1515

Duni lyfter vinsten

Konsumentproduktföretaget Duni redovisar ett resultat efter skatt på 58 miljoner kronor för det första kvartalet 2017 (54).

Resultatet per aktie uppgick till 1,22 kronor (1,16).

Nettoomsättningen uppgick till 1.004 miljoner kronor (959).

Rörelseresultatet blev 81 miljoner kronor (80), vilket gav en rörelsemarginal på 8,1 procent (8,3).

Resultatet före skatt uppgick till 78 miljoner kronor (74).

Dunis så kallade operativa resultat, som definieras som rörelseresultatet justerat för avskrivningar på imateriella tillgångar identifierade i samband med rörelseförvärv, uppgick till 89 miljoner kronor (87).

Det innebar en smärre minskning av rörelsemarginalen räknat på det operativa resultatet, från 9,0 under det första kvartalet i fjol till nu 8,9 procent. Enligt vd Thomas Gustafsson påverkades rörelsemarginalen negativt av valutaeffekter och högre kostnader för råmaterial.

En mycket svag inledning på det första kvartalet för Duni kompenserades med en "historisk stark utleverans i mars", och tendensen med mer omfattande lagersvängningar hos Dunis återförsäljare blir allt tydligare.

Det skriver Dunis vd Thomas Gustafsson i kvartalsrapporten, som visar på en omsättning på 1.004 miljoner kronor under kvartalet (959).

"Den generella efterfrågan fortsätter att visa en svag men positiv tillväxt med regionala skillnader i Europa. Restaurangsektorn i Tyskland visar en utveckling i nivå med föregående år, mätt i volym. Enligt statistiken ökar konsumentförtroendet hos kunder i Europa något, vilket är positivt för Dunis slutkunder då allt fler väljer att äta utanför hemmet", heter det vidare i rapporten.


Innehåll från EfterklangAnnons

Optimal ljudmiljö ökar arbetsplatsens attraktionskraft

Margareta Andersson och Zlatan Idnert på Efterklang.
Margareta Andersson och Zlatan Idnert på Efterklang.

Ljudmiljön är en av de främsta orsakerna till klagomål på kontorsarbetsplatser. Öppna kontorslandskap skapar ofta en ljudmiljö som leder till stress, missnöje och produktionsbortfall. Efterklang jobbar med att skapa en optimal ljudmiljö för arbetsplatser. –Tricket är en sömlös balans mellan isolering, absorption och ljuddesign, säger Zlatan Idnert, chef för Efterklang.

Övergången från små cellkontor till öppet kontorslandskap har inte skett helt utan utmaningar. I ett kontorslandskap är det viktigt med både koncentration och interaktion. Därför måste ljudmiljön utformas för att möjliggöra olika typer av aktiviteter. Utmaningen är att koncentrationssvårigheter på grund av störande ljud kan vara ett resultat av bullrig omgivning, men också av för tyst omgivning. Det är även viktigt att förstå människors subjektiva uppfattning av ljud och att kunna utforma en miljö där det finns samspel mellan både akustik och psykoakustik. 

Efterklang erbjuder rådgivning utifrån ett helhetsperspektiv i alla frågor som rör ljud. Ljud är en självklar och viktig komponent i alla miljöer. Utöver att akustiken ska uppfylla gällande standarder och krav är det viktigt att ljudmiljön är anpassad till situation, aktivitet och verksamhetens verkliga behov.  

– Först och främst måste akustiken åtgärdas – ljudisolering och absorption, så att onödigt buller dämpas och rummets funktion kan garanteras. Samtidigt som akustiken ses över är det också viktigt att planera för tillförda ljud. Ljud som ska stimulera till koncentration, samarbete och energi, förklarar Zlatan.

Margareta Andersson, ljudarkitekt på Efterklang, fyller i:

– En bra arbetsgivare behöver ställa sig frågorna: vad gör människorna på den här platsen? Bör vi ha andra typer av ljudformer? Vi är alla väldigt olika och har olika inlärningssätt, behov och arbetsuppgifter. Vissa dagar behöver man skriva, vissa dagar stimulera kreativiteten. En bra kontorsmiljö har tagit hand om alla de här aspekterna med ”ljudöar”, där det är tillåtet att prata och man kanske spelar lite musik medan andra ytor får vara mer tysta.

Bra ljuddesign

Ljud är en profession och Efterklangs verksamhet baseras på en bred flora av expertis. Med sitt sömlösa perspektiv är Efterklangs erbjudande världsunikt. Det handlar om allt från att säkerställa rätt akustiska förutsättningar, genomföra research och förstudier till att veta hur konsonanter ska maskeras och hur högtalare ska placeras. Det är med ljud lite som det är med belysning: du kan inte ta en lampa och tro att den ska funka överallt för alla ändamål, menar Margareta.

Ljudet som tillsätts ska helst vara dynamiskt och naturligt, inte skarpt och stressande som till exempel vitt brus. Efterklang har spelat in hundratals autentiska ljud i skogar som de arbetar med. Naturliga element är naturligt dynamiska och behagliga att lyssna på och jobba till.

En annan viktig aspekt är att bra ljuddesign samspelar med hela upplevelsen – även den visuella, säger Margareta

– Att ta hand om akustik och ljud behöver inte vara fult, tvärtom kan det vara estetiskt snyggt. Vi utgår från och arbetar i linje med den gestaltning som finns på kundens kontor. Det är också dags att döda myten om att nedpendlade undertak är universallösningen. Det finns många spännande och estetiskt tilltalande lösningar på marknaden idag!

Ljudmiljön central efter pandemin

Margareta tror att ljudmiljön kommer vara central för att arbetsplatser ska behålla sin attraktionskraft efter pandemin, när vi lämnar hemarbetet och återgår till kontoren igen.

– Ska vi vara på en arbetsplats 40 timmar i veckan så måste det vara bättre än hemma, i grunden är det attraktiva arbetsplatser vi skapar, avslutar hon.

Om Efterklang

Efterklang är Nordens ledande kompetenscentra inom rådgivning, design och projektering av akustik, ljud och vibrationer. De är baserade i Skandinavien med över 130 medarbetare som skapar miljöer med mindre buller och vibrationer och mer välljud. Efterklang är ett varumärke inom AFRY-koncernen.

Läs mer på www.afry.com/sv/efterklang

 

Mer från Efterklang

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Efterklang och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?