1515
Annons

Draget som fick kaffebranschen att blekna

De var först i Europa med oblekta kaffefilter. Med 80 procent av den svenska marknaden på storhushållsfilter ska Scan Filter hitta tillväxten utomlands. Nu väntar nya stora affärer i USA och Sydafrika.

 

Peter Hansson, My Westberg och Jon Hedenskog på Scan Filter.
Peter Hansson, My Westberg och Jon Hedenskog på Scan Filter.Bild:Johan Bävman

På maskinernas färgkodade stänger hänger pappersrullarna på rad. I produktionslokalen matas papperet fram meter för meter och fabriken kan producera flera miljoner kaffefilter varje dag.

”Vi kan leverera i princip alla storlekar av storhushållsfilter som efterfrågas. Om vi inte kan tillverka filtren själva så vet vi var vi kan få tag i dem”, säger Peter Hansson, innesäljare och delägare.

Kaffefiltren som Scan Filter producerar är filter för storhushåll och restaurangkök. De största filtren har en diameter på 55 centimeter och används främst på konferensanläggningar och fartyg.

”Då kan man brygga 24 liter kaffe åt gången”, säger Peter Hansson.

Scan Filters historia började i slutet av 1970-talet när syskonens pappa Jan Hansson arbetade som konsult inom pappersindustrin. När Södra Skogsägarna 1978 lade ned sågverket i småländska Lessebo fick han i uppdrag att ta fram en ersättningsverksamhet för att rädda arbetstillfällen. Valet föll på kaffefilter.

Men de stora producenterna, med Melitta i spetsen, ville inte ha några konkurrenter så att få tag på maskiner och kompetens att lära sig av var i princip omöjligt. Men ett företag i Schweiz såg inte verksamheten i Lessebo som en konkurrent och erbjöd sig att hyra ut maskiner och sälja papper till företaget. När filterproduktionen efter ett drygt år av förberedelser skulle starta så ringde telefonen. Södra Skogsägarna hade dragit sig ur projektet och erbjöd nu familjen att köra i gång verksamheten själva.

”Mamma och pappa hade ingen kännedom om marknaden, pappas uppdrag var att förbereda verksamheten, men de valde att ta över företaget och i april 1980 startade tillverkningen”, säger My Wessberg, vd och delägare.

Familjen bodde i Eslöv och fabriken låg i Lessebo. Det blev långa sträckor att pendla och efter något år stod valet mellan att flytta till Småland eller flytta fabriken till Skåne.

”Mamma och pappa valde att bo kvar i Eslöv och i april 1984 startades tillverkningen här”, säger My Wessberg.

När debatten om klorblekta kaffefilter rasade i slutet av 1980-talet var Scan Filter först i Europa med att tillverka oblekta filter för konsumentmarknaden. Med obefintlig marknadsföring släpptes filtren på marknaden och tv-programmet Plus tog upp dem i ett av sina tester.

”Konkurrenter gick ut med annonskampanjer att kaffet smakade dåligt, men Plus gjorde ett blindtest på en grupp pensionärer där ingen kunde känna skillnad. Vi tog i princip hela den svenska konsumentmarknaden över en natt”, säger My Wessberg.

I mitten av 1990-talet närmade sig industrijätten Melitta Eslövsbolaget och ville köpa upp företaget. Förhandlingarna pågick till och från under fem års tid och år 2000 valde familjen till slut att sälja 40 procent av företaget till Melitta. My Wessberg hade tillträtt som vd och hennes pappa var vice vd.

”När mamma dog tappade pappa intresset för företaget. I december 2002 sålde han resten av bolaget till Melitta och plötsligt var vi helägda av den stora koncernen.”

Melitta hade stora planer för Eslövsbolaget. Med 52 anställda och 80 procent av den svenska marknaden skulle Scan Filter bli en skandinavisk hubb i koncernen.

I mitten av 2005 pågick ett stort integrationsprojekt. I augusti födde My Wessberg en son och tre veckor efter förlossningen kallades hon till ett möte med ägarna.

”De ville lägga ned fabriken här, men behöll i slutänden tillverkningen av storhushållsfilter”, säger hon.

I februari 2007 kom vändningen. Storebror Peter Hansson och yngste brodern Jon Hedenskog ville lämna bolaget och sade upp sig för att starta eget. Samma kväll ringde Melitta och erbjöd dem att köpa tillbaka fabriken.

”Vi hade en gynnsam utveckling, men levde helt och hållet på storhushållen. Vi insåg att vi behövde fler ben att stå på”, säger Jon Hedenskog.

De började titta på något som liknade kaffefilter i tillverkningsprocessen, bakformar, och hittade ett företag i Kristinehamn som hade gått i konkurs. Hösten 2011 tog man över bolaget och flyttade maskinerna till Eslöv.

”Vi gick från 14 till 25 anställda på några månader”, säger Jon Hedenskog.

I dag står kaffefiltren för 70 procent av omsättningen och Scan Filter har cirka 80 procent av den svenska marknaden, men internationella kunder tillkommer hela tiden.

”Vi har tagit ett par stora kontrakt i USA och Sydafrika och räknar med att öka omsättningen med 20 procent nästa år”, säger My Wessberg.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?