ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Dux bäddar för ett smart hem – inleder samarbete med Amazon

  • ”Våra egna spiraler är fortfarande helt centrala i allt vi gör. De är unika och ger en komfort som inget annat kan mäta sig med”, säger Dux koncernchef Henrik Ljung. Foto: Emil Malmborg

MALMÖ. När fjärde generationen Ljung tar över ägandet i Dux finns stora planer för den anrika säng- och möbeltillverkaren.

”Men vi vill också behålla det som är unikt för Dux. Att driva egna butiker och kontrollera produktionen från ax till limpa är vår styrka”, säger koncernchef Henrik Ljung.

I lobbyn på Hotell Duxiana i centrala Malmö sätter sig besökarna i några av Dux mest klassiska soffor och stolar, en gång i tiden formade av den svenska designikonen Bruno Mathsson. Väggen till fastigheten intill har öppnats upp. Här finns några av Dux sängar, fria att provligga och till och med köpa. Även de 25 hotellrummen är helt möblerade med Dux egna produkter. Dessutom finns märkets sängar på 150 av världens mest exklusiva lyxhotell som Grand Hotel i Stockholm, Hotel d’Angleterre i Köpenhamn och Burj Al Arab Jumeirah i Dubai.

”Till hotell kommer man för att vila ut och sova skönt. Det är en perfekt plats för oss att marknadsföra våra sängar på. På flera hotell kan man till och med lägga in en beställning på en säng efter en skön natts sömn”, säger Henrik Ljung som är Dux koncernchef sedan drygt ett år.

Hans far Claes Ljung äger på papperet fortfarande bolaget. Men ett ägarskifte pågår just nu där Henrik och hans tre syskon, som alla har olika funktioner i bolaget, ska ta över. Därmed blir syskonskaran den fjärde generationen Ljung i det bolag som Henriks farfars far grundade 1926. Efraim Ljung hade utvecklat en spiral, tillverkad av tunt stål och hopsatt med andra spiraler på ett unikt sätt för att ge rätt spänst för en säng.

”Våra egna spiraler är fortfarande helt centrala i allt vi gör. De är unika och ger en komfort som inget annat kan mäta sig med. Känn vad sköna de är”, säger Henrik Ljung samtidigt som han slår sig ned i en säng för att fotograferas.

Dux spiraler har under årens lopp suttit i stolarna i bland annat Volvos bilar, Scanias lastbilar, SJ:s tågvagnar och Stena Lines båtar. Den här rena underleverantörsdelen står fortfarande för 10 procent av bolagets omsättning.

Men det är naturligtvis för sina sängar som Dux blivit mest känt. När möbelmarknaden på 1970- och 80-talet gick mot billigare, massproducerade möbler valde familjebolaget att gå åt andra hållet med mer exklusiva sängar. Centralt i satsningen var lanseringen 1986 av en egen butikskedja, Duxiana. I dag finns ett 90-tal butiker i 30 länder och undantaget Sverige sker all försäljning via de egna butikerna.

”Med en exklusiv produkt är det viktigt att ha kontroll också över försäljningen. Vi har också märkt att butikerna är ett oslagbart sätt att hålla kontakt med kunder och få återkoppling kring våra sängar”, förklarar Henrik Ljung som menar att Dux en gång var med och skapade premiumsegmentet. Under flera år fick Dux härja relativt ensamma här men i dag är spelplanen en annan. Sängen har blivit en statussymbol, en del av hälsotrenden och gjort konsumenter beredda att betala mer för en säng. Det gör att även konkurrenterna hittat till lyxsegmentet, på branschkartan finns numera flera stora jättar.

På frågan hur Dux kan klara sig mot dessa konkurrenter kommer svaret snabbt.

”Vi äger våra fabriker vilket gör att vi kan behålla kvaliteten. Det gör också att vi kan vara snabba. Ta bara en sådan sak som att vi kan skicka en ritning till en av våra fabriker för att en vecka senare ha en prototyp. Vi är som ett bageri som hela tiden kan testa och utveckla nya bakelse.”

Dux kreativa chef Anna Back-Jansson nickar instämmande och pekar också på en annan fördel med att vara ett mindre, familjeägt, bolag.

”Arvet från flera generationer ger en genuinitet och kvalitetstänkande i allt vi gör som är svårt att besluta sig till. Sedan har jag märkt vilken fördel det är att ha en äkta företagshistoria att berätta för kunderna.”

Inom möbeldelen har Dux redan sedan starten arbetat hand i hand med kända nordiska designers. Bruno Mathssons Jetson-stol från 1960-talet är fortfarande en storsäljare. I dag jobbar Dux med några av dagens mest kända formgivare i Norden som trion Claesson Koivisto Rune och danska Norm.

”Vi vill ha klassiska möbler som lever i många år. Det har med hållbarhet att göra också, om en möbel känns ute riskerar den att slängas. Nu är utmaningen att hitta framtidens ’Bruno Mathsson’”, säger Anna Back-Jansson.

I dag säljs Dux möbler huvudsakligen i Norden. Anna Back-Jansson pekar på att det finns en stor potential att börja sälja internationellt.

”Vi ser även goda möjligheter att slå oss in i offentliga miljöer och på kontor, här är vi relativt små i dag. Men det kräver att vi tar fram ett bredare utbud av möbler”, förklarar hon.

Med en nära 100 år lång historia har Dux upplevt många upp- och nedgångar. Värst var det under finanskrisen då familjen Ljung tvingades att rekonstruera bolaget.

Nu är bolaget tillbaka och siffrorna i fjol visar på såväl tillväxt som vinst, om än marginell. Henrik Ljung ser som en viktig uppgift att få upp lönsamheten. Tillsammans med sina syskon vill han också, när de tar över ägandet, sätta nästa generations prägel på bolaget och strategin.

”Jag tror framför allt att det kommer hända mycket på distributionssidan i vår industri. Hur kommer lyxsängar att säljas i framtiden? På nätet, säger många, men jag är inte så säker. Jag tror att svaret finns någonstans mellan nätet och butiken och att Dux kommer ha minst 90 butiker även om tio år, men det blir i andra lägen och de kommer se annorlunda ut”, säger Henrik Ljung, något kryptiskt, och berättar hur Dux även börjat experimentera kring hur sängar ska passa in i framtidens smarta hem. Bland annat har han nyligen dragit igång ett samarbete med Amazon kring hur sängarna kan passa ihop med e-handelsjättens digitala, röststyrda assistent för hemmen: Alexa.

”Det var faktiskt Amazon som kontaktade oss vilket är spännande. Tänk att ligga i sängen och med rösten kunna styra inte bara sängfunktioner utan även dra för gardinen, sätta på larmet och styra andra delar av huset. Vi måste vara med här”, säger Henrik Ljung och tystnar oväntat mitt i nya resonemang kring bolagets olika framtidsplaner.

”Samtidigt får vi inte springa iväg för mycket”, säger han eftertänksamt.

”Det som gjort att Dux överlevt så länge är vi gått vår egen väg med butiker, egna fabriker och en nyfikenhet kring att hela tiden testa nya grejer. Det måste vi fortsätta med.”

Missa inget från Dagens industri och HD-Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för totalkoll på det skånska näringslivet.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer