Annons

Var tionde av AF:s leverantörer i konkurs: ”Successiv nedmontering”

Rekonstruktioner, konkurser och likvidationer. I spåren av krisen inom Arbetsförmedlingen har nästan var tionde av myndighetens storleverantörer på kort tid hamnat i ekonomisk knipa.

Foto:Janerik Henriksson/TT
Fredrik Tamm, expert på den offentliga marknaden och grundare av Double Check.
Fredrik Tamm, expert på den offentliga marknaden och grundare av Double Check.

Di har i flera artiklar under året uppmärksammat de många konkurserna bland Arbetsförmedlingens leverantörer. En färsk kartläggning från konsultbolaget Double Check visar på omfattningen av krisen. 

Av de 244 företag som myndigheten ifjol köpte varor och tjänster av för över 2 miljoner kronor har 23 stycken likviderats, ansökt om konkurs eller inlett rekonstruktion, enligt en analys av statistik från analysföretaget DS Insikt och kreditupplysningsföretaget Credit Safe som Double Check utfört. Av dessa är en majoritet utbildnings- eller matchningsföretag.

”Det man ser är en successiv nedmontering av de leverantörer som har utgjort en stor andel av myndighetens kärnverksamhet”, säger Fredrik Tamm, expert på den offentliga marknaden och grundare av Double Check.

På Arbetsförmedlingen är man väl medvetna om bekymren bland leverantörerna.

”Nedgången började under 2018 och har fortsatt i år”, säger Martin Kruse, upphandlingschef för Arbetsförmedlingen.

Under 2018 berodde nedgången hos leverantörerna delvis på en tio månader lång överprövning som hindrade myndigheten från att köpa vissa tjänster från externa leverantörer men även på budgetneddragningar på anslagen för externa tjänster, enligt Martin Kruse. Under 2019 handlar det i stället om statsbudgeten som kraftigt minskade anslagen till Arbetsförmedlingen.

”Vi har fått mindre pengar att köpa externa tjänster för och vi har haft stora utmaningar på våra kontor med personalneddragningar till följd av budgeten som gör att vi kan skicka färre personer på utbildningar”, säger han.

Statistik från DS Insikt visar dock att den drastiska minskningen som flera av leverantörer har upplevt skedde redan före 2018. 2013 betalade myndigheten ut 2,4 miljarder kronor till tio av de största leverantörerna av utbildnings- och matchningstjänster, enligt DS Insikt. 2016 fakturerade samma bolag 99 Mkr, en minskning på 96 procent.

Samtidigt som ett stort antal leverantörer går på knä beräknar Arbetsförmedlingen att kostnaderna för arbetsmarknadspolitiska program och insatser ger ett överskott på 105 miljoner kronor för 2019.

”Som upphandlande myndighet har man även ett ansvar för att marknaden fungerar i ett längre perspektiv och man måste måna om att vara en attraktiv kund. I stället drar Arbetsförmedlingen undan mattan för seriösa företag och sätter dem i en situation där de antingen går i konkurs eller tvingas att helt ställa om sin verksamhet trots att myndigheten har avsatta budgetmedel kvar när året är slut. Risken är att man då får aktörer med kortsiktigt vinstsyfte med effekten att arbetssökande får lida”, säger Fredrik Tamm.

Enligt Martin Kruse är dock variationer över tid för enskilda bolag en naturlig konsekvens av lagen om offentlig upphandling.

”Så funkar mekanismen. Upphandlar vi större ramavtal gäller de ofta över fyra år och kan generera mycket pengar under den perioden”, säger han.

Fredric Skälstad, branschansvarig på arbetsgivarorganisationen Almega Utbildningsföretagen ser mycket allvarligt på utvecklingen bland Arbetsförmedlingens leverantörer.

”Det är oroväckande att så många av leverantörerna går på knäna och om inte utvecklingen vänder kommer vi att få se fler aktörer gå i konkurs”, säger han.

Extra oroande, enligt Fredric Skälstad, är att utvecklingen har skett samtidigt som privata leverantörer spelar en nyckelroll inför AF-reformen som ska vara fullt genomförd 2021, enligt januariavtalet. 

”Det här är företag som vet hur man jobbar med stöd och matchning och det är klart att det blir ett hot mot reformen om de gedigna och seriösa företagen slås ut”, säger Fredric Skälstad.


Innehåll från Löwe RekryteringAnnons

Unik process garanterar rätt kandidat till rätt tjänst

Roger Hult, utvecklingsansvarig för Löwe AI på Löwe Consulting, som driver Löwe Rekrytering och Bemanning.
Roger Hult, utvecklingsansvarig för Löwe AI på Löwe Consulting, som driver Löwe Rekrytering och Bemanning.

Efter att tillsammans med kunden ha tagit fram en träffsäker kravprofil på en utlyst tjänst, gör Löwe Rekryterings unika, anonymiserade rekryteringsprocess att du som kund alltid kan vara säker på en sak: att du får rätt kandidat till rätt tjänst.

– Vi har tagit bort faktorer som utseende kön, ålder och etnicitet när vi lämnar CV till våra kunder. Istället fokuserar vi på det som är viktigt, nämligen utbildning, arbetslivserfarenhet och sociala färdigheter, säger Roger Hult, utvecklingsansvarig för Löwe AI på Löwe Consulting, som driver Löwe Rekrytering och Bemanning.

Kompetensförsörjning är komplext med många kostsamma fallgropar för dig som arbetsgivare, speciellt om du som företagsledare är mån om ditt arbetsgivarvarumärke. Löwe Rekrytering är specialister med erfarenhet av att skapa unika lösningar för rekrytering och bemanning. Här är man övertygad om att principen ”korten på bordet” är rätt väg att gå, och i kombination med den beprövade rekryteringsprocessen har detta lett till ett ovanligt högt antal framgångsrika matchningar. Roger Hult är övertygad om att detta grundar sig i att Löwes 30-dagars rekryteringsprocess banar väg för ömsesidig öppenhet och transparens – kring de faktorer som faktiskt är viktiga.

– Det finns en beklaglig trend där både arbetsgivare och arbetssökande enbart lyfter fram sina positiva sidor. Vi anser att båda parter har en skyldighet – och ska ha möjlighet – att tydligt och sakligt kunna ställa frågor och få svar. Från arbetsgivarens sida gäller det att ärligt beskriva samtliga arbetsuppgifter och kandidaten behöver i sin tur vara rak med sina egna styrkor och svagheter.

Löwes AI algoritm sållar bland kandidater

När arbetets kravprofil och sociala kravprofil är framtagna skrivs en annons och då väljs också rätt annonskanaler. Som experter inom kandidatbeteenden hittar Löwe rätt mediekanal och kommunikationslösning för att kunden ska nå sin önskade målgrupp. För att undvika oväntade överraskningar använder sig Löwe Rekrytering av en egen AI-algoritm, LIR (Löwe Intiutive Recruiter). LIR är enligt den formella definitionen ett obevakat självlärande artificiellt intelligent program. Den klarar av att granska språket på detaljnivå i kandidatens CV vilket innebär att den läser av ord för ord och mening för mening i CV:t för att se om kompetensen är lämplig i det kandidaten beskriver utifrån ställd kravprofil från arbetsgivaren. LIR möjliggör för arbetsgivaren att lägga till en social kravprofil utöver den utlysta tjänstens kravprofil. Kandidaten måste nu i större omfattning än tidigare beskriva den egna personligheten i inlämnad CV för att matcha den sociala kravprofilen som arbetsgivaren har kopplat till utlyst tjänst. De kandidater som är kvar får kompletterande frågor innan de sedan kontaktas för en inledande intervju.

– Känns allt bra fortsätter vi till nästa steg med en längre, kompetensbaserad intervju hos oss på Löwe Rekrytering. Vi presenterar våra utvalda finalister för kunden med en koncis sammanfattning och återkopplar till personlighetstesterna. Först därefter gör vi en överlämning så att kunden kan förbereda inför en slutintervju. Det är först då som kunden ser vem kandidaten är, så att båda kan vara säkra på att enbart relevanta faktorer spelar in i urvalsprocessen; självklart medverkar våra rekryteringskonsulter även då, betonar Roger.

Utvecklar egna tekniska lösningar

Efter att kandidaten har blivit anställd gör Löwe Rekrytering månadsvisa uppföljningar under provanställningstiden. Om det mot all förmodan skulle bli en felrekrytering från Löwes sida, bekostar företaget kostnaden för uppsägningstiden inklusive arbetsgivaravgiften och hittar en ny kandidat till utan extra kostnad. Det är dock inte bara i rekryteringen som Löwes styrkor finns. Bolaget utvecklar alla sina tekniska lösningar själva och kan därför hjälpa sina kunder att möta en mängd komplexa utmaningar.

– Vi vet hur man på djupet kan skräddarsy unika AI-algoritmer för ett bolags specifika behov och använder oss utav maskininlärning. Med hjälp av AI-algoritmer kan man avlasta administrativa uppgifter som tar tid från beslutsfattare i ett bolag, bland annat VD, CFO, COO och CMO.Vi kan också skräddarsy unika AI-lösningar för att hjälpa ledare inom idrottsrörelsen med administrativa uppgifter, alltifrån sportchefer och ekonomiadministratörer till tränare.

Med AI-produkten LID (Löwe Intuitive Developer) kan kunder till exempel granska en befintlig personalstyrkas kompetens för att säkerställa att rätt person är på rätt plats. LID är en egenutvecklad artificiell intelligens (AI) som utvärderar den befintliga personalstyrkan. Den är objektiv och opartisk vilket ger alla en rättvis chans att bli bedömda utifrån det man har presterat i bolaget.

– LID tar all skriftlig information som finns om personalen och samlar den i en databas. Där granskas materialet på detaljnivå av vår algoritm, för att se till att alla är på rätt plats. LID kan också användas för att utvärdera personal inför en omorganisation eller ett annonserat varsel, eller då man står i begrepp att köpa upp ett annat bolag. LID kan i princip hantera hela granskningen av ett företags organisation till en bråkdel av kostnaden av vad organisationskonsulter tar i arvode.

Eliminerar bluffakturor till 100 procent

En annan tjänst Löwe erbjuder är programvaran Löwe Interceptor, som eliminerar bluffakturor till 100 procent. Programvaran kan integreras med vilket ekonomiprogram som helst, är helautomatiskt och behöver minimal översyn.

– Då många människor är hemma på grund av Coronakrisen, har kriminella element inte kunnat tjäna olagliga pengar den traditionella vägen genom exempelvis bostadsinbrott. Därför förutspår vi en lavinartad ökning av bluffakturor i år, i synnerhet vid överlämningar mellan ordinarie ekonomianställda och vikarierande semesterpersonal. Vår AI-lösning garanterar till 100% att inga bluffakturor släpps igenom och kan beroende på kundens tillval radera den fakturan så att t ex en oerfaren vikarierande ekonomiassistent av misstag inte betalar bluffakturan till företag med kopplingar till det yrkeskriminella nätverket. De som skickar ut bluffakturor är oftast yrkeskriminella organisationer och detta är vårt sätt att förhindra att företag av misstag bidrar till den yrkeskriminella verksamheten, avslutar Roger.

Fakta Löwe AI

Vi från Löwe AI som är en del av Löwe Consulting har tagit fram en kampanj för DI:s läsare. De företag som köper programlicensen för 120 000 SEK exklusive moms, som hanterar ett obegränsat antal fakturor, får använda programmet fram till 2021.12.31 om man lägger en intresseanmälan via vår hemsida.

EXTERN LÄNK: Läs mer här!

Mer från Löwe Rekrytering

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Löwe Rekrytering och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?