1515

Draghi: Riskerna minskar

Räntorna i euroområdet kommer att ligga på nuvarande eller lägre nivå till väl efter att QE-programmet har avslutats. Och QE-programmet ska fortsätta med en köptakt på 60 miljarder euro per månad åtminstone till i december och till dess att ECB ser en uthållig uppgång i inflationen

Mario Draghi
Mario DraghiBild:AP

Det sade ECB-chefen Mario Draghi vid en presskonferens efter ECB:s räntebesked på torsdagen.

Han sade dock att inkommande data bekräftar en starkare ekonomisk återhämtning, och nedåtriskerna har minskat ytterligare. ECB ser också tecken på en något starkare global återhämtning.

Undersökningsresultat pekar mot att återhämtningen kommer att stärkas och breddas, effekter av den penningpolitiska stimulansen stöder den inhemska efterfrågan, stigande sysselsättning stöder en ökad konsumtion och gynnsamma finansieringsförhållanden stöder ökade investeringar.

Återhämtningen i euroområdet har dock dämpats av en trög reformtakt.

ECB-chefen sade att riskerna mot de ekonomiska utsikterna ännu lutar över mot nedsidan, främst relaterade till globala faktorer, men riskbilden rör sig nu mot att bli i stort sett balanserad.

Mario Draghi sade också att det underliggande inflationstrycket är fortsatt dämpat men den underliggande inflationen väntas stiga gradvis på sikt.

ECB-rådet diskuterade riskbalansen mot tillväxten, några ledamöter hade en mer optimistisk syn på läget medan andra inte ansåg att bedömningen inte behövde ändras. Men alla ledamöterna enades om riskbalansen

Rådet hade inte några verkligt skilda uppfattningar om inflationen. Nedgången i inflationen i mars var större än väntat, men det syns preliminära tecken på ökat pristryck. Utsikterna för lönerna är dock fortsatt osäkra och bedömningen om de fyra inflationskriterierna har inte ändrats.

Mario Draghi sade att ECB inte är tillräckligt säkra på att inflationen är på väg mot en uthållig uppgång och ECB ser inga skäl att avvika från den indikerade policybanan.

ECB-chefen sade också att rådet inte hade diskuterat något exit-strategi vid dagens möte, och Mario Draghi ser inget behov att diskutera någon ordning för en exit från den expansiva penningpolitiken nu.

Han upprepade dock att risken för deflation i stort sett är borta och noterade att enkätbaserade inflationsförväntningar är väl förankrade.

Mario Draghi sade också att rådet inte har diskuterat några alternativ inför juni-mötet, och rådet diskuterade inte heller någon förändring av den framåtblickande guidningen. En fortsatt lättnadsbias i guidningen länkas till risker för lägre inflation.

Enligt ECB-chefen är det för tidigt för ECB att reagera på USA:s framtida politik, men han noterade att risken för handelsprotektionism kan ha dämpats något.


Innehåll från TeliaAnnons

Svenska företag samlar tekniken: ”Sparar tid och kostnader”

Jagar du olika supportdeskar och hanterar flera avtal och fakturor för it och uppkoppling?

Majoriteten av svenska företag som kommit långt i sin digitalisering väljer att istället samla all teknik hos en leverantör, visar en ny undersökning.

– Att slippa tidsödande administration och minskade kostnader är två viktiga vinster, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Att ha fyra-fem leverantörer för företagets it, uppkoppling och telefoni är inte ovanligt.

– Traditionellt finns en uppdelning mellan it- och kommunikationstjänster. När tekniken utvecklas snabbt är det också lätt att anlita nya leverantörer ”av bara farten” när man behöver investera, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia, och fortsätter:

– Men det blir många kontaktpersoner, fakturor och avtal att hålla reda på – och ibland tjänster och produkter som inte kompletterar varandra optimalt.

Tekniktrassel blir chefens ansvar

När något krånglar vet du kanske inte ens vilken support du ska kontakta. Är det datorn, uppkopplingen eller internetaccessen som felar?

– Att bli runtslussad stjäl tid och skapar frustration. Med flera leverantörer som inte pratar med varandra finns en risk att teknikproblem hamnar mellan stolarna – och landar i chefens knä, särskilt på ett mindre företag, säger Daniel Stark.

4 av 10 företag har en teknikpartner

Men nu tänker många om. Att samla merparten av it- och kommunikationslösningarna hos en leverantör är en växande trend bland svenska företag. 43 procent har valt en sådan helhetslösning – och ytterligare 23 procent svarar att de inte har gjort det än, men är intresserade. Det visar den nya rapporten Telias digitala index 2021 som varje år tar tempen på den digitala mognaden hos svenska företag.

Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.
Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

– Tendensen är tydligast bland högdigitala företag där 6 av 10 samlat tekniken, och hos större företag med mer än 50 medarbetare där över hälften gjort detsamma. Större företag är generellt mer digitalt mogna, säger Daniel Stark.

Men även många små företag med upp till nio anställda är på väg mot en sådan lösning. Över hälften har antingen redan samlat det mesta hos en leverantör eller är intresserade av att göra det, visar undersökningen.

Stora vinster för små företag

Inte minst mindre företag har mycket att vinna, enligt Daniel Stark.

– Tekniken blir alltmer komplex och det är svårt att ha expertis inhouse. En extern partner kan hjälpa er med en smart helhetslösning som gör ert arbete smidigare och mer effektivt och utvecklar företagets affär. I ett mindre företag kan det också bli extra kännbart om administrationen för all teknik blir en tidstjuv.

I rapporten Telias digitala index lyfter företagen fram flera fördelar med att samla tekniken hos en partner. Här är de fem viktigaste:

* mindre administration

* lägre totalkostnad

* enkelt att ha en leverantör att vända sig till vid frågor och problem

* en partner att bygga relation och utvecklas med

* tryggare och mer effektivt – leverantören har ett helhetsansvar.

Daniel Stark:

– Har du flera leverantörer drar kostnaderna ofta iväg och blir svårare att hålla koll på. Det kan också bli kostsamt i form av nedlagd arbetstid på administration.

Löser akuta teknikproblem – och utvecklar företaget

Att ha en partner att vända sig till tror Daniel Stark är uppskattat både på kort och lång sikt.

– Dels för att lösa akuta problem i vardagen – oavsett fråga eller problem vet du vart du ska vända dig. Och dels för att utvecklas digitalt i det långa loppet. Idag finns väldigt många tjänster och produkter att välja bland. Med en partner, som lärt känna företaget, kan du få vägledning, tips och råd.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Mer från Telia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?