Dottern fick lyxbilssäljaren att sadla om och bli grön

Ourgreencar placerar fordonspooler i fastigheter, hos företag och i bostadsrättsföreningar. Affären går ut på att få användarna att skippa bilinköpen.

Kenneth Falk , Thomas Droben och Magnus Jönsson.
Kenneth Falk , Thomas Droben och Magnus Jönsson.Foto:Jack Mikrut

Kenneth Falk arbetade som bilförsäljare i många år. Senast hos en återförsäljare av Ferrari, Maserati och Bentley – ett jobb som dottern gillade för att hon ibland fick åka i en av de fina bilarna. Tills en dag då hon kom hem från skolan och sa: ”Pappa, mina klasskamrater säger att bilarna du säljer inte är bra för jorden”.

”Jag sa till min fru att det här känns ju inte jättekul. Nästa gång jag byter jobb ska jag göra något hållbart och i egen regi, så jag kan samla in lite karma för det jag har gjort tidigare”, säger Kenneth Falk, som är försäljningschef och medgrundare av fordonspool-tjänsten Ourgreencar.

Det var 2018 och kort därefter frågade vännerna Thomas Droben och Magnus Jönsson om han vill vara med och starta upp Ourgreencar. Kenneth Falk sa ja direkt.

Grundarna av Ourgreencar såg en lucka i branschen när det gällde miljövänliga alternativ och ville utmana etablissemanget med en flotta av eldrivna fordon. 

”Vi vill hjälpa människor att bli supergröna och satte ut för att vända det onda hjulet med att det är för dyrt att köpa elbil”, säger Thomas Droben.

Ourgreencars grundare Thomas Droben, Kenneth Falk och Magnus Jönsson sitter i en av bolagets ebilar som är utplacerade i Västra Hamnen i Malmö. ”Vi vill ersätta dagens bilägande, inte komplettera det”, säger vd:n Thomas Droben.
Ourgreencars grundare Thomas Droben, Kenneth Falk och Magnus Jönsson sitter i en av bolagets ebilar som är utplacerade i Västra Hamnen i Malmö. ”Vi vill ersätta dagens bilägande, inte komplettera det”, säger vd:n Thomas Droben.Foto:Jack Mikrut

Han målar upp visionen av att få bort antalet fordon på gatorna, genom att erbjuda egna bilpooler för bostadsrättsföreningar, fastighetsägare och företag. Vilka i sin tur kan använda parkeringsytan till större bostäder och grönområden för de boende. I dag står exempelvis Skanska, Peab, Riksbyggen på kundlistan.

”Vi vill ersätta dagens bilägande, inte komplettera det, men för det krävs närhet och bra tillgänglighet. Existerande ‘free-floating’-lösningar ser vi mer som ett komplement till dagens taxi och kollektivtrafik”, säger Thomas Droben.

Ourgreencar placerar ut bilarna till ett månadspris på 5.890 kronor och den som hyr betalar timpris på 49 kronor i timmen. Man administrerar också elcyklar och mopeder av olika slag, men som köps in av kunden.

Bolaget har sin bas i Malmö och 40 installationer i 13 städer och samhällen – från Uppsala norr till Malmö i söder. Thomas Droben vill inte säga hur stor omsättningen var i fjol, men menar att den ekonomiska utvecklingen ser positiv ut.

”Vi kommer att dubbla våra installationer i år och har stängt många fler affärer. Det finns heller inga geografiska begränsningar”, säger han.


Innehåll från RiksbyggenAnnons

Robotar gör fastighetsförvaltningen säker i coronatider

Robotar och drönare som ser över ditt hus. Tack vare innovativa tekniska lösningar har Riksbyggen kunnat utveckla fastighetsskötseln under pandemin. 

Förändringar som också har lett till en renare och grönare omgivning med mindre buller för de boende.

Så jobbar Riksbyggen med fastighetsförvaltning  

På grund av restriktioner, rekommendationer och oro under pandemin har de som jobbar med fastighetsförvaltning fått se över sina rutiner och arbetsmetoder. Samtidigt får inte tillsynen av våra hem och hus avta. 

För att bemöta kundernas önskemål och de nya behov som har uppstått har Riksbyggen utvecklat innovativa lösningar i underhållet av sina byggnader. Bland annat med teknikens hjälp.

Mikael Günthner är leveranschef för fastighetsservice i Skaraborg och berättar hur omställningen har skapat nya möjligheter tack vare den senaste robotutvecklingen.

– Vi hade jobbat en del med drönare och robotgräsklippning tidigare, men nu har vi kunnat utveckla det arbetet. Den traditionella fastighetsskötseln ändras ju lite i och med de här moderna teknikerna som finns, berättar han.

Trivseln i området ökar

Framförallt har de jobbat mycket med utomhusmiljön. I stället för att använda en stor dieseldriven skylift för att besiktiga tak och hängrännor använder de sig av drönare som filmar och fotograferar från luften. Bilderna kan sedan ligga till grund för framtida underhållsplaner. 

Med 72 robotgräsklippare som tar hand om fastigheternas gräsmattor kan medarbetarna utföra mer kvalificerade arbetsuppgifter, något som ökar kvaliteten för de boende. 

– Robotarna frisätter mycket tid och vi ser att föreningarna får väldigt hög standard. Vi styr gräsklipparna digitalt från en plattform på våra datorer medan våra fastighetsskötare på plats ser till att de fungerar. Robotgräsklippningen har blivit en stor grej för oss som lockar många kunder.

När det finns tid till att rensa ogräs, ta hand om rabatter och plocka skräp ökar också trivseln i området. 

Med hjälp av drönare kan Riksbyggen besiktiga tak. Heat weed-maskinen används för att på ett miljövänligt sätt ta bort ogräs med varm ånga.
Med hjälp av drönare kan Riksbyggen besiktiga tak. Heat weed-maskinen används för att på ett miljövänligt sätt ta bort ogräs med varm ånga.

Ett annat hjälpmedel som Mikael Günthner och hans kollegor har använt mycket under året är en så kallad heat weed-maskin, en högtryckstvätt med hetvatten som ångas ut. 

– I stället för att ta bort ogräs med bekämpningsmedel slår den sönder ogräset med sin varma ånga. Det är både miljövänligt och effektivt och en riktig ”win win”-situation, säger han.

Metoden gör att de effektivt kan ta bort mossa som växer på asfaltsytor, stensuggor och cykelställ på föreningarnas norrsidor och de har kunnat använda den för rengöring av parkbänkar, till klottersanering, tuggummiborttagning och fasadtvätt.

Stora miljövinster

Att successivt byta ut arbetsredskap mot fossilfria alternativ är en viktig del i hållbarhetsarbetet.  

– Vi vill minimera utsläppen och slippa de bensinslukande maskinerna och har investerat i många nya verktyg. När vi går över till något nytt har det alltid någon form av elkomponent i sig oavsett om det är en trimmer, lövblås eller en häcksax. Ur ett kundperspektiv är det också positivt att vi inte kommer ut med våra stora bensindrivna gräsklippare och startar klockan sju på morgonen.

Med 72 robotgräsklippare som tar hand om fastigheternas gräsmattor kan medarbetarna utföra mer kvalificerade arbetsuppgifter, något som ökar kvaliteten för de boende.
Med 72 robotgräsklippare som tar hand om fastigheternas gräsmattor kan medarbetarna utföra mer kvalificerade arbetsuppgifter, något som ökar kvaliteten för de boende.

Med många som arbetar hemifrån har fastighetsskötarna också haft ögonen på sig.

– Vi har fått mycket positiv respons. Många av våra kunder uppskattar att det är tyst och fint och att vi tänker framtid, berättar han och fortsätter: 

– Det är lite investeringar, men vågar man investera sig ur en sån här kris går det att hitta nya hållbara lösningar. Vi kommer att fortsätta det här arbetet som vi gör nu och hitta nya framtidsinnovativa arbetssätt som effektiviserar vårt jobb. 

Så skapar Riksbyggen trivsel och trygghet i utemiljön 

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?