Annons

Dumma idén var genidrag

Med ”freak facts” och en helt ny organisation har kreativa chefen och vd:n Andreas Dahlqvist, som rekryterades tillbaka från USA, snabbt satt sin prägel på reklambyrån Nord DDB. 

Nu hoppas han på prisregn i internationella tävlingar för årets, hittills, mest omtalade svenska kampanj.

Foto:Emma-Sofia Olsson
Foto:Emma-Sofia Olsson
Foto:Emma-Sofia Olsson

Lika bra att säga det direkt: Klarnas uppmärksammade kampanj där artisten Snoop Dog bytt namn till Smoooth Dog var inte med och tävlade om några Guldägg för en dryg vecka sedan. Den kom efter årsskiftet och kommer att kunna nomineras i reklamtävlingen först 2020. Kanske var det därför reklambyrån Nord DDB bara fick gå hem med tre silverägg, efter 14 nomineringar, den kvällen.

”Men Guldägget är lite av starten på tävlingssäsongen i vår bransch, så vi hoppas att kampanjen tar sig in bland nomineringarna i Cannes (världens mest prestigefyllda reklamtävling, Di:s anm.) eftersom den är så annorlunda i sitt format”, säger Andreas Dahlqvist, kreativ chef och vd på Nord DDB. 

Men redan nu har byrån och Klarna kunnat skörda framgångar på sin vågade satsning, som Andreas Dahlqvist tyckte lät dum, när han först hörde talas om den. 

”Men i min värld är det något bra. När hjärnan hör något nytt eller oväntat reagerar den ofta med att garva. När den känslan kommer brukar det vara en bra markör för mig att här finns något intressant att jobba vidare med.”

På bara några månader räknar man med omkring 1 miljard ”media impressions”, som Andreas Dahlqvist kallar det. Kändisar som Martha Stewart och Erykah Badu har dessutom kommenterat Snoop Dogs namnbyte i sociala medier och när man, bland dem som sett kampanjen, mäter tillit till företaget och om man skulle rekommendera det för en vän, är siffrorna upp nära 25 respektive 41 procent.

”Det visar hur effektiv den emotionella dragningskraften för varumärken är om man träffar rätt och förstår vad folk bryr sig om på riktigt. Det är då man får den här hockeyklubbseffekten, där kreativitet är den starkaste x-faktorn för att skapa ologisk tillväxt. Det är det enda man inte kan räkna sig fram till.”

Till byrån som han var med och startade för drygt 15 år sedan kom han tillbaka för omkring 1,5 år sedan. Då stod företaget, som ingår i ett nätverk ägt av det börsnoterade amerikanska företaget Omnicom, inför en omorganisation där man slog ihop alla sina fyra nordiska byråer till en.

”Det gör att vi lättare kan flytta talanger och idéer utan att ta in företagsekonomi som en störig detalj. Då behöver man inte bygga allt i alla länder heller, utan de andra byråerna kan till exempel tappa in på det starka sociala medieteam som vi har i Stockholm.” 

Sammanslagningen är nu genomförd och redan i dag märks hur Andreas Dahlqvist, inte minst med Klarna-kampanjen, satt sin prägel med den reklamfilosofi han delvis formade under åren i USA på toppbyråerna McCann och Grey. Där arbetade han i cirka 7 år med internationella kunder som Chevrolet, Coca-Cola och Procter & Gamble, och utvecklade några hållpunkter för hur företag ska slå igenom med sin kommunikation i en allt mer fragmenterad medievärld. De går bland annat ut på att ta fram en övergripande idé som genomsyrar hela företaget, bryta formatet för hur reklam förväntas se ut, och hitta det oväntade och överraskande som berör människor.

”Det bryter lite med den äldre skolningen inom reklam, där man ska kontrollera varumärket, inte ta risker och berätta sin story lite tillrättalagt. Men trenden nu går mot att göra precis tvärtom.” 

Har du något exempel? 

”När vi jobbade med NFL, amerikanska fotbollförbundet, satte vi konceptet ”Football is family”, som fångade in att det inte är någon sport som förenar som amerikansk fotboll. Men för att koka ner den stora idén till något konkret använder jag ofta det jag kallar ”freak facts”. Det kan handla om att analysera köpmönster, söka i forskningsrapporter eller se hur människor beter sig på Facebook för att hitta något som får en haja till.” 

I just det här fallet fann en i teamet att det nio månader efter att en stad vunnit slutspelets final Super Bowl föds många fler barn i vinnarstaden.

”Om man då har ”Football is family” som koncept så är den uppgiften det ultimata kvittot på det! Så vi bakade ihop en kampanj där vi hade letade upp årskullarna, som vi kallade ”Super Bowl Babies”, som fick sjunga in en låt med artisten Seal. Det blev den mest framgångsrika kampanj som NFL haft och ännu ett bevis på att kampanjer lyfter om man kommer åt en komma som är sann.” 

Ser du några särskilda trender på den svenska reklammarknaden? 

”De senaste åren har många använt de nya medieplattformarna för att nå ut, ofta på ett ganska ensidigt sätt och på bekostnad av vad bra marknadsföring är. Den trenden tror jag har slagit i taket. Fler inser att det är ett medel för att nå träffsäkerhet och effektivisering, men ska man få genomslag krävs det emotionella värden, och att man skapar samband mellan människor och varumärken. Så det är lite ”back to basics” just nu, där de riktigt stora idéerna åter får ta plats, men med en ny verktygslåda, vilket är himla roligt.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från GoCo Development Annons

Innovationskluster inom hälsa i Mölndal tar form

Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.
Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.

I januari tidigare i år togs det första spadtaget för det som ska bli GoCo Health Innovation City i Mölndal – ett innovationskluster vars huvudsyfte är att driva innovation inom hälsa och skapa ett bättre liv för människor. 

Det började med att AstraZeneca hade markyta som bolaget inte behövde för sin egen expansion. Istället för att exempelvis bygga logistik- och lagerlokaler vände man sig till stadsutvecklingsbolaget Next Step Group och fastighetsbolaget Vectura, som i sin tur skapade en joint venture: GoCo Development AB.

- Mölndal har många ledande aktörer inom life science och i närområdet finns redan etablerade hälsoföretag som AstraZeneca och Essity, så vi har redan en bra grund att stå på, säger Peder Wahlgren, vd på GoCo Development.

”För att vi ska nå målet krävs en bra mix av aktörer”

Målet med GoCo Health Innovation City är att driva innovation inom hälsa och i slutändan skapa ett bättre liv för människor. Det är GoCo Developments uppgift att driva projektet och skapa en attraktiv stadsdel tillsammans med olika aktörer och verksamheter. 

- För att klustret ska bli levande krävs en bra mix av aktörer. Utveckling kring nya innovationer har blivit alltmer komplex och kräver många kompetenser. Istället för att skapa allt själva, kan det vara enklare och bättre att liera sig med mindre företag som är mer agila. Vi vill att innovationsklustret ska vara som ett knytkalas – man tar med det man själv gillar och testar något nytt, säger Peder Wahlgren och fortsätter:

- Men stadsdelen ska inte bara huseras av life science-företag, utan vi vill också ha hit Chalmers och Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen, it-företag och staten i form av exempelvis RISE. Vi ska också bygga hotell, äldreboende och trygghetsboende. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om GoCo Health Innovation City 

Det första bolaget flyttar in hösten 2021 

I januari togs det första spadtaget, efter att detaljplanen på 100 000 kvadratmeter byggrätt blivit godkänd. Först ut är en toppmodern laboratoriebyggnad för det japanska cancerdiagnostikbolaget Fujirebo. Inflyttning sker under hösten 2021. 

- Parallellt ska vi påbörja byggnationen av vår signaturbyggnad – The House – efter semestern. Det är en 21 000 kvadratmeter stor byggnad som representerar mycket av vad vi vill uppnå med GoCo Health Innovation City. The House ska främja naturliga möten över kontorsgränserna där samarbeten och kunskapsutbyten ska frodas, säger Peder Wahlgren. 

Trots den rådande coronakrisen, har GoCo Development fortsatt drivit projektet framåt och rekryterat personal. 

- Vissa bolag har varit avvaktande, men vi fortsätter i den förutbestämda produktionstakten med övertygelsen att innovationsklustret är mer relevant än någonsin. Om det är något som pandemin har lärt oss, är det vikten av samarbete – både nationellt och internationellt, avslutar Peder Wahlgren.

Fakta GoCo Health Innovation City

* GoCo Health Innovation City ska bli Sveriges största life science-kluster.

* 100 000 kvadratmeter utvecklas i anslutning till AstraZenecas anläggning i Mölndal.

* Inom fem till åtta år ska klustret bestå av 350 stora och små företag, forskare och studenter.

* En satsning på 3,5 miljarder.

* Bakom satsningen står Next Step Group, Vectura Fastigheter och AstraZeneca.

EXTERN LÄNK: Läs mer på www.goco.se 

Mer från GoCo Development

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GoCo Development och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?