1515

Drillcon rapporterar minskat resultat

Drillcons nettoomsättning uppgick till 95,6 miljoner kronor (90,1) under det första kvartalet 2021 medan ebitda-resultatet sjönk till 7,4 miljoner kronor (16,2). Resultat efter skatt uppgick till 0,2 miljoner kronor (7,2).

”Sista halvåret 2020 avslutades starkt med flera nya kontrakt till ett värde av cirka 500 miljoner kronor. Det första kvartalet har inneburit flera omgrupperingar och mobilisering till nya borrplatser. Detta ökar vår kostnadsmassa tillfälligt innan en etablering är klar och produktion kan starta upp. De flesta mobiliseringar är nu genomförda och produktionen har startats upp och börjar nu att leverera volymer samt intäkter”, skriver vd Patrik Rylander i delårsrapporten.

Drillcon har dock fortfarande utmaningar med pandemirelaterade restriktioner som kräver att personal sitter i karantän, kostnad för dubbla boenden och dubbla borrteam.

”Detta är åtgärder som är nödvändiga att göra för att kunna hålla produktionen uppe, men som i nuläget belastar vår rörelsemarginal. När restriktionerna försvinner och vi åter är tillbaka i ett normalläge med ett borrteam per projekt kommer kostnadsmassan att minska och rörelsemarginalen förbättras”, skriver vd.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -21,1 miljoner kronor (2,2). Det negativa kassaflödet orsakas av den ökade kapitalbindningen i rörelsekapital på grund av en ökad försäljnings- och produktionsvolym. 

Vad gäller utsikter för 2021 gör ökad efterfrågan och investeringsvilja från kunderna att Drillcon är försiktigt positiva på kort sikt. 

”Vår ambition är att Drillcon snarast ska återuppta tillväxtresan och på längre sikt utmana rekordåret från 2019 i både volym och rörelsemarginal. Vi fortsätter att utveckla vår affär samt att investera i ny teknik och i automatiserade borriggar. Syftet är att Drillcon ska ta marknadsandelar och erövra nya geografiska marknader samt växa organiskt med minst 10 procent per år”, skriver Patrik Rylander.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?