Annons

Dottern fick lyxbilssäljaren att sadla om och bli grön

Ourgreencar placerar fordonspooler i fastigheter, hos företag och i bostadsrättsföreningar. Affären går ut på att få användarna att skippa bilinköpen.

”Vi vill hjälpa människor att bli supergröna”, säger vd:n och medgrundaren Thomas Droben.

Ourgreencars grundare Kenneth Falk, Thomas Droben och Magnus Jönsson.
Ourgreencars grundare Kenneth Falk, Thomas Droben och Magnus Jönsson.Foto:Jack Mikrut

Kenneth Falk arbetade som bilförsäljare i många år. Senast hos en återförsäljare av Ferrari, Maserati och Bentley. Jobbet gjorde honom populär hos dottern, som gärna åkte med i en av de fina bilarna. Tills en dag då hon kom hem från skolan och sa: ”pappa, mina klasskamrater säger att bilarna du säljer inte är bra för jorden”.

”Jag sa till min fru att det här känns ju inte jättekul. Nästa gång jag byter jobb ska jag göra något hållbart och egen regi, så jag kan samla in lite karma för det jag har gjort tidigare”, säger Kenneth Falk, som är försäljningschef och medgrundare av mobilitetstjänsten Ourgreencar.

Initiativet till bolaget togs av vännerna Thomas Droben och Magnus Jönsson 2018, men de ville hitta en tredje medgrundare som var bra på försäljning och marknad. De frågade barndomskompisen Kenneth Falk som sa ja direkt.

”Det Thomas sa till mig om att dela elbilar i bilpooler lät som att vi hade uppfunnit hjulet på nytt”, säger Kenneth Falk.

Riktigt så var det inte. Bilpooler har växt fram under en längre tid, en del lokalt i Sverige och andra mer internationella spelare. Till exempel försökte Daimlers tjänst Car2Go och BMW:s Drive Now satsa i Stockholm, men stängde ner bara efter några år på grund av lönsamhetsproblem.

”Vi såg att det fanns stora bilmärkesägda intiativ som inte fungerade bra och även att det inte fanns någon aktör som hade en helhetslösning för inte bara bilar”, säger Thomas Droben, medgrundare och vd för Ourgreencar.

MER FRÅN MOBILITY INSIGHTS:
Di Mobilitets nya trendrapport tar tempen på hajpad tjänst
Oprövade samarbeten ska få folk att fimpa bilen
Mobilitetschefen i Linköping: ”Vi vill att 40 procent ska cykla”
Boendet där alla har tillgång till bil – utan att äga en
Landsbygdens egna mobilitetstjänst tar inspiration av Airbnb
Därför kan möbeljätten Ikea få fart på MaaS

Grundarna såg en lucka i branschen när det gällde miljövänliga alternativ och ville utmana etablissemanget med en flotta av eldrivna fordon. 

”Vi vill hjälpa människor att bli supergröna och satte ut för att vända det onda hjulet med att det är för dyrt att köpa elbil”, säger Thomas Droben.

Han målar upp visionen av att få bort antalet fordon på gatorna, genom att erbjuda egna fordonspooler för bostadsrättsföreningar, fastighetsägare och företag. Vilka i sin tur kan använda parkeringsytan till större bostäder och grönområden för de boende. I dag står exempelvis Skanska, Peab, Riksbyggen på kundlistan. Thomas Droben har själv jobbat i byggbranschen med försäljning av material till energisnåla hus, och har en del kontakter därifrån.

Grundarna i ett parkeringshus i Västra Halmen i Malmö.
Grundarna i ett parkeringshus i Västra Halmen i Malmö.Foto:Jack Mikrut, Jack Mikrut, Jack Mikrut

”Vi vill ersätta dagens bilägande, inte komplettera det, men för det krävs närhet och bra tillgänglighet. Existerande ‘free-floating’-lösningar ser vi mer som ett komplement till dagens taxi och kollektivtrafik”, säger Thomas Droben.

Ourgreencar placerar ut bilarna till ett månadspris på 5 890 kronor och den som hyr betalar 49 kronor timmen. Bolaget administrerar också elcyklar och mopeder av olika slag, men som köps in av kunden.

”Vi är inte alltid billigast och en projektledare för nyproduktion av bostäder kan lockas av att ta Volvo M:s bilpool istället. Men det innebär att slutkonsumenten, alltså användaren av bilarna, får betala det dubbla”, säger Kenneth Falk.

Ourgreencar har sin bas i Malmö och 40 installationer i tretton städer och samhällen – från Uppsala norr till Malmö i söder. Thomas Droben vill inte säga hur stor omsättningen var i fjol, men menar att den ekonomiska utvecklingen ser positiv ut.

”Vi vill kommer att dubbla våra installationer i år och har stängt många fler affärer. Det finns heller inga geografiska begränsningar”, säger han.

Bolaget tar hjälp av partners för underhåll av bilarna. Dels Woshapp och BringWash som tvättar och städar bilar med minimal vattenåtgång, dels har man ett ramavtal med Euromaster för däckbyten och förvaring.

I dagarna har Ourgreencar också lanserat konceptet Open med en pilot i Västra Hamnen i Malmö. 

”Vi har fått förfrågningar från boende i Västra Hamnen, som är grannar till föreningar som har våra bilar, varför de inte kan få använda vår lösning. Därför lanserar vi även ett öppet koncept, också för att våra befintliga kunder ska kunna använda bilar i andra städer”, säger Kenneth Falk.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera