1515
Annons

Dumma idén var genidrag

Med ”freak facts” och en helt ny organisation har kreativa chefen och vd:n Andreas Dahlqvist, som rekryterades tillbaka från USA, snabbt satt sin prägel på reklambyrån Nord DDB. 

Nu hoppas han på prisregn i internationella tävlingar för årets, hittills, mest omtalade svenska kampanj.

Foto:Emma-Sofia Olsson
Foto:Emma-Sofia Olsson
Foto:Emma-Sofia Olsson

Lika bra att säga det direkt: Klarnas uppmärksammade kampanj där artisten Snoop Dog bytt namn till Smoooth Dog var inte med och tävlade om några Guldägg för en dryg vecka sedan. Den kom efter årsskiftet och kommer att kunna nomineras i reklamtävlingen först 2020. Kanske var det därför reklambyrån Nord DDB bara fick gå hem med tre silverägg, efter 14 nomineringar, den kvällen.

”Men Guldägget är lite av starten på tävlingssäsongen i vår bransch, så vi hoppas att kampanjen tar sig in bland nomineringarna i Cannes (världens mest prestigefyllda reklamtävling, Di:s anm.) eftersom den är så annorlunda i sitt format”, säger Andreas Dahlqvist, kreativ chef och vd på Nord DDB. 

Men redan nu har byrån och Klarna kunnat skörda framgångar på sin vågade satsning, som Andreas Dahlqvist tyckte lät dum, när han först hörde talas om den. 

”Men i min värld är det något bra. När hjärnan hör något nytt eller oväntat reagerar den ofta med att garva. När den känslan kommer brukar det vara en bra markör för mig att här finns något intressant att jobba vidare med.”

På bara några månader räknar man med omkring 1 miljard ”media impressions”, som Andreas Dahlqvist kallar det. Kändisar som Martha Stewart och Erykah Badu har dessutom kommenterat Snoop Dogs namnbyte i sociala medier och när man, bland dem som sett kampanjen, mäter tillit till företaget och om man skulle rekommendera det för en vän, är siffrorna upp nära 25 respektive 41 procent.

”Det visar hur effektiv den emotionella dragningskraften för varumärken är om man träffar rätt och förstår vad folk bryr sig om på riktigt. Det är då man får den här hockeyklubbseffekten, där kreativitet är den starkaste x-faktorn för att skapa ologisk tillväxt. Det är det enda man inte kan räkna sig fram till.”

Till byrån som han var med och startade för drygt 15 år sedan kom han tillbaka för omkring 1,5 år sedan. Då stod företaget, som ingår i ett nätverk ägt av det börsnoterade amerikanska företaget Omnicom, inför en omorganisation där man slog ihop alla sina fyra nordiska byråer till en.

”Det gör att vi lättare kan flytta talanger och idéer utan att ta in företagsekonomi som en störig detalj. Då behöver man inte bygga allt i alla länder heller, utan de andra byråerna kan till exempel tappa in på det starka sociala medieteam som vi har i Stockholm.” 

Sammanslagningen är nu genomförd och redan i dag märks hur Andreas Dahlqvist, inte minst med Klarna-kampanjen, satt sin prägel med den reklamfilosofi han delvis formade under åren i USA på toppbyråerna McCann och Grey. Där arbetade han i cirka 7 år med internationella kunder som Chevrolet, Coca-Cola och Procter & Gamble, och utvecklade några hållpunkter för hur företag ska slå igenom med sin kommunikation i en allt mer fragmenterad medievärld. De går bland annat ut på att ta fram en övergripande idé som genomsyrar hela företaget, bryta formatet för hur reklam förväntas se ut, och hitta det oväntade och överraskande som berör människor.

”Det bryter lite med den äldre skolningen inom reklam, där man ska kontrollera varumärket, inte ta risker och berätta sin story lite tillrättalagt. Men trenden nu går mot att göra precis tvärtom.” 

Har du något exempel? 

”När vi jobbade med NFL, amerikanska fotbollförbundet, satte vi konceptet ”Football is family”, som fångade in att det inte är någon sport som förenar som amerikansk fotboll. Men för att koka ner den stora idén till något konkret använder jag ofta det jag kallar ”freak facts”. Det kan handla om att analysera köpmönster, söka i forskningsrapporter eller se hur människor beter sig på Facebook för att hitta något som får en haja till.” 

I just det här fallet fann en i teamet att det nio månader efter att en stad vunnit slutspelets final Super Bowl föds många fler barn i vinnarstaden.

