Dundernota för Premier League – Nent-chefen: Smärtgränsen närmare

På torsdagen stod det klart att Nent Group säkrat rättigheterna till Premier League i ytterligare sex år från 2022. Enligt uppgifter till Di drog prislappen i väg rejält. Att smärtgränsen var närmare än vad den varit tidigare bekräftas av Nents vd Anders Jensen.

Foto:Josefine Stenersen

På den svenska marknaden har Nent Group (tidigare MTG) haft sändningsrättigheterna till Premier League sedan 2010 och i Danmark och Finland sedan 2016. Denna gång adderas även det Premier League-tokiga grannlandet Norge. 

Premier League i fyra nordiska länder under sex år låter dyrt – hur finansierar ni detta?
”Sporträttigheter av den här digniteten är dyra och intresset har varit stort även den här gången. Vi gör inga rättighetsköp som vi inte tror är en bra affär. Men vi är också medvetna om att vi behöver se över hur vi arbetar med rättigheter framgent. Det är sånt som vi nu har möjlighet att arbeta med”, säger Nents vd Anders Jensen.

Anders Jensen menar att det viktiga i detta läge var att säkerställa bolagets möjlighet att arbeta med rättigheterna utifrån sina premisser. Bland alternativen nu finns att sälja vidare en del av rättigheterna.

”Ett exempel kan vara hur vi arbetar i Danmark där vi har allting på Viaplay men delar betal-tv-rättigheterna med distributören Yousee”, säger Anders Jensen.

Avtalet i Danmark innebär att Yousees tv-kanal Xee sänder hälften av Premier League-matcherna på betal-tv medan andra halvan går på Nents Viasat-kanaler. 

I ett svenskt sammanhang skulle ett sånt avtal kunna innebära att Discovery eller att numera Telia-ägda TV4/Cmore köper in sig och sänder hälften av matcherna i sina tv-kanaler, men Anders Jensen vill inte spekulera kring några sådana planer i förväg.

”Jag vill inte föregå vart vi landar men poängen är att man behöver tänka om kring sporträttigheter och sättet som man arbetar med dem. Intresset är stort och det finns en gräns när inflationen inte blir hälsosam”, säger han.

Var ni närmare att nå smärtgränsen den här gången än senast ni förlängde Premier League?
”Vi kommer närmare en nivå där jag tycker att det inte är hälsosamt. Men vi är inte där. Då hade vi klivit av”, säger Anders Jensen.

Nent-vd:n vill inte avslöja någon prislapp på rättighetsköpet av hänsyn till avtalspartnern Premier League och andra rättighetsrelationer som bolaget är inblandade i. Enligt uppgift till Di ska dock prislappen ha gått upp mot 15 miljarder kronor för hela sexårsavtalet i alla fyra länderna. När Nent förlängde Premier League-rättigheterna under 2018 ska kostnaderna för Sverige legat på nivåer över 500 miljoner kronor per säsong, enligt Di:s uppgifter.

Anders Jensen kan inte uttala sig om vilka konkurrenter som de budade mot utan hänvisar till Premier Leauge att svara på detta. Enligt uppgift till Di ska dock Telia-ägda Bonnerier Broadcasting ha varit med i budgivningen och andra aktörer som fick kasta in handuken var danska operatören TDC och Canal Digital som ägs av norska Telenor.

Kommer ni göra prishöjningar på Viaplay nu?
”Detta kickar in 2022 så det är lite för tidigt att säga. Men jag vill betona att det är viktigt att man förhåller sig till de här rättigheterna på ett sådant sätt att man inte förstör marknaden för slutkonsumenten. Vi vill ju göra det här tillgängligt för så många som möjligt. Man måste tänka om kring hela det här ekosystemet”, säger Anders Jensen.

Hur ser ni på hoten från pirattjänster?
”Det fortsätter vara ett problem så länge det över huvud taget existerar och bör bekämpas med alla medel. Vi har dock sett en minskning i allmänhet och på sport har vi faktiskt inte haft så mycket problematik i Norden. Vi är rätt duktiga på att digitalt skydda innehållet”.

Kommer sporträttigheter vara kärnan i Nent Group framöver?
”Kärnan är vår storsatsning på streaming med Viaplay. Där är vi tunga på sport i Norden. Den delen av kärnan vill vi verkligen slå vakt om och göra så brett tillgänglig för så många konsumenter som möjligt. Den andra sidan är att vi kan fortsätta producera spännande innehåll och köpa spännande innehåll från Hollywood”, säger Anders Jensen.

Finns det något i rättighetsväg ni saknar?
”Vi är relativt välrepresenterade just nu. Just nu ser jag inget behov av att addera något ytterligare”, säger Nent-chefen.


Innehåll från EnergiEngagemangAnnons

Så kan företag säkra el till ett stabilt pris på lång sikt – och samtidigt bidra till ett mer hållbart samhälle

Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.
Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.

Genom att investera i en solcellspark kan företag framtidssäkra sin el-leverans till ett stabilt pris, bidra till samhällets energiomställning och signalera till kunder att man aktivt arbetar för ökad hållbarhet.

– Företag har länge varit frikostiga med att sätta sitt namn på arenor och idrottslag. Här öppnar sig en ny möjlighet att kunna visa sitt miljöengagemang och hållbarhetstänk. Det har ett enormt marknadsföringsvärde som kan gynna företagets affärer, säger Jonas Helander, tf VD på solcellsföretaget EnergiEngagemang.

Utbyggnaden av solenergi i Sverige och framförallt i världen går fort. Det gör att priserna på solceller kraftigt har sjunkit samtidigt som forskning och utveckling har gett högre effekt.

IEA, Internationella Energimyndigheten, utnämnde nyligen solenergi som den nya kungen av den globala elmarknaden i sin senaste rapport, vilket är inte är förvånande då solceller har många fördelar jämfört med andra metoder att producera el. 

Den tar inte slut, till skillnad från kol, olja och naturgas. Solel har minimal miljöpåverkan efter uppbyggnadsfasen, driften är tyst, panelerna är diskreta och en färdig solcellsanläggning är näst intill underhållsfri, vilket håller driftskostnaderna nere.

Solceller - framtidens energilösning

Hittills har diskussioner om solpaneler oftast handlat om mindre anläggningar som villaägare eller företag monterar på sitt tak. Nu öppnas en möjlighet för företag att på ett enklare sätt helt eller som delägare investera i större solcellsparker.

– Att ett företag bygger en egen solcellspark visar att man är en del av någonting nytt och tar en aktiv del i energiomställningen. Det finns också konkreta fördelar som att solenergi är det snabbaste och billigaste kraftslaget när det kommer till att bygga ny energiproduktion. Solenergi är ett bra komplement till det svenska elsystemet som till stor del består av vind-, vatten-, och kärnkraft, säger Jonas Helander.

Elpriset i Sverige kan variera väldigt mycket och bestäms av tillgång och efterfrågan på en marknad med flera hundra aktörer. Denna osäkerhetsfaktor kan bli kostsam för företag.

Med en egen solcellspark blir priset betydligt mer stabilt. 

– Många är oroliga över att el-priset går upp och ner. Det är oförutsägbart och det blir svårt att planera sin verksamhet. Med en egen solcellspark säkrar man alltså upp en del av sin förbrukning till ett långsiktigt fastställt elpris eftersom man vet vad anläggningen kostar över tid, säger han och fortsätter:

– Genom ett upplägg med en solcellsentreprenör som oss tillsammans med ett elhandelsbolag, kan vi erbjuda ett långsiktigt stabilt elpris. Det kommer att gynna företagets verksamhet.

EnergiEngagemang har stor kunskap och erfarenhet av att bygga större solcellsparker. Bland annat har företaget byggt Sveriges största solcellspark längs E20 utanför Strängnäs. Den består av 41600 solpaneler och levererar el åt bostadsrättsföreningar inom HSB Södermanland.

– Det här upplägget är speciellt lämpligt till företag med många mindre filialer eller som har verksamhet där det helt enkelt inte lämpar sig att bygga solcellsanläggningar på befintligt tak. Det finns gott om lågproduktiv jordbruksmark som ligger i träda och som med fördel kan användas för att bygga en större solcellspark, säger han.

Stort PR-värde med solcellspark

För ett företag har en solcellspark ett stort marknadsföringsvärde som kan gynna affärerna.

– Bygger man en solcellspark längs en motorväg skapas ett visuellt intryck för förbipasserande. Det blir som en stor reklamskylt som visar att företaget är en del av energiomställningen till ett mer hållbart samhälle och att man jobbar för framtiden, säger Jonas Helander.

Även om en solcellsanläggning kräver en hög initial investeringskostnad räknar man med att få tillbaka kostnaden på betydligt kortare tid än solcellsparkens livslängd.

– Återbetalningstiden på en solcellspark är drygt 10 år, men parken är gångbar i minst 35 år. Det man bör tänka på är att om man inte gör något alls har man samma osäkra elkostnader kvar. Passivitet har ett pris även det. En solcellsanläggning kan skapa trygghet för ett företag, avslutar han.

Fakta EnergiEngagemang 

EnergiEngagemang har sina rötter i Sörmland men installerar solcellsanläggningar i hela Sverige. Sedan starten 2012 har de varit en av Sveriges ledande solcellsinstallatörer för lantbruk, industri, fastighetsbolag och BRFer. EnergiEngagemang är en Certifierad installatör av solel enligt krav från Energimyndigheten, är registrerade hos Elsäkerhetsverket och Di Gasell för andra året i rad.

Läs mer på www.energiengagemang.se

 

Mer från EnergiEngagemang

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EnergiEngagemang och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?