntar – bryggeriet varnar för flera prishöjningar

Dyrare malt, humle, aluminium och allmän inflation gör att många bryggerier är pressade. Åbro har redan höjt priserna på öl i år och fler höjningar väntar.

Foto:TT

Åbro tvingades höja priset med 7 procent i början av året och bolagets vd Henrik Dunge räknar med ytterligare en höjning i år på 5 till 10 procent.

”Vi är väldigt transportdrivna, det är tunga grejer som transporteras och Sverige är ett långt land. Det är bara att hoppas att de små åkerierna överlever”, säger han.

Att bryggerierna har det kämpigt beror på en rad omständigheter. Vissa är branschspecifika, som att priset på malt och humle har gått upp, andra har med det allmänna världsläget med höga energi- och drivmedelspriser.

Utöver det har både glasflaskor och aluminiumburkar blivit dyrare.

Henrik Dunge tror att det kan bli brist på aluminium, som Ryssland är en stor producent av, till sommaren. Däremot har Åbro i nuläget inte brist på råvaror.

”Vi har så pass stora lager och köper in råvaror i god tid. Större bryggerier har ofta säkrat sina lager”, säger han. 

Hittills har ölpriserna trots det inte stuckit iväg jämfört med många andra råvaror, enligt SCB:s statistik. Men enligt Carl Eckerdal, chefsekonom på branschorganisationen Livsmedelsföretagen, kommer priserna på öl ”tveklöst” att höjas.

”Det finns bara en riktning. Bryggerier förbrukar väldigt mycket el, det är stora processinriktade industrier, de har ingen trygg hamn att söka sig till utan det stormar på öppet hav”, säger han.

Enligt honom har kostnaderna för många bryggerier ökat med tvåsiffriga procenttal. Däremot tror han inte att ölpriset kommer att öka lika mycket.

”Bryggerierna kommer få ta en del av kostnaderna på sina marginaler. Men det kommer bli en oerhört tuff tid framåt”, säger han.

Henok Fentie är vd och grundare på mikrobryggeriet Omnipollo. Bolaget har under pandemin lagt 48 miljoner kronor på att bygga ett nytt bryggeri och lager i Sundbyberg.

”Vi är i en situation där det är på sin plats att plocka hem den investeringen så snabbt som möjligt. Då är det inte toppen att också behöva tampas med låga marginaler, alternativt att behöva höja priserna så att vi inte säljer så pass mycket som vi behöver för att klara oss”, säger han. 

Omnipollo har upphandlat råvaror för ett år framåt. Det som främst slår mot bolaget nu är därför energi- och transportkostnader.

Enligt Henok Fentie är bolagets marginaler inte så pass stressade att de behövt höja priserna. Men om energi- och transportpriserna fortfarande är höga när bolagets råvarukontrakt går ut kan det bli aktuellt.

”Det är klart att vi kommer påverkas, men det finns inget som pekar på att vi är tvingade att höja priserna i nuläget”, säger han.

Han tror att det är främst är på på billig lager från stora bryggerierna som det kommer en större prisökning.

Redan i februari flaggade bryggerijätten Heineken för prishöjningar. Bolaget hänvisade till att priset på aluminium då hade ökat med 50 procent samtidigt som priset på korn fördubblats.

Nyligen gick även den tyska bryggeriföreningen ut i tidningen Bild och och varnade för att ölpriserna kunde stiga med 30 procent till slutet av året.

”Jag tror att den billigaste ölen i världen kan bli 30 procent dyrare. Stora bryggerier jobbar med extremt stora inköp och så pass små marginaler att de måste lägga över 100 procent av prisökningen på slutkonsumenten. Vi som brygger mer hantverksmässigt har lite större marginaler att ta av”, säger Henok Fentie.


Tabbar skapar tillväxt

Våga göra fel om du vill få bolaget att växa. Det var budskapet från tre framgångsrika bolagsbyggare som tog plats på scen under tisdagens Gasellfrukost i Stockholm. 

Gasellfrukost i Stockholm.
Gasellfrukost i Stockholm.Foto:Pax Engström Nyström
Stefan Jansson
grundare och vd
på Polarium.
Stefan Jansson grundare och vd på Polarium.Foto:Pax Engström Nyström
Gustaf Westerlund, CRM-konsulterna och Annika Dopping, Annika Dopping & Co.Foto:Pax Engström Nyström
Alexander Schultz, Ida Carls och Max Wroblewski från Third Act.Foto:Pax Engström Nyström
Peter Böhmer och Anna Öfwerman, Together Tech.Foto:Pax Engström Nyström
Leyla Sarac affärsutvecklare på DigitalTolk.Foto:Pax Engström Nyström
Johan Johansson, vd Daniel Wellington.Foto:Pax Engström Nyström
Virpal Singh
grundare av
DigitalTolk.
Virpal Singh grundare av DigitalTolk.Foto:Pax Engström Nyström

Solen sken in genom glastaket på Posthuset 7A när säsongens sista Gasellfrukost i Stockholm inleddes. Bland deltagarna var det hög stämning och konsensus rådde om att det var kompetensutmaningar som är det största tillväxthindret – trots andra orosmoment som inflation och Ukrainakrig. Men för morgonens första talare Stefan Jansson grundare och vd på batteribolaget Polarium, som nyligen värderades till 1 miljard dollar och därmed kan kalla sig ”enhörningsbolag”, är det i stället komponentbrist som riskerar att bromsa företaget.  

”Vi har bra kompetens i Sverige, det är bara att vi ska attrahera den till oss. För vår del är det i stället brist på halvledare och litiumceller som kommer att vara en utmaning i många år framöver”, säger han. 

Han berättade att bolaget som startades 2015 i dag exporterar till över 70 länder och att företagets produkter i kombination med solpaneler redan bidrar till att sju miljoner liter diesel per månad sparas, när billigare och grön energi kan användas i stället. Men bolagsresan med Polarium har varit allt annat än enkel. 

”VI jobbar med tekniskt utmanande produkt och för att lyckas måste man göra mängder av misstag. Så säger någon att det går bra i ett projekt kan man vara säker på att det är något som är fel”, sa han och fick publiken att skratta. 

Även Johan Johansson, vd på klockvarumärket Daniel Wellington, tog upp vikten av att som bolagsbyggare vara modig och våga ”faila”, som han kallar det. Det lärde han sig under sin tid som Luma, det vill säga trainee på MTG, och den mentaliteten kom väl till pass under coronapandemin när bolaget tvingades stänga ner hundratals butiker världen över till följd av stängda marknader. 

”Men under den här tuffa tiden har vi investerat och ställt om. Vi har satsat på produktutveckling och släppt solglasögon, nya smycken och fodral, bland annat. Och nu när många marknader öppnar upp ser framtiden ljus ut”, säger Johan Johansson. 

Ett annat bolag som också lyfte vikten av att vara på tårna är DigitalTolk, som utsågs till årets Supergasell, Sveriges mest snabbväxande företag, 2021. Tolkförmedlaren startade under flyktingkrisen 2015 och nu har man fullt upp med att hjälpa människor som kommit från Ukraina att matchas mot arbetslivet. 

”Från en flyktingkris till en annan. Utifrån vår tekniska lösning tittar vi hela tiden på vilka behov som uppstår i samhället och hur vi kan vara med och lösa dem”, säger Leyla Sarac, affärsutvecklare i bolaget och fick medhåll av bolagets grundare Virpal Singh:

”Att vi aldrig blir klara är nyckeln till att vi utvecklas och kan göra skillnad för våra kunder. Genom innovation blir vi inte ett i högen av irrelevanta bolag”.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?