Annons

Drömläget tvärnitade – pandemin stängde dörren för USA-expansion

NORRKÖPING. Med sitt system för fjärrstyrning planerade mjukvarubolaget Voysys för storskalig expansion i USA. Nu har coronapandemin stängt den dörren.

”Vi försöker nu rikta fokus mot Asien och Europa, där affärerna snart verkar komma i gång”, säger vd:n Magnus Persson.

Magnus Persson är vd för Voysys. Företagets system används av en rad maskintillverkare och tillverkare av förarlösa lastbilar. Nu har flera planerade projekt skjutits upp.
Magnus Persson är vd för Voysys. Företagets system används av en rad maskintillverkare och tillverkare av förarlösa lastbilar. Nu har flera planerade projekt skjutits upp.Foto:Henrik Lenngren

I december 2019 gick Kaliforniens motsvarighet till Trafikverket, DMV California, ut med ett meddelande: Man ger tillstånd att testköra autonoma fordon på allmän väg utan att en säkerhetsförare sitter i bilen så länge det finns ett system för fjärrstyrning.

På ett kontor i Norrköping satt Magnus Persson, vd för mjukvarubolaget Voysys, och jublade.

”För oss är detta en fantastisk möjlighet. 65 bolag har tillstånd att testa autonoma fordon i Kalifornien med säkerhetsförare i bilen. Alla dessa kommer någon gång vilja ta bort den fysiska säkerhetsföraren, och då behöver de ett system som vårt.”

Men när coronakrisen slog till stängdes plötsligt expansionsdörren till USA, och behovet att tänka nytt blev allt viktigare.

”Vi var redo att visa världen att vi finns och har en unik teknik, och skulle ta in en extern finansiär för att expandera till bland annat USA, men nu känns den planen plötsligt väldigt långt bort”, säger Magnus Persson.

Det i branschen hajpade bolaget har med sin teknik tidigare varit involverat i den första Facebook-livesändningen i 360-video, världens första livesändning under vattennivån, samt hjälpt CNN att sända live i samband med en solförmörkelse 2017. Sedan två år tillbaka har Voysys snurrat tillbaka helt till fjärrstyrning av maskiner och fordon igen.

”Främst siktar vi på marknaden för autonoma fordon, där fjärrstyrning behövs som ett komplement. Vi har byggt vår egen 3D-motor inhouse. Föraren får korrekt hastighetsbedömning av det egna fordonet och andra objekt, vilket ger högre säkerhet vid körning och möjlighet att köra snabbare”, berättar Magnus Persson.

Sedan starten har Voysys vänt rött mot svart i bokslutet samtidigt som man har vuxit.

”2019 landade vi på drygt 7 Mkr, men i och med corona sabbas den där magiska exponentiella kurvan. Alla våra konkurrenter finns i Silicon Valley, och troligen får de en fördel gentemot oss i och med att vi inte kan resa och installera våra system. Resultatet blir nog att vi tills vidare ger upp USA-satsningen”, säger Magnus Persson.

Men något konkret hot för bolagets överlevnad finns inte, enligt honom.

”Vi har en del återkommande intäkter som håller oss levande på ett bra sätt, åtminstone det närmaste halvåret. Dessutom har vi stark soliditet och ett lånelöfte på 2 Mkr om det skulle behövas extra likviditet under någon period.”

Det tråkiga, berättar Magnus Persson, är att allt såg ”enormt bra” ut i början av mars.

”Då hade vi ett stort nytt projekt på gång ute hos en av Sveriges största lastbilstillverkare. Plötsligt fick vi veta att anställda hos kunden permitterades på längre tid och inte ens fick läsa mejl hemifrån permitterade dagar. Där dog en ansenlig del av våra potentiella affärer detta år.”

Nyligen nåddes även Magnus Persson av nyheten att ett stort Vinnova-finansierat projekt skjuts upp med minst fyra månader.

”Detta på grund av att två chefer på ett av Sveriges största industriföretag sitter hemma permitterade och inte kan skriva på papper. Vinnova-projektet hade för oss varit ett perfekt stödpaket i sig, en massa arbete vi skulle kunna sätta full fart med när andra kundprojekt försvinner. Det känns absurt att mina egna inbetalade skattepengar ska användas för att motivera denna typ av inbromsning av underleverantörernas affärer”, säger Magnus Persson.

Han påpekar att all kraft nu läggs på att utveckla nya affärer under rådande omständigheter.

”En av våra grundare, Torkel Danielsson, är tillfälligt bosatt i Japan vilket kan visa sig vara en möjlighet. Japan och några andra länder i Asien verkar kunna komma i gång med affärerna inom kort. Torkel är egentligen inte säljare, men nu lär han få fungera som vårt Asienkontor.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?