ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Duon lämnade tunga modejobb för egna kedjan

  • Modebolaget A part of the Arts grundare och ägare Lisa Söderman och Jenny Neck vågade bryta upp från trygga jobb på kända modeföretag för att stå på egna ben. Foto: Jesper Frisk
  • Modebolaget A part of the Arts grundare och ägare Lisa Söderman och Jenny Neck vågade bryta upp från trygga jobb på kända modeföretag för att stå på egna ben. Foto: Jesper Frisk

Jenny Neck och Lisa Söderman lämnade sina väletablerade yrkesliv för att skapa A Part of the Art, ett varumärke som fokuserar på att lugna ned den pressade modemarknaden.

Jenny Neck och Lisa Södermans kontor ovanpå Sturegallerian i Stockholm kan definieras som ett kreativt kaos. I en atmosfär av god stämning arbetar de två kvinnorna i ett trångt rum bredvid sitt showroom, omgivna av färgprover samt berg av klänningstyger och klädprototyper.

Tvärtemot kontorets oordning är plaggen de skapar präglade av milda färger och minimalistiska skärningar – adjektiv som kan sammanfatta A Part of the Arts vision av mode.

Jenny Necks och Lisa Södermans kollektioner innehåller kläder som kan användas i olika tillfällen.

”En gammal kollega vars fru var advokat och som hade köpt kläder från A Part of the Art var road av att hon använde samma kläder hemma i soffan som på professionella möten”, säger Jenny Neck.

Äventyren började 2017 när de två både bytte väletablerade liv inom modebranschen mot entreprenörslivet för att skapa sitt eget märke. Jenny Neck var tidigare global försäljningschef på House of Dagmar och Lisa Söderman sortimentschef på Weekdays. Nu arbetar de tillsammans mot strömmen för att erbjuda ett annat sätt att konsumera kläder.

Även om båda älskade sina tidigare jobb såg de brister i sektorn.

”Modejättar släpper flera kollektioner per år, så ofta står en mindre del av kläderna för en större del av omsättningen. Det vill säga att bolagen måste rea och tvingar i sin tur återförsäljarna att göra detsamma. Det orsakar mycket press på alla länkar av kedjan”, säger Lisa Söderman.

Hon och Jenny Neck har i stället valt att skapa två kollektioner per år – en sommar och en vinter – som består av ett litet urval av tidlösa klassiker: kimonos, skjortor och byxor i minimalistiska mönster.

”I vårt segment konkurrerar vi med stora bolag som har hundra personer bakom sig. Men vi konkurrerar med vår tydlighet i stället för att göra breda kollektioner”, säger Lisa Söderman.

”Våra mindre kollektioner är en fördel för oss. Med färre plagg kan vi lättare trycka på volym och anpassa efter återförsäljarnas behov”, fortsätter hon.

  • Foto: Jesper Frisk

Tygurval och utveckling är centralt i produktionsprocessen för att skapa långvariga och hållbara kläder.

”Det finns mer än bara ekologisk bomull man kan jobba med. Vi brukar använda tyger såsom lyocell eller linne och fokusera på hur man kan göra så att kläderna kan användas många gånger. Vi kan göra mycket i materialurvalet”, säger Lisa Söderman.

”Modebranschen håller på att förändras och i den förändringen blir det ju skakigt för många, framför allt för de väletablerade och stora företagen. Det innebär i sin tur nya öppningar där man kan vara kreativ och skapa egna förutsättningar”, säger Lisa Söderman.

Duon som alltid har varit van vid att arbeta i företag där alla har ansvar för en viss uppgift måste nu hantera alla länkar I produktionskedjan, från formgivning till försäljning.

”I större trygga bolag brukar man delegera till respektive avdelning. Om det är något som gäller kommunikation, då ringer du den pr-ansvarige. Här måste vi hantera allting själva”, säger Jenny Neck.

Sedan den första kollektionen visades 2017 på modemässan i Köpenhamn har A Part of the Art vuxit snabbt. Efter det första verksamhetsåret omsatte märket 321.000 kronor och lanserades runt om i världen. I år ligger omsättningsprognosen på mellan 4,5 och 5 Mkr. Nu måste företaget anpassas till nya förutsättningar och förstå hur varje land fungerar.

”Vi ser stor efterfrågan i Asien”, säger Lisa Söderman.

”Men om man tittar utanför Europa är det ett helt annat sätt att arbeta. I Asien använder man exempelvis helt andra kommunikationskanaler: de använder inte de sociala medierna som vi brukar föredra i Europa och där behövs det en agent som kan marknaden.”

”Skeppning och logistik är kanske det mest utmanande”, säger Jenny Neck.

”I början av processen måste du lösa allt. Du behöver ett fraktbolag, ett betalsystem och så vidare.”

Nästa steg står för att fortsätta expandera globalt och att öka internetförsäljningen.

”I dag säljer vi den absolut största andelen via våra återförsäljare”, förklarar Lisa Söderman.

”Målet är att expandera på webben så att internetförsäljningen står för 70 procent av omsättningen”, tillägger Jenny Neck.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer