Annons

"Donation vid precis rätt tillfälle"

”Det är fantastiska nyheter. Humanitära entreprenörer är precis vad vi behöver”, säger Katharina Ervanius, relationsansvarig på Läkare utan gränser. 

Med Akelius Foundations donation fördubblas organisationens insamlade medel för december. Insatser i Europa, bland annat på Medelhavet, kan stärkas.

OFFER FÖR INBÖRDESKRIGET. 42-åriga Khadija och hennes fyra barn flydde från Syrien sedan pappan i familjen dödats. Nu har de, som så många andra flyktingar, hamnat på den grekiska ön Samos.
OFFER FÖR INBÖRDESKRIGET. 42-åriga Khadija och hennes fyra barn flydde från Syrien sedan pappan i familjen dödats. Nu har de, som så många andra flyktingar, hamnat på den grekiska ön Samos.Bild:Mohammad Ghannam/Läkare utan gränser

”Det är lätt att glömma bort, men det är fortfarande män-niskor som dör varje dag ute på Medelhavet. Vi drar upp människor ur båtar och ur vattnet”, säger Katharina Ervanius. 

Fler människor har dött på Medelhavet i år än under hela 2015. Läkare utan gränsers tre räddningsfartyg deltog under april till juni i 50 räddningsaktioner och räddade runt 7 000 personer. 

December är organisationens absolut viktigaste in-samlingsmånad. De senaste två åren har månaden inbringat omkring 79 miljoner kronor.

”Genom att Akelius matchar gåvobeloppet får vi helt enkelt in det dubbla. Samtidigt hoppas vi att många blir inspirerade av och vill matcha Roger Akelius vilja att hjälpa dem som verkligen behöver.”

Utifrån hur världen ser ut kommer donationen precis vid rätt tillfälle, säger Katharina Ervanius.

”Vi ser en värld och ett samhälle som blir mer fokuserat på individiden och ett hårdnande klimat. Därför är det otroligt befriande att en privatperson som har mycket resurser vill satsa på gemensamma värden.”

 Akelius Foundations donation öronmärks till flyktingprojekt i Europa. Läkare utan gränser ger medicinsk vård och psykologstöd i befintliga flyktingläger, men arbetar också mobilt. 

”När människor tar nya flyktingvägar anpassar vi oss efter det.”

Läkare utan gränser finns på plats bland annat i Italien och i Greklands huvudstad Aten, där Katharina Ervanius nyligen själv har varit. 

”Det är väldigt uppgivet. Människor har varit på flykt i flera månader och genomgått hemska saker och hamnar sedan i ett vakuum.”

Situationen i lägren blir inte lättare när vintern kommer.

”Sjukdomar uppstår när man bor tätt. Det är svårt att hålla hygienen. Det finns tillgång till duschar, men det är fortfarande tält som folk bor i. Nu börjar det också bli kallt med mycket regn.”

Med administrationskostnader på 1,7 procent av insamlade medel och en insamlingskostnad på 8,3 procent ligger Läkare utan gränser lågt
i omkostnader och har god marginal till Frivilligorganisationernas insamlingsråds, FRII:s, grundregel att minst 75 procent av de insamlade medlen ska gå till organi-sationens ändamål.

”Vi har låga löner”, säger Katharina Ervanius.

Läkare utan gränser gör också insatser i Syrien, där situationen för barnen i Aleppo blir mer och mer kritisk. 

”Via etablerade nätverk får vi in sjukvårdsartiklar och kan stödja personal på plats.”

Bombattacker i november slog ut funktionen för det enda specialiserade barnsjukhuset i östra Aleppo.

”Det förekommer riktade attacker”, säger Katharina Ervanius.


Innehåll från Danish CrownAnnons

Danish Crown ledande köttproducent – klimatneutral 2050

Fredrik Andersson är vd på Danish Crown Foods Sweden som bedriver ett ambitiöst hållbarhetsarbete för att halvera sin klimatpåverkan till 2030.
Fredrik Andersson är vd på Danish Crown Foods Sweden som bedriver ett ambitiöst hållbarhetsarbete för att halvera sin klimatpåverkan till 2030.

Som en av Europas största köttproducenter bör man också ta ett stort hållbarhetsansvar. Danish Crown växlar nu upp med flera initiativ för att halvera sin klimatpåverkan till 2030 och bli klimatneutrala 2050. 

– Som en av de största aktörerna i branschen känner vi ett stort ansvar. Vi har satt ett väldigt ambitiöst mål att bli helt klimatneutrala 2050, med delmålet att halvera vår klimatpåverkan till 2030, säger Sara Johansson, Marketing and Business Development Manager på Danish Crown Foods Sweden. 

För att nå dessa mål bedriver Danish Crown ett hållbarhetsarbete som genomsyrar hela verksamheten. I våras bytte den svenska delen av företaget namn från Tulip till Danish Crown Foods Sweden för att ytterligare tydliggöra att hela koncernen arbetar unisont i hållbarhetssatsningen. 

Satsningen innebär att Danish Crown fokuserar på fyra strategiska områden i värdekedjan som bygger på FN:s globala mål, och som företaget har ett stort inflytande över – hållbart jordbruk, hållbar produktion, bra jobb för alla samt ”tillsammans med kunder och konsumenter”. Det sistnämnda handlar om att Danish Crown ska göra det enklare att välja hållbara produkter, och på så sätt öka försäljningen och värdet på dessa. 

– I och med att vi ägs helt och hållet av våra bönder i det danska bondekooperativet har vi möjlighet att vara väldigt långsiktiga i vårt arbete och därmed ha stor kontroll över hela värdekedjan. Vi tittar närmare på hela kedjan från jord till bord, till exempel hur våra leverantörer kan bli mer hållbara i sitt arbetssätt samt hur vi i produktion kan reducera plast i våra förpackningar, säger Fredrik Andersson, vd för Danish Crown Foods Sweden och fortsätter: 

– Viktigt för oss är att inte nå våra mål genom att klimatkompensera. Vi vill uppnå minskad klimatpåverkan genom att hållbarhetsarbetet integreras i hela verksamheten. 

Allt fler blir medvetna om matens miljöpåverkan och är öppna för vegetariska alternativ. Den här trenden tror Danish Crown är här för att stanna och har därför kompletterat sin portfölj med ett vegetariskt substitut till bacon, Veggie bacon. 

– Vi är en global baconexpert, det är vår kärna. Vi vill erbjuda det starkaste sortimentet på marknaden och vara det självklara valet när konsumenten ska köpa bacon. I och med vår nya satsning på vegetariskt bacon får vi en ny bredd i vår portfölj, säger Sara Johansson.

Danish Crowns vegetariska bacon är hundra procent växtbaserat och innehåller ärtor och potatis. Produkten har testats länge och noga för att den där speciella baconsmaken ska bli rätt. 

– Vi på Danish Crown står för kvalitet och smak, så för oss var det viktigt att inte släppa produkten förrän vi kunde garantera en god smak med den naturliga rökigheten och det salta som traditionellt bacon har, säger Sara Johansson.

Danish Crowns vegetariska bacon landade i butikerna under hösten. Substitutet har fått god respons från dagligvarubutikerna och smakpaneler. Med en lyckad lansering i ryggen jobbar företaget vidare på bred front för att nå sin stora hållbarhetsvision. Redan nu har arbetet gett utdelning – Danish Crown vann nyligen i kategorin ”kött” för bästa hållbarhetsrapport av nyinrättade Hallbar Awards, ett internationellt pris som delas ut av organisationen Hallbars och som företag över hela världen blev nominerade till.

– Vi vill fortsätta att vara en av Europas största köttproducenter även i framtiden, men också den mest hållbara, säger Fredrik Andersson.

Fakta om Danish Crown

Danish Crown är ett modernt livsmedelsbolag ägt av de danska bönderna med försäljning i 120 länder världen över. Företagets vision är att genom enkla måltidslösningar bidra till att skapa en lyckad vardag för liten och stor. Danish Crown Foods Sweden har cirka 40 anställda och en omsättning på drygt 600 miljoner kronor.

Läs mer om Danish Crown och deras produkter här. 

Mer från Danish Crown

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Danish Crown och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?