”Om man då har ”Football is family” som koncept så är den uppgiften det ultimata kvittot på det! Så vi bakade ihop en kampanj där vi hade letade upp årskullarna, som vi kallade ”Super Bowl Babies”, som fick sjunga in en låt med artisten Seal. Det blev den mest framgångsrika kampanj som NFL haft och ännu ett bevis på att kampanjer lyfter om man kommer åt en komma som är sann.” 

Ser du några särskilda trender på den svenska reklammarknaden? 

”De senaste åren har många använt de nya medieplattformarna för att nå ut, ofta på ett ganska ensidigt sätt och på bekostnad av vad bra marknadsföring är. Den trenden tror jag har slagit i taket. Fler inser att det är ett medel för att nå träffsäkerhet och effektivisering, men ska man få genomslag krävs det emotionella värden, och att man skapar samband mellan människor och varumärken. Så det är lite ”back to basics” just nu, där de riktigt stora idéerna åter får ta plats, men med en ny verktygslåda, vilket är himla roligt.”


Argentinas nya finansminister försöker lugna orolig marknad

Tillträdet av den vänsterinriktade ekonomen Silvina Batakis som ny finansminister i Argentina har skakat aktiemarknaden och fått peson på fall. Men i ett första uttalande säger hon att hon kommer stå fast vid de åtstramningar som ligger till grund för Argentinas avtal med den Internationella valutafonden IMF. 

Argentinas nya finansminister Silvina Batakis, bakom presidenten Alberto Fernandez.
Argentinas nya finansminister Silvina Batakis, bakom presidenten Alberto Fernandez.Foto:Natacha Pisarenko

Efter att den tidigare, relativt liberale, finansministern Martín Guzmán plötsligt avgick i helgen befarade många att den vänsterinriktade vicepresidenten Cristina Kirchner skulle ta över taktpinnen inom den ekonomiska politiken och genomföra en mer expansiv ekonomisk politik. 

Cristina Kirchner har länge kritiserat Martín Guzmán och det avtal med IMF som han förhandlade fram tidigare i år. Argentina har där förbundit sig att banta det primära budgetunderskottet från 2,5 procent i år till 0,9 procent 2024.

Men när Silvina Batakis, som anses stå nära Cristina Kirchner, svors in som ny finansminister sa hon något överraskande att hon kommer stå fast vid IMF-avtalet. 

”Jag tror på balans i de offentliga finanserna och jag anser att vi måste gå i den riktningen”, sa hon. 

Osäkerheten är nu stor bland bedömare om vad bytet av finansminister i Argentina kommer att leda till. Peson rasade på måndagen med över 8 procent på den fria, inofficiella valutamarknaden och försvagningen av valutan väntas spä på inflationstakten som redan ligger på 60 procent i årstakt.

Kurserna på börsen i Buenos Aires föll samtidigt med 1 procent, men genom valutans ras blev nedgången räknat i dollar över 10 procent. Även kurserna för statsobligationer noterade i pesos sjönk i samma utsträckning.

Cristina Kirchner har tidigare motsatt sig de åtstramningar i statsbudgeten som IMF-avtalet för med sig. Hon vill se en mer expansiv ekonomisk politik som skulle gynna familjer med begränsade inkomster, vilka i huvudsak tillhör hennes väljargrupper.

”Det finns ett demokratiskt missnöje hos befolkningen på grund av att folk inte har tillräckligt med pengar och inte får det att gå ihop”, sa hon nyligen.

Omkring 40 procent av argentinarna beräknas leva under fattigdomsgränsen.

”Utnämningen av Batakis verkar innebära att maktbalansen har skiftat till den kirchneristiska sidan och vi bör räkna med en mer expansiv finanspolitik och potentiellt en omförhandling av IMF-programmet”, kommenterar ekonomer på JP Morgan enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Ekonomen William Jackson på Capital Economics skriver att IMF-avtalet ”ser ut att vara på väg att spåra ur tidigare än vad vi väntade oss. En statlig betalningsinställelse börjar se alltmer sannolik ut”.

Men enligt den normalt välinformerade politiksajten LPO i Buenos Aires finns det nu en ökad insikt inom Kirchnerlägret att man måste bromsa den ekonomiska tillväxten för att hejda inflationen. 

Ekonomen Eduardio Crespo förespråkar en ”civiliserad lågkonjunktur” som botemedel.

”Det andra alternativet är en devalvering som inte löser någonting och som kan få allt att kollapsa”, säger en ekonom som uppges vara rådgivare till vicepresidenten.

Marcos Buscaglia, Latinamerikaexpert på finansfirman Alberdei Partners är delvis inne på samma linje:

”Vi tror att hon kommer att skärpa valutakontrollen och samtidigt troligen tygla de offentliga utgifterna”, säger han till Bloomberg.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?