1515

Domstolsbeslut kan öppna upp USA:s spelmarknad

USA:s högsta domstol banade på måndagen vägen för amerikanska delstater att legalisera sportbetting.

"Det känns som att vi har vunnit på lotto", säger Henrik Persson Ekdahl, vd på spelmarknadsföringsbolaget Catena Media.

Galopp.
Galopp.Bild:Erik Nylander/TT

En ny marknad för spelbolagen öppnades upp på måndagen då USA:s högsta domstol slog fast att en federal lag från 1992 som förbjuder delstater att tillhandahålla sportbetting inte är förenlig med landets konstitution. Det federala förbudet hade överklagats av delstaten New Jersey.

Detta innebär att en delstatslag i New Jersey från 2014 som tillåter sportbetting på New Jerseys casinon och hästkapplöpningsbanor är laglig – och beslutet öppnar upp för fler delstater att legalisera sportbetting (Nevada är den enda USA-delstaten där det var tillåtet sedