1515
Annons

Drabbade Bill Browder: "Obegripligt att Danskes vd inte sparkats"

Att vd:n i Danske Bank sitter kvar efter vad som ser ut att vara en av historiens största penningtvättskandaler är upprörande. Det säger affärsmannen och människorättsaktivisten Bill Browder. 

”Det är otroligt. Han har varken fått sparken eller blivit åtalad”, säger han. 

Bill Browder.
Bill Browder.Foto:Joey Abrait

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från Södertälje Science ParkAnnons

Viktigt med delad vision för hållbara leverantörskedjor: ”Hållbarhet nödvändigt ur ett affärsperspektiv”

Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.
Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Stora företag har börjat ställa allt högre krav på att hela leverantörskedjan är hållbar. Att jobba med hållbarhet är alltså nödvändigt ur ett affärsperspektiv.

– För oss är det helt avgörande att våra leverantörer delar vår vision om hållbara transportlösningar, förklarar Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Södertälje Science Park erbjuder flera affärsutvecklingsprogram för industriföretag 

Inom en snar framtid kommer Scanias lastbilar och bussar inte längre ha avgasrör. Det betyder att mycket av de koldioxidutsläpp som bolaget traditionellt har haft försvinner – men också att nya typer av koldioxidutsläpp uppstår.

– De utsläppen kommer framför allt att komma från leverantörskedjan, vilket innebär att vi behöver fortsätta att ta steg mot ökad hållbarhet tillsammans med våra leverantörer. Tidigare har vi främst fokuserat på de leverantörer vi har direktkontakt med, men nu jobbar vi även med deras underleverantörer. På så vis kan vi hitta de ställen i vårt långa leverantörsled där det stora klimatavtrycket finns, berättar Andreas Follér. 

”Vi kommer att arbeta hela vägen ner i gruvorna”

Framöver kommer Scania att fokusera på fyra ”hotspots” för utsläpp i sitt miljöarbete – batterier, stål, gjutjärn och aluminium – som de vill ska vara 100 procent gröna år 2030.

– Det här kommer vi att arbeta med hela vägen ner till gruvorna, till själva råvaran. Vi har en aktiv dialog med leverantörerna och tränar, stöttar och utbildar dem. Vi ser det som att vi gör det här tillsammans, säger Andreas Follér.

– Det är säkert så att vissa leverantörer kommer att falla bort de närmsta tio åren eftersom de inte delar våra hållbarhetsambitioner. Samtidigt arbetar de flesta av våra nyckelleverantörer åt samma håll som oss. Det handlar egentligen inte om att vi ställer de kraven, utan att hela världen gör det, tillägger han.

Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park.
Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park.

Hållbarhetsprogram för företag

Scania är, tillsammans med AstraZeneca, KTH och Södertälje kommun, huvudpartner till och grundare av Södertälje Science Park, som är en mötesplats för hållbar produktion. Bland annat driver Södertälje Science Park ett hållbarhetsprogram för små och medelstora företag.

– Många av de företag som deltar i programmet är underleverantörer till större företag. De vet att det är nödvändigt att jobba med omställningen mot en hållbar värld, men vet inte alltid i vilken ände de ska börja. Därför hjälper vi dem att göra en översyn av sitt företag och hur de kan jobba med hållbarhet kopplade till de globala målen, säger Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park, och tillägger:

– Det är genom att ställa om till en mer hållbar produktion som de kan fortsätta vara relevanta på marknaden.

Läs mer om hållbarhetsprogrammet för små och medelstora företag 

Mer från Södertälje Science Park

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Södertälje Science Park och ej en artikel av Dagens industri

Läcka från Nord Stream 2 ökar: "Håller uppsikt"

Den mindre läckan från Nord Stream 2 i svensk ekonomisk zon har ökat, enligt Kustbevakningen.

”Vad det beror på vet vi inte. Men vi håller uppsikt”, säger Mattias Lindholm vid Kustbevakningen.

Enligt Kustbevakningen och Nord Stream skulle de två utsläppen i svensk ekonomisk zon upphöra under söndagen. Men det mindre läckaget från Nord Stream 2 har växt till ett område om cirka 30 meter på ytan. Det större utsläppet från Nord Stream 1 har minskat och syns inte längre på ytan. Området där rörledningarna ligger har ett djup på 70–80 meter, enligt Sjöfartsverket.

I dagsläget finns ingen förklaring till varför läckagen på danskt territorium minskat snabbare än i den svenska zonen. Men Kustbevakningen räknar med att utsläppet kommer att fortsätta. 

Kustbevakningen är på platsen tillsammans med flera fartyg från marinen.

”Vi har fartyg och flygövervakning, säger Mattias Lindholm”, presstalesperson på Kustbevakningen.

”Vi finns på plats dygnet runt och har varit där sedan läckaget började. På plats bistår vi sjötrafiken och biträder åklagare och polis. Vilka åtgärder vi kommer vidta eller har gjort kommer jag inte kommentera.”

Om åklagaren varit på plats vill Kustbevakningen inte kommentera. Kammaråklagare Mats Ljungqvist, som arbetar vid riksenheten för säkerhetsmål och leder förundersökningen, vill inte heller kommentera arbetet som pågår.

”Jag vill inte kommentera med hänvisning till att det pågår en förundersökning och vi gör massor av olika åtgärder på olika plan. Vi jobbar intensivt och vi har ett jättebra samarbete med både Kustbevakningen och Försvarsmakten. Det är väl det man kan säga.” 

Försvarsmakten har varit på plats sedan i lördags.

”Kustbevakningen leder arbetet. Men vi är där och stödjer dem med olika fartyg. Vi kommenterar inte hur många eller vilka fartyg vi är där med, men det vi går ut med är att vi är på plats med fartyget Belos, som är till för att rädda personal på ubåtar samt avancerade dykuppdrag”, säger Jimmie Adamsson, som är kommunikationschef på marinen.

Fartyget som är specialutrustat för uppdraget har även personal med expertis på ubåtsräddning samt avancerade dykuppdrag. Varför de är på plats med just Belos vill Adamsson inte kommentera.

Även röjdykarfartyget HMS Sturkö finns på plats utanför Bornholm, enligt söksidan Vesselfinder. 

Runt läckorna har Sjöfartsverket upprättat en säkerhetszon, där fartyg och båtar uppmanas att inte segla.

”Vi har på radio bett flera fartyg att ändra kurs. Det har handlat om fritidsbåtar, och handelsfartyg. Ifall vi har avvisat militära fartyg kommer jag inte kommentera, säger Mattias Lindholm”, presstalesperson på Kustbevakningen.

I nuläget varnar Sjöfartsverket för att åka in i området där läckorna har uppstått. Men eftersom det endast är en varning, så behövs inget tillstånd för det. 

Schweizbaserade bolaget Nord Stream, där ryska gasmonopolet Gazprom är majoritetsägare, skriver på sin hemsida att det har för avsikt att börja bedöma skadorna på rörledningen så snart det får nödvändiga officiella tillstånd. Men enligt en expert som TT har pratat med tyder mycket på att det inte behövs något tillstånd.

”Ingen kan förbjuda någon att vara i svensk ekonomisk zon. Det råder inte heller någon juridisk skillnad mellan botten och havsytan. Sverige har ju dock vissa rättigheter men de kan inte förbjuda någon”, säger Said Mahmoudi, professor i internationell rätt vid Stockholms universitet.

Mahmoudi tror istället att det handlar om ett missförstånd.

”Jag fick intrycket i förra veckan att Kustbevakningen och Sjöfartsverket framställt sig som om att de bestämde över området, det kan inte uteslutas att man genom det här har givit signaler.”

Kustbevakningen menar att det inte ska behövas tillstånd för att få dyka ner på området.

”Däremot vill vi samordna med Nord Stream, så ingen annan stör någon annan. Vi kommer vara där, så det kommer dröja innan Nord Stream kan åka ner. Men det är internationellt vatten så vem som helst får vara där”, säger Mattias Lindholm vid Kustbevakningen.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera