Annons

Dyra tvister väntar i fraktkaosets kölvatten

De rekordhöga fraktpriserna hotar den globala försörjningskedjan och den ekonomiska återhämtningen men kan också leda till svåra juridiska efterspel. Anders Leissner, expert på sanktioner, shipping och försäkring på advokatfirman Vinge, ger sina bästa råd. 

Foto:TT

Priserna på den globala fraktmarknaden, främst vad gäller container och bulk, slår rekord på löpande band. På ett år har priset för att transportera en 20-fotscontainer från Kina till norra Europa stigit med 840 procent, kunde Di nyligen rapportera.  

De skyhöga priserna får konsekvenser, inte minst juridiska. 

”Att dygnshyran för ett containerfartyg har fyrdubblats på ett år har givetvis spillt över på transportkostnaden, som i princip också har fyrdubblats. Import- och exportbolagen har fått en ovälkommen fraktkostnad, vilket ofta kan leda till tvister. Speciellt om det är oklart vem som står risken”, säger Anders Leissner, expert sanktioner, shipping och försäkring på advokatfirman Vinge. 

Bristen på fartyg och containrar leder också till fördröjda leveranser. 

”Försenade leveranser av produkter kan ge stora problem med ersättningskrav om man inte skrivit in i leveransavtalet att man förbehåller sig rätten att det kan uppstå förseningar. Det kan handla om maskindelar som ska levereras, eller kanske om bildelar som inte kommer fram och resulterar i att fabriken står still”, säger Anders Leissner. 

”Men ibland går inte det och då finns det försäkringar för detta. Försäkringar som oftast inte ingår i standardförsäkringen.”

Med de rekordhöga priserna blir också ersättningskraven betydligt mer kännbara. 

”Vid höga fraktrater kostar fartygen mer per tidsenhet när redaren hyr ut till en befraktare. Vid låga hyreskostnader är en försening på ett par timmar eller en halv dag inte så dyrbar, men situationen är annorlunda nu när fartygen kostar långt över 100.000 dollar per dag i hyra. Tvister mellan redare och befraktare om vem som skall betala för en försening väntas därför öka.”   

Anders Leissner, som arbetat på ett ledande sjöförsäkringsbolag i mer än 20 år, förklarar också hur de höga fraktraterna ofta leder till långa kontraktskedjor. 

”När det finns mer pengar att tjäna lockas fler aktörer och ju fler aktörer desto fler beroendeförhållanden i kedjan och större instabilitet, framför allt vid stora svängningar. Det är alltid någon i kedjan som är dåligt positionerad”, säger Anders Leissner. 

”Om det blir en kraftig nedgång nu, och större aktörer är felpositionerade, kan det bli strukturella problem”, tillägger han.

Ta höjd för olika scenarier i avtalen, var försiktig med att sätta leveransdatum, tydliggör vem som står risken och ha koll på vilka aktörer man jobbar med är några av de råd som Anders Leissner ger. 

”Lukrativa marknader drar nya oerfarna aktörer.”

Till redarna ger han rådet att också kontrollera om värdet på fartygen ökat i linje med prisuppgången på fraktmarknaden, ifall det skulle uppstå en skada. 

”Den dialogen bör man också ha med sitt försäkringsbolag. Ett justerat fartygsvärde är även relevant för panthavande banker.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera