ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Skåne-Öresund
i samarbete med

Duckade skatt i Sverige – sportjätten upptaxeras

  • Puma har bland annat sponsrat Usain Bolt. Foto: Robert F. Bukaty

Pumas nordiska dotterbolag, med säte i Helsingborg, upptaxeras med 100 miljoner kronor. Skatteverket menar att sportklädesbolaget har betalat för mycket pengar till moderbolaget i Tyskland och därmed undvikit skatt i Sverige.

Puma Nordic har redovisat förluster på sammanlagt 46 miljoner kronor under åren 2015-2017. Därmed har bolaget heller inte betalat någon företagsskatt i Sverige. Men enligt ett färskt beslut från Skatteverket är resultaten för låga och har därför underkänt deklarationerna för de tre åren. Bolaget upptaxeras med 100 miljoner kronor och får dessutom ett skattetillägg på 10 miljoner kronor.

”Det handlar om på vilket sätt som bolaget har prissatt sina varor internt inom koncernen. Vi granskar kontinuerligt på stora internationella koncerner med dotterbolag i Sverige och ibland hittar vi fel”, säger Martin Tengberg på Skatteverket som fattat beslutet.

Puma har sitt säte i Tyskland och omsatte motsvarande 49 miljarder kronor 2018. Bolaget sponsrar flera storlag, bland annat Manchester City i ett avtal värt 7 miljarder kronor. I Sverige sponsrar Puma bland annat Helsingborgs IF och Malmö FF.

Puma Nordic, med lager och huvudkontor i Helsingborg, säljer Pumas skor och sportkläder till återförsäljare i Norden. Förutom för själva produkterna betalar Puma Nordic moderbolaget i Tyskland en kommission för att täcka bland annat utveckling och design. Skatteverket menar nu att den här internprissättningen inte har varit korrekt och lutar sig här på en princip som kallas för ”armlängdsprincipen”. Den säger att transaktioner ska prissättas som om de hade ägt rum mellan oberoende parter. Med andra ord ska det inte spela någon roll om företag ingår i samma koncern när varor köps och säljs.

”Den här principen är internationell och bygger på riktlinjer från OECD. Det handlar helt enkelt om att skattebasen ska fördelas mellan olika länder. Vad det handlar om är att analysera var, inom en koncern, som funktionerna, riskerna och tillgångarna verkligen finns. Det måste spegla resultatet”, säger Martin Tengberg.

I beslutet, som är på 25 sidor, skriver skatteverket bland annat att om Puma Nordic varit ett oberoende distributionsbolag, och inte ingått i Puma-koncernen, så hade det inte accepterat prissättningen. ”En oberoende återförsäljare hade i en sådan situation sett över sina realistiska alternativ: antingen förhandla fram lägre inköpspriser, överväga att byta leverantör eller varumärke, eller möjlighet som en sista åtgärd att avveckla verksamheten”, skriver myndigheten som jämfört resultaten för de tre åren med liknande distributionsbolag i Sverige och kommit fram till att en rörelsemarginal på 3,01 procent hade varit rimlig istället för förlusterna.

Diskussioner mellan skatteverket och Puma har pågått sedan våren 2018. Enligt Pumas Nordic:s ekonomichef Claes Falkenbäck kommer beslutet nu överklagas.

”Reglerna för internprissättning lutar sig mot internationella principer. Inom Puma-koncernen finns en omfattande och genomarbetad internprissättningspolicy som vi följer”, säger han.

Kommer beslutet att påverka Pumas verksamhet i Norden?
”Absolut inte.”

Missa inget från Dagens industri och HD-Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för totalkoll på det skånska näringslivet.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer