1515

Dubbelutmaningens vinnare har bytt skidspår mot löpspår: ”Trygg i rullstolen”

Halmstadföretaget Lindhe Xtend har stoppat undan skidorna. Nu är det löpning och barmarksträning som gäller för vinnarna av Di:s och Vasaloppets friskvårdssatsning Dubbelutmaningen.

”Det här har varit en ventil för oss under pandemin”, säger vd:n Jessika Broström.

Malin Östlund, Mikael Svedberg, Mirja Andersson och Christoffer Lindhe tillsammans med sina två tränare Erik Wickström och Peter Malmberg.
Malin Östlund, Mikael Svedberg, Mirja Andersson och Christoffer Lindhe tillsammans med sina två tränare Erik Wickström och Peter Malmberg.

HALMSTAD. En efter en rullar bilar in på parkeringen mellan havet och skogspartiet där dagens träningsspår snirklar sig bort mot Tylösand. De båda tränarna och dagens fem deltagare sluter samman i en klassisk gruppcirkel för att värma upp. De flänger med kroppen och skojar med varandra. Det gråmulna vädret verkar inte störa dem. 

”En central del av löpning är att förebygga skador. Att springa på stig ger naturlig dämpning i benen och den största utmaningen är alltid att få folk att börja mjukt och lugnt trots att det är roligare att springa fort”, säger officielle Vasaloppscoachen Erik Wickström. 

Uppvärmda drar gruppen iväg och försvinner bakom en av stigens alla svängar. 

Gruppens deltagare småpratar med varandra samtidigt som de springer i spåret.
Gruppens deltagare småpratar med varandra samtidigt som de springer i spåret.Foto:ANDERS ANDERSSON ANDERS@FOTOGRAFHALMSTAD.SE

Startup-bolaget Lindhe Xtend tillverkar och säljer proteser och har skapat en egen fotprotes och ett flertal snabbkopplingar som används för att koppla ihop och isär olika protesdelar. Bolaget vann i höstas Dubbelutmaningen, Dagens industris och Vasa­loppets gemensamma friskvårdsinitia­tiv för företag i Sverige.

Vinsten innebar att Lindhe Xtend fick startplatser i vinterns skidlopp Stafettvasan och sommarens löplopp Vasakvartetten. Deltagarna fick även skidutrustning och träningskläder, och chansen att träna tillsammans med en av Vasaloppets officiella coacher. 

Sedan kom den andra vågen i pandemin med medföljande coronarestriktioner. Årets upplaga av Stafettvasan blev inställd, och i stället var det under tre veckor möjligt att åka Vasaåket i Vasaloppsarenan. Lindhe Xtend valde att istället satsa på sommarens Vasakvartett, en stafett som ingår i Vasaloppets årliga sommarvecka.

Men i maj stod det klart att inte heller Vasakvartetten går att genomföra. Bara tre av de ordinarie loppen kommer genomföras på plats i Vasaloppsarenan i augusti. Och det är bara eliten som i augusti får delta i Cykelvasan 90, Ultravasan 90 och Ultravasan 45.

Motionärer hänvisas till Hemmavasan, en tävling som går att genomföra var som helst och när som helst under perioden 3 juli–22 augusti.

Lindhe Xtends medarbetare är förstås besvikna över att missa två inbokade chanser att visa att de tränat bra, men kommer fortsätta att hålla igång. Deras starter är flyttade till nästa år och nu har de ju fått ett helt år att träna för Vasaloppet och Vasakvartetten 2022 då Vasaloppet firar 100 år.

”Det är trist när saker ställs in, men om det är något som pandemin har lärt oss så är det att bara försöka hänga med i svängarna”, säger företagets grundare och vice vd Christoffer Lindhe.

Vd Jessika Broström och marknads- och produktchefen Susanna Rosander deltar inte själva i dagens träning men i matchande orangea jackor och mössor bildar de vad som bäst kan beskrivas som en liten hejarklack. 

De understryker att trots att pandemin gjort att de planerade loppen inte gått att genomföra som så har träningen varit ett passande sätt för företagets anställda att behålla kontakten och umgås med varandra utomhus.

”Det här har varit en ventil för oss under pandemin och det har varit bra för sammanhållningen när flera av oss har jobbat hemifrån. Vi kanske hade gjort saker tillsammans även utan denna utmaning, men inte så ofta som nu”, säger Jessika Broström. 

Hejar på från sidan medan Vasaloppstränaren Erik Wickström visar några olika uppvärmningsövningar för Christoffer Lindhe, Malin Östlund och Mikael Svedberg.
Hejar på från sidan medan Vasaloppstränaren Erik Wickström visar några olika uppvärmningsövningar för Christoffer Lindhe, Malin Östlund och Mikael Svedberg.Foto:Anders Andersson

De fyra som skulle genomföra Vasakvartetten – Christoffer Lindhe, Mirja Andersson, Malin Östlund och Mikael Svedberg – är alla vana vid att träna. Christoffer Lindhe är dessutom en tidigare framgångsrik elitsimmare som bland annat har tävlat i Paralympics i Peking 2008 och i London 2012.

Att Lindhe Xtend består av ett beslutsamt gäng medarbetare råder det inga tvivel om i träningsspåret längs med kusten i Halland. Oavsett om det gäller idrott eller arbete så uppskattar de tydliga planer och visualiserade mål och på företagets kontor hänger stora världskartor för att tydligt visa och markera vilka marknader de i dag finns på och vilka de siktar mot. 

Det är viktigt med bra spänst i benen. I täten går Mirja Andersson som beskriver sig själv som envis och inte särskilt nervös inför ett framtida lopp.
”Jag får väl gå om jag blir trött”, säger hon.
Det är viktigt med bra spänst i benen. I täten går Mirja Andersson som beskriver sig själv som envis och inte särskilt nervös inför ett framtida lopp. ”Jag får väl gå om jag blir trött”, säger hon.Foto:Anders Andersson

Officielle Vasaloppscoachen Erik Wickström visar olika spänst- och skadeförebyggande övningar; utfallshopp, långa jämfotahopp och sidohopp. Det hörs snabba fötter som dämpas av stigen, skratt och småprat. När Erik Wickström använder en pinne för att drar ett streck i jorden är tävlingen snabbt ett faktum. Deltagarna hoppar tre jämfotahopp var och mäter var de landar. 

”Titta, det är en centimeter över”, säger produktutvecklaren Patrik Svensson. 

Mikael Svedberg hoppar långt på första försöket och de andra är inte långt efter.
Mikael Svedberg hoppar långt på första försöket och de andra är inte långt efter.Foto:Anders Andersson

Erik Wickström berättar att varje grupp måste hitta vad det är som gör deras träning meningsfull för att de ska orka genomföra även den lite mindre roliga träningen. 

”Kanske är det att de mår bra av att träna eller att det finns en slags socialisering i det”, säger han. 

Christoffer Lindhe kommer att ta sig an Vasakvartettens sista etapp nästa år i en rullstol speciellt utrustad med terrängdäck och enhandsdrift, vilket innebär att han både styr och för rullstolen framåt med enbart en arm. 

Christoffer Lindhe får experthjälp av rullstolsproffset Peter Malmberg och tillsammans avslutar de träningen med intervaller på parkeringen.
Christoffer Lindhe får experthjälp av rullstolsproffset Peter Malmberg och tillsammans avslutar de träningen med intervaller på parkeringen.Foto:Anders Andersson

”Jag känner mig trygg i rullstolen och kommer fixa det här – sen vill man ju göra det på så bra tid som möjligt. Simningen kan nog hjälpa mig eftersom det också är ansträngning under en lång tid och främst armen som drar mig framåt. Man får jobba så mycket man kan med allt som finns kvar”, säger Christoffer Lindhe som tvingades amputerad båda benen och ena armen efter en olycka i tonåren. 

Inför loppet får Christoffer Lindhe hjälp av Peter Malmberg som tidigare tävlat i bland annat armcykel både i och utanför Sverige. Männen tar sig långt bort i spåret och när de kommer tillbaka till gruppen är de rödrosigare och rufsigare än förut. De pratar om att hålla farten och Peter Malmberg delar med sig av tips och hjälper Christoffer att lägga upp en träningsplan. 

”Det gäller att hålla tillbaka mjölksyran från axeln och att hålla igång hela tiden. Jag har också lärt mig att luta mig framåt i uppförsbackar och att manövrera rullstolen med hela kroppen istället för med bara armen”, säger Christoffer Lindhe. 

Christoffer Lindhe låter exalterad när han pratar om framtidens träningspass och han kommer snabbt på att uppförsbacken på vägen till barnens förskola kan vara en bra plats för intervaller.
Christoffer Lindhe låter exalterad när han pratar om framtidens träningspass och han kommer snabbt på att uppförsbacken på vägen till barnens förskola kan vara en bra plats för intervaller.Foto:Anders Andersson

Främst är han nervös för loppets underlag. 

”Om det blir för tjockt med sand så tar det tvärstopp och jag fastnar”, säger han. 

Peter Malmberg tränar nästan varje dag i veckan och han berättar att det är viktigt för honom att hålla en stabil kroppsvikt. 

”Jag gör alla mina förflyttningar med armarna och om jag går upp något kilo så märker jag det direkt. För mig är träningen skillnaden mellan att klara mig själv eller inte och jag värdesätter mitt oberoende jättemycket. Därför ser jag till att hålla igång”, säger han. 

