1515

Dramatik på Eltel-stämma

Det blev en stormig stämma i skandalbolaget Eltel. Valberedningens ordförande Joakim Rubin avslöjade att styrelsen på ägarnas uppdrag ska utreda den tidigare ägaren 3i:s ansvar för bolagets kris.

PÅ KRIGSSTIGEN. Eltels huvudägare med Ossian Ekdahl och Joakim Rubin i spetsen.
PÅ KRIGSSTIGEN. Eltels huvudägare med Ossian Ekdahl och Joakim Rubin i spetsen.Bild:Jonas Eng

Granskningsmannen Axel Calissendorff levererade allvarlig kritik mot förra ledningen – men även bolagets rutiner.

”Styrelsen har undanhållits information”, konstaterade Axel Calissendorff och hävdade att detta varit ett medvetet agerande av den tidigare vd:n Axel Hjärne och finansdirektören Gert Sköld.

Hans rekommendation i granskningsrapporten blev att varken Axel Hjärne eller tidigare ordförande Gérard Mohr skulle beviljas ansvarsfrihet, och att Gert Sköld bör bli föremål för ytterligare utredning.

Vid stämman röstade också aktieägarna tydligt nej till att ge Axel Hjärne och Gérard Mohr ansvarsfrihet för 2016. Det betyder att bolaget kan gå vidare och rikta skadeståndskrav.

Axel Calissendorff anser att Gérard Mohrs saknat ett nödvändigt kritisk synsätt i relationen till vd, och är förvånad över vad han beskriver som en närmast naiv syn.

”Han har varit fylld av beundran och så sent som den 31 mars hade han inte någon anledning att vara kritisk till Axel Hjärne.”

I sin granskning har Axel Calissendorff arbetat heltid under tre månader med att följa sju separata projekt 2014 -2016 som utvecklats till förlusthärdar i Eltel. Han har intervjuat 25 personer knutna till projektverksamheten, gått igenom avtalen, dokumentation och all e-post.

Han konstaterar att Eltels höga tillväxtmål i kombination med lönsamhetsmålet var orealistiskt och drev fram ett risktagande där anbud lämnades med ett oklart underlag. Han beskrev det hela som ett race för ökad orderingång där bolaget gjorde allt för att vinna stora krafttransmissionsprojekt.

”Kostnaderna har underskattats”, sa Axel Calissendorff och tillade:

”Svårigheterna har underskattats.”

Samtidigt saknade Eltel resurser och kompetens för genomförandefasen. Dokumentationen kring ändrings- och tilläggsarbeten har stora brister. Det betyder att Eltel nu är i underläge gentemot beställarna.

”Det kommer att ta tid att få betalt och risken finns att man inte får rätt betalt.”

Axel Calissendorff gav också sin bild av Axel Hjärnes ledarskap:

”Han har varit en dominant, temperamentsfull och stark ledare som varit närmast besatt av att uppnå högt uppsatta mål. Han har styrt koncernen med järnhand.”

Axel Calissendorff gjorde samtidigt upp med Eltels stolthet, filosofin ”Eltel Way”.

”The Eltel Way har visat sig vara otillräcklig”, sa Axel Calissendorff och syftade på att internkontrollen i företaget inte fungerat.

Begreppet är filosofin som hela företagets organisation och ledarskap bygger på. Det genomsyrar hela chefernas arbetssätt och frasen ”Eltel Way – vägen till framgång”är något som använts såväl internt som mot kunder och aktieägarna.

Axel Calissendorff anser att huvudrevisorn Niklas Renström från PWC måste lämna sitt uppdrag, samma slutsats som valberedningen landat i. Det blev också stämmans beslut.

”Jag har lutat åt att även PWC skulle bytas ut”, sa Axel Calissendorff

Som Di tidigare berättat överväger stora aktieägare som köpte aktier vid börsintroduktionen 2015 att starta en process mot Eltels gamla ägare 3i.

Finansmannen Joakim Rubin, som representerar både sin fond Zeres Capital och de andra storägarna i valberedningen, konstaterade att sex av de förlustbringande projekten togs innan noteringen och att valberedningen nu kommer inleda en dialog med styrelsen för att det ska startas en utredning av 3i:s ansvar.

Storägarna röstade också för nyemissionen på 1,5 miljarder kronor som ska rädda Eltel och skapa handlingsfrihet för bolagsköp när koncernen nu satsar på kärnverksamheten.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?