Dottern tog över karosstillverkaren när pappa gick in i väggen

FALKENBERG. Köprusch online och den gröna omställningen gynnar lastbilspåbyggnadsföretaget CAB Karosser.

Samtidigt har kapaciteten slagit i taket. 

”Vi måste bygga större för att kunna möta efterfrågan”, säger vd Denice Jagborn som tog över familjeföretaget för tre år sedan när pappa Claes drabbades av utmattning.

Denice Jagborn, vd och delägare till påbyggnadsföretaget CAB Karosser i Falkenberg planerar för tillväxt när svenskarna handlar allt mer på nätet och transportbranschen ställer om till miljövänliga alternativ. Men då måste man bygga större.
Denice Jagborn, vd och delägare till påbyggnadsföretaget CAB Karosser i Falkenberg planerar för tillväxt när svenskarna handlar allt mer på nätet och transportbranschen ställer om till miljövänliga alternativ. Men då måste man bygga större.Foto:Bo Håkansson

Smedjeholmens industriområde ligger strax norr om centrala Falkenberg. Här huserar CAB Karosser som är specialist på lastbilspåbyggnader för distributionsbilar. I produktionshallen, ett stenkast från havet, råder det full aktivitet. Chassin monteras med kundanpassade skåp för bland annat transporter av gods som kräver temperaturkontroll såsom livsmedel och blommor.

”Bland våra kunder finns såväl bilåterförsäljare som generalagenter för bilmärken som Iveco, Mercedes, Renault och Volkswagen. En annan viktig kundgrupp är de företag som beställer påbyggnader till sina lastbilar direkt från oss såsom Mathem, Blomsterboda, och de stora hyrbilsföretagen”, säger Denice Jagborn, delägare och vd för CAB Karosser Falkenberg.

Denice Jagborn, vd och delägare till påbyggnadsföretaget CAB Karosser i Falkenberg planerar för tillväxt när svenskarna handlar allt mer på nätet och transportbranschen ställer om till miljövänliga alternativ. Men då måste man bygga större.
Denice Jagborn, vd och delägare till påbyggnadsföretaget CAB Karosser i Falkenberg planerar för tillväxt när svenskarna handlar allt mer på nätet och transportbranschen ställer om till miljövänliga alternativ. Men då måste man bygga större.Foto:Bo Håkansson

Bolaget har haft en stadig omsättningstillväxt under flera år bland annat för att man har smalnat av kundsegmentet.

”Ett av våra viktigaste strategiska beslut var att nischa oss mot påbyggnader för lastbilar från 3,5 ton upp till 18 ton. Tidigare konstruerade vi påbyggnader för alla storlekar. Med ökade miljökrav har många tätorter begränsat godstransporter i centrum till de här något mindre distributionsbilarna. Vi har därmed kunnat effektivisera produktionen och växa i detta segment.”

Företagets hållbarhetsarbete inkluderar miljödiplomering av verksamheten men också produktutveckling som sker i samarbetet med komponentleverantörer.

”För oss är det viktigt att kunna erbjuda de lättaste skåpen på marknaden utan att göra avkall på kvalitet. För kunden innebär det bättre driftsekonomi och begränsning av utsläppen vilket är bra för kundernas eget hållbarhetsarbete”, säger Denice Jagborn.

Allt fler kunder vill också byta ut sina fordon till fossilfria elbilar. Här räcker dock inte bilens elkapacitet till för att också driva ett tempererat skåp eller en bakgavellyft. Men CAB Karosser håller på att utveckla en lösning ihop med externa samarbetspartners.

”Framtidens produkter kommer att kräva egna lösningar för strömförsörjning och vi är säkra på att efterfrågan kommer att öka allt eftersom fler och fler byter till eldrivna transportbilar”, säger hon.

Förutom den gröna omställningen så har även den växande e-mathandeln bidragit till företagets tillväxt. Exempelvis monterar CAB Karosser skåp på Mathems 3,5 ton distributionsbilar.

”Med de senaste årens ökande e-handel har också efterfrågan ökat på övriga påbyggnationer från oss. Under coronapandemin har den utvecklingen gått ännu snabbare.”

Men även om bolaget satte omsättningsrekord 2019 med drygt 85 miljoner kronor är Denice Jagborn inte nöjd eftersom lönsamheten minskade. Orsaken är att man blivit trångbodda.

”Vi kan inte växa mer i våra lokaler så vi har behövt hyra in oss hos andra. Det kostar och det syns på sista raden”, säger hon.

För att förbättra marginalerna och säkra framtida tillväxt var planen förra året att bygga en ny produktionshall på tomten intill den nuvarande. Men när spaden skulle sättas i marken slog coronapandemin till.

”Vi fick dra i handbromsen för läget blev för osäkert”, säger hon.

Med stängda fordonsfabriker som följd fick man inga leveranser av chassin att montera skåp på. I produktionen infördes därför korttidsarbete fram till juli innan det vände. 

”Vi hade tur att kunderna inte annullerade utan pausade sina order. Under hösten har vi fått arbeta ikapp men ändå inte hunnit med allt så omsättningen blev 76 miljoner kronor för 2020. Resten får vi ta igen det här året. Orderboken är nu stängd fram till sommarsemestern”, säger Denice Jagborn.

Prognosen för 2021 är 80 miljoner kronor i omsättning.

Allt började 1988 när Denice Jagborns farfar Kurt Jagborn lämnade en anställning för att starta eget. Företagets första påbyggnad monterade han själv. Andra generationen i företaget blev Denices pappa Claes och hans bror Peter. Och Denice började själv i familjeföretaget för tio år sedan.

”Det var tänkt som ett tillfälligt inhopp på ekonomiavdelningen men när ekonomichefen slutade fick jag ta över det ansvaret och blev kvar”, säger hon.

Pappa Claes Jagborn blev ensam ägare till företaget 2016, men två år senare tog det tvärstopp när han drabbades av utmattningssyndrom.

”Jag blev inte deprimerad men kroppen slutade fungera rent fysiskt. Och jag insåg att jag inte kunde sköta företaget så lösningen var att sälja”, berättar Claes Jagborn.

Denice Jagborn tog över i familjeföretaget efter pappa Claes Jagborn.
Denice Jagborn tog över i familjeföretaget efter pappa Claes Jagborn.Foto:Bo Håkansson

Han frågade de två medarbetarna Tommy Horvath och Marcin Swiecicki om de ville ta över företaget. Och det ville de men med kravet att Denice stannade kvar som delägare och vd. Hon var då 28 år. 

”Vi tre kompletterar varandra väl. Jag fokuserar på ekonomi och företagsutveckling, Tommy kan logistik och Marcin kan produktion. De är också ett bra stöd för mig för detta är en mansdominerad bransch som jag har fått lära mig att hantera under min tid som vd mer än när jag var ekonomiansvarig”, säger Denice Jagborn.

”Jag skulle gärna se att fler tjejer söker sig till branschen.”

För Claes Jagborn som nu mår bra tog det lite tid att anpassa sig till den nya situationen.

”Det tog mig ett och ett halvt år att släppa kontrollen på riktigt. Jag är kvar som konsult och arbetar med försäljning som jag alltid tyckt har varit det roligaste men slipper ansvar för organisationen och personalen”, säger han.

”Det känns bra att Denice är kvar i företaget. Hon gör ett bra jobb. Jag ångrar inte mitt beslut, det var det bästa för företaget och för mig”, säger han.

Denice Jagborn blickar nu framåt och hennes fokus under 2021 är att få igång byggandet av den nya produktionshallen.

”Vi vill växa och med en ny anläggning kan vi dubblera antal bilar vi kan färdigställa på ett år, dessutom får personalen en bättre arbetsmiljö”, säger hon.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?