Till skillnad från Christoffer Lindhe så använder inte Peter Malmberg handskar när han kör sin rullstol. Därför är hans händer svarta efter dagens träningspass.
Till skillnad från Christoffer Lindhe så använder inte Peter Malmberg handskar när han kör sin rullstol. Därför är hans händer svarta efter dagens träningspass.Foto:Anders Andersson

Efter träningen samlas gruppen återigen i en ring och tillsammans pratar de om olika typer av skor och hur de ska tänka och träna inför det kommande loppet. Nu har regnet börja falla och det är dags för lunch. 

”Det här är en taggad och motiverad grupp som det ser ljust ut för. Nu måste de långsamt stegra löpningen och öka antalet kilometer. Det räcker inte att jogga då och då – de ska ju faktiskt springa två mil i terrängen”, säger Erik Wickström. 

Erik Wickström visar övningar som gör benen starkare och mer förberedda inför ett långt maratonlopp.
Erik Wickström visar övningar som gör benen starkare och mer förberedda inför ett långt maratonlopp.Foto:Anders Andersson

 


Innehåll från FacebookAnnons

Satsa globalt – här är experternas bästa råd för internationell expansion med e-handel

Business Sweden, Facebook och Smartly är tre aktörer som på olika sätt stöttar svensk export. Så hur gör man som svenskt företag för att lyckas internationellt?

En del av svaret är att utveckla sin e-handel och här är experternas bästa tips.

Så kan Facebook hjälpa dig att expandera verksamheten till nya marknader 

E-handeln har ökat dramatiskt det senaste året och för Sverige har det blivit en betydande exportinkomst. Fördelen med att satsa globalt är uppenbar: kundkretsen mångdubblas, men baksidor finns i form av bland annat ökad konkurrens, höga utvecklingskostnader och större risk för bakslag inom allt från lokala lagar till tull- och logistikproblem. 

Därför har vi ställt frågor till tre personer med över 60 års kombinerad erfarenhet av internationell handel med digital inriktning. Piet-Hein Kerkhof är Vice President på annonseringstjänsten Smartly och har drygt 20 års erfarenhet av internationell e-handel på några av världens största e-handlare. Linda Laszlo Ek hjälper svenska företag som vill ta sin e-handel ut i världen i sin roll som Senior Trade Adviser och expert på internationell e-handel på Business Sweden. Johnas Liljegren är Head of Retail på Facebook där han arbetar tätt ihop med många av Sveriges mest framgångsrika e-handelsexporter.

Om du hade ett råd till ett traditionellt företag inom B2C som vill börja med internationell e-handel, vad skulle det vara?

Linda Laszlo Ek:

– Klivet ut på andra marknader online kan innebära en mångdubblad kundkrets. För att stå sig i en allt tuffare globala konkurrens, där e-handlare slåss om kunderna, blir det allt viktigare att planera och lägga upp en exportstrategi för hur man ska positionera sig och sticka ut bland sina konkurrenter på varje marknad. Att därför förstå och lära känna varje marknad man ska in på och göra sig så relevant som möjligt mot sin målgrupp lokalt blir avgörande för ens framgång. Det handlar om alltifrån att synas i rätt kanaler, förstå kundernas beteendemönster och preferenser och inge ett förtroende som gör att lokala kunder känner sig trygga med att handla dina produkter.

Johnas Liljegren:

– I dag är det viktigt att vara upptäckbar, inte bara sökbar. Den fysiska butiken har historiskt stått för större delen av inspiration till köp, detta har nu flyttat till mobilen. Precis som vi vill få rekommenderat vad vi ska titta på eller lyssna på vill vi bli inspirerade till köp. Precis som underhållningsplattformar jobbar med personalisering genom data gör våra plattformar det också både för organiskt innehåll och för annonser. Att jobba med insikter, automation, kreativitet och produkterbjudande ger plattformar som Instagram eller Facebook möjlighet att inspirera fler att välja annonsörens produkter.

Piet-Hein Kerkhof:

– Gränsen mellan online och offline har suddats ut. Med allt som fladdrar runt i användarnas flöden och skärmar måste innehållet sticka ut och engagera. För att vara relevant måste man som företag anpassa sig. Du lyckas genom att sammanföra annonsköpare, kreatörer och dataanalytiker för att tillsammans skapa annonser som sticker ut, når fram och ger mätbara resultat. Börja med att digitalisera en sak först och gör det bra.

Vilken koll måste man ha på lagar och regler i de länder man säljer till?

Linda Laszlo Ek:

– Det beror på lite olika omständigheter och var i internationaliseringsprocessen du befinner dig samt hur mycket du ska satsa på en specifik marknad. Faktorer som vilka produkter du säljer, vilka marknader du ska in på samt vilka kanaler du ska använda spelar också roll. Men generellt sett kan man säga att ju mer riktad och lokalanpassad e-handel du kör mot en viss marknad, samt om du börjar komma upp i höga försäljningsvolymer, desto större ansvar har du att efterfölja lokala regelverk. Det kan handla om allt från lokala produktkrav, registreringskrav, momsredovisning, marknadsföringsregler till informationskrav på din webbshop för att nämna några exempel. 

– Allt regleras mer på e-handelsområdet än tidigare, så det gäller att se upp vilket ansvar man har på varje marknad. Inom EU pågår det ett stort arbete, där det kommer nya förordningar och direktiv hela tiden. Det är nog få som missat de nya momsreglerna med den nya e-tjänsten OSS, som träder i kraft den 1 juli och som kommer påverka EU:s e-handlare. Till nästa år kommer även nya regler för konsumenträtten inom EU.

Kan man jobba med internationell e-handel inom B2B? Vad är ett bra första steg för att komma igång? 

Johnas Liljegren:

– Minska friktion i alla led. Hur kan ni vara mer tillgängliga, enklare att handla av, bättre på att möta kunden? Ofta har man inom B2B en mindre kundgrupp och inom ett specialiserat område. Jobba smart med insikter och kunskap ni har inom ert produktområde och dela dessa med era kunder. Rollen mässor, event och fysiska möten haft tidigare flyttar allt mer online.

Linda Laszlo Ek:

– Det är klart att det finns en stor potential även för många B2B-företag att satsa på e-handel och digitala kanaler, något som vi ser blir allt vanligare och även nödvändigt för att skapa konkurrensfördelar. En bra fråga att ställa sig om man inte har börjat med e-handel ännu är: ”Kan jag förbättra kundresan genom att erbjuda mina företagskunder e-handel?” Sedan är det, liksom vid e-handel för B2C, viktigt att lägga upp en exportstrategi och göra sig relevant på varje enskild marknad genom att förstå e-handelsmognaden lokalt för branschen, samt preferenser och beteendemönster lokalt. Vad som funkar på en marknad kanske inte funkar på en annan.

Johnas Liljegren:

– Ja, rätt frågor är viktiga att ställa: Behöver du få fler företag att känna till din tjänst eller produkt för att vara valbar eller behöver du vara tillgänglig när kunden överväger olika leverantörer? Beroende på vilken kategori ni arbetar inom kommer e-handeln vara mer eller mindre planerad. Den stora skillnaden mot konsumenthandel är troligen att en större del av köpen är planerade.

Kan man etablera sig i många marknader trots att man inte sitter i dem fysiskt med hjälp av teknik i dag? 

Piet-Hein Kerkhof:

– Absolut. Annonsering i sociala medier är uppbyggd så att du kan skala upp den till nya marknader utan någon större ökning av din marknadsföringsbudget. Genom automatisering kan du enkelt hantera och växla mellan ett stort antal konton och kampanjer från ett och samma ställe. En annan fördel är att du kan hitta kunder som liknar dem som redan köper från dig, oavsett var i världen de befinner sig. Du kan även automatisera flerspråkiga kampanjer för att marknadsföra dina produkter på lokala språk.

Linda Laszlo Ek:

– Ja, det är ju det som är den stora fördelen med e-handel och digitala kanaler. Att man, tack vare teknik och digitala kanaler, i dag kan bli en globalt framgångsrik exportör utan att behöva etablera sig med fysisk verksamhet på varje marknad. Sedan finns det förstås en del fördelar med lokal etablering och registrering efterhand man börjar komma igång med försäljning på en specifik marknad och vill satsa mer ordentligt. Lokal etablering gör det möjligt att spela på lika villkor och till viss del erhålla samma förmåner som sina lokala konkurrenter. Det kan till exempel vara att skaffa ett lokalt varulager för att kunna konkurrera om snabba leveranser, att erbjuda lokala betallösningar eller rekrytera lokal kundtjänst.

Johnas Liljegren:

– Globala plattformar som Facebook och Instagram är bra exempel på hur digitalisering och globalisering suddar ut landsgränser. Man kan som varumärke ha en närvaro i alla länder där de globala plattformarna verkar. Att sälja sina produkter via e-handel har lägre kapitalkostnader än fysisk handel. Försäljare kan via e-handelsplattformar som till exempel Shopify skapa e-handel och betalningslösningar utan stora initiala kostnader och de kan jobba med personalisering och effektiv marknadsföring med verktyg som bland annat Facebook tillhandahåller. Vi ser i dag ofta hur nystartade så kallade ”digital native vertical brands” tänker globalt från start och kan styra det mesta centralt och med små team med hjälp av teknik.

Så kan Facebook hjälpa dig att expandera verksamheten till nya marknader 

 

 

 

Mer från Facebook

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Facebook och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?