Annons

Dustins vd: ”Förändringen är här för att stanna”

Coronakrisen har skyndat på digitaliseringen. Det säger Dustins vd Thomas Ekman efter att it-återförsäljaren  levererat en rapport som överträffade marknadens förväntningar. 

”Det passar oss”, säger han.

Thomas Ekman, vd Dustin
Thomas Ekman, vd DustinFoto:Amanda Lindgren

På onsdagen rapporterade Dustin DUST 0% Dagens utveckling ett rörelseresultat på 52 Mkr för det tredje kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår, att jämföra med marknadens förväntningar på 48 Mkr. Även den organiska tillväxten på 1,3 procent överträffade marknadens förväntningar.

Aktien rusade över 9 procent på rapporten men föll sedan tillvaka och handlades vid 13-tiden upp 3 procent upp.

”Efter omständigheterna har vi levererat bra, vi växer på totalen och framför allt inom segmentet för stora företag och publika avtal där det har gått riktigt bra”, säger Thomas Ekman i Di TV:s Börsmorgon.

Tillväxten i kvartalet tyngdes dock av segmentet för små och medelstora bolag där den organiska försäljningen minskade med 5,7 procent. 

”Eftersom vi har hundratusentals kunder inom segmentet så följer vi aktiviteten i samhället på det området. De mindre bolagen reagerar först på krisen men är också först att komma tillbaka. Det är ett mönster vi känner igen från andra kriser”, säger Thomas Ekman som påpekar att bolaget bedömer att det tagit marknadsandelar inom segmentet.

Tillväxten inom konsumentdelen uppgick till 9,7 procent, drivet av jobba hemma-trenden i spåren av coronapandemin, enligt Thomas Ekman. Även långsiktigt stärks Dustin av coronakrisen, tror vd:n.

”Världen har tagit ett rejält kliv i digitaliseringen och den förändringen är här för att stanna. Det passar oss. 80 procent av vår försäljning var dessutom redan online så positionsmässigt är det helt rätt”, säger han.

Den ökade digitaliseringen har också gjort att Dustin ökat takten i sin omställning mot mer tjänsteförsäljning, enligt Thomas Ekman.

”Det vi har gjort under kvartalet har legat i planen men hastighet har ökat drivet av corona”, säger han.

Utsikterna för det närmsta kvartalet är fortfarande osäkert, enligt Thomas Ekman.

”Men vi kan se i Norge och Danmark som går från en tydligare lock down till en tydligare öppning att aktiviteten och efterfrågan ökar när folk börjar jobba någotsånär normalt. I Sverige är det lite mer flytande eftersom det har varit halvöppet hela tiden.”

 


Innehåll från MagnussonAnnons

Engagemang och samarbete skapar tillgänglig och trygg juridisk rådgivning

Marknaden för investeringar och etableringar är stabil trots rådande pandemi. Men samtidigt ställs många företag inför helt nya juridiska utmaningar. Med en verksamhet som är kunnig, trygg och modern skapar Magnusson goda förutsättningar för sina klienter att uppnå förväntningar och krav.

Covid-19 har skapat en skakig världsbild och nya regler införs kontinuerligt för att lindra de ekonomiska konsekvenserna. För många företag kan den nya situationen vara svår att greppa och därför har Magnusson satt samman ett dedikerat team som hjälper klienterna med de nya utmaningar de ställs inför. 

– Trots rådande världsläge har Sverige ett stabilt investeringsklimat med en starkt IT- och Tech kultur. Under våren 2020 har vi hanterat flera internationella etableringar och i vissa fall omförhandlat avtalsklausuler för att ta höjd för den osäkra situationen. Vi har känt en vilja från alla parter att hitta lösningar så att etableringar, förvärv och investeringar kan fortskrida, säger Anders Bäckman, Head of Corporate and M&A.

Digitalisering som skapar mervärde

Bland annat görs nu signering och closing elektroniskt av många byråer. Det inte bara effektiviserar arbetet utan innebär även en ny kostnadsbild och minskad miljöpåverkan. Utöver elektronisk signering och closing blev även videokonferenser verklighet för de flesta, så även för Magnusson. 

– Vi gör effektivare möten nu vilket innebär att både våra klienter och vi som byrå slipper många kostnader, förknippade med det gamla arbetssättet med fysiska möten, säger Magdalena Berg, Head of Dispute Resolution.

Långsiktig och strategisk affärspartner

Med fokusområden inom M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT har man en stabil och trygg bas. Utöver det läggs stor vikt vid att förstå kunden och dennes bransch för att kunna agera rådgivare på bästa sätt. 

– En grundförutsättning för att kunna skapa mervärde är att förstå klientens fundamentala affärsverksamhet. Vi jobbar långsiktigt och bygger relationer med våra klienter för att bli en långsiktig strategisk affärspartner för dem, säger Anders Bäckman.

Investerar i klient och medarbetare

Det som utmärker Magnusson är att det är högt i tak och att delägarkollektivet i stort är yngre än branschens snitt. Man vill vara med att utveckla branschen, låta kompetens växa internt och uppdatera det egna erbjudandet med hjälp av ny teknik och innovation. 

– Ett exempel är att vi varit med och utvecklat LEX247, en programvara för modern juridisk dokument- och tidshantering, som nu lanserats stort på marknaden, berättar Anders Bäckman.

Magdalena Berg flikar in med att öppenheten genomsyrar allt och att medarbetarna ses som den främsta tillgången. 

– De juridiska verktygen hjälper oss men det är kompetensen hos varje individ som gör vårt klienterbjudande unikt. Vi tillhandahåller professionell juridisk rådgivning på ett enkelt sätt och vi är måna om att vara exceptionellt duktiga på vårt klientarbete och att ta hand om våra medarbetare, avslutar Magdalena Berg. 

Om Magnusson

Magnusson är en internationell och topprankad affärsjuridisk advokatbyrå och är en av de ledande affärsjuridiska byråerna i Sverige med kontor i Stockholm och Göteborg.  Magnussons advokater är specialister inom utvalda fokusområden som M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT.

Genom vår unika geografiska täckning i Norden och Baltikum och specialisering inom utvalda fokusområden har vi ett mycket starkt klienterbjudande. Vi är en byrå som också förstår vikten av att bry sig om våra medarbetares välmående och satsar på en sund företagskultur med högt i tak som kopplas till kreativitet, kvalitet och produktivitet.

www.magnussonlaw.com 

 

Mer från Magnusson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Magnusson och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?