Annons

Dramatens julsuccé på scen igen: ”Vi har grunden i renässansen”

Dramatens vokalensemble Romeo- och Juliakören kommer att ha julkonserter på Dramatens stora scen. Julkonserterna har spelat för utsålda hus sedan 1995 och är lika mycket en scenisk som en musikalisk upplevelse.

Romeo- och Juliakören.
Romeo- och Juliakören.Foto:Urban Wedin

I år blir det sammanlagt sex konserter, med premiär den 2 december på Dramatens stora scen. Kören kommer även att uppträda i Täby, Södertälje och Hässleholm.

”Vi gör inte bara de vanliga julsångerna, utan jag försöker hitta lite mer okänd musik. Vi har grunden i renässansen”, säger Benoît Malmberg, grundare och konstnärlig ledare för Romeo- och Juliakören samt producent på Dramaten. 

Benoît Malmberg.
Benoît Malmberg.Foto:Urban Wedin

Kören, som i dag består av 15 medlemmar, bildades 1991 för att fungera som ett musikaliskt inslag i en uppsättning av Shakespeares ”Romeo och Julia” med Torsten Flink och Lena Endre. 

”Regissören Peter Langdal bad mig sjunga renässansmusik tillsammans med en lutspelare, Ulf Lundin, som jag jobbade mycket med på den tiden. Då frågade jag om vi kunde göra en kör tillsammans med pjäsens figuranter, som skulle sjunga madrigaler från Shakespeares tid”, säger Benoît Malmberg. 

Ganska snart började kören leva sitt eget liv och ge egna konserter.

”Vi åkte ut i landet och deltog i de så kallade översvämningarna. Den dåvarande Dramatenchefen Lars Löfgren hade en idé om att hela Dramaten skulle komma till olika städer och översvämma dem med Dramatenkultur. Det kunde innebära att Jarl Kulle uppträdde på biblioteket, Börje Ahlstedt var på sjukhuset och Anita Wall var på Volvos mekaniska verkstad.”  

Romeo- och Juliakören är främst en renässansensemble, men den har även framträtt med Wolfgang Amadeus Mozart, Carl Jonas Love Almqvist, jazzstycken och en del nutida musik. 

Foto:Joacim Bergström

Kören gör ett 80-tal konserter per år, med alltifrån kvartettkonserter till hela ensemblen.

Medlemmarna blandar sång, dans och teater i sina framträdanden. De har tagit fasta på äldre tiders ideal där musik och sceniskt berättande ofta hörde ihop.

”Vi ska gestalta det vi sjunger. I kören finns dansare, skådespelare, sångpedagoger och musikalartister”, säger Benoît Malmberg.

Kören har besökt 30-40 länder, som exempelvis hela forna Jugoslavien, Bulgarien, Lettland, Litauen, Grekland, Mexiko, Chile, Kina och Japan. Kören har även turnerat mycket inom Sverige.

”För några veckor sedan testade vi ett nytt koncept tillsammans med Stockholms stad och hemtjänsten. Några sångare åkte runt med hemtjänsten och sjöng. Då kom tre sångare i sina renässanskläder och uppträdde hos varje klient. Vi fick väldigt fin respons och hoppas kunna fortsätta med det”, säger Benoît Malmberg.

Foto:Joacim Bergström

Kören har medverkat vid flera Nobelbanketter, kungaparets silverbröllopsfirande på Gripsholms slott, millenniefesten på Stockholms slott och bröllopsfesten för kronprinsessan Victoria och prins Daniel.   

Benoît Malmberg och kören är prisbelönta och har bland annat tilldelats Ingmar Bergmans stipendium, H.M. Konungens medalj av 8:e graden och det årliga priset från Stiftelsen sällskapet renässans för humaniora.

Kören har även gjort ett tiotal skivor, varav den senaste, ”In love with Tromboncino”, kom ut förra året.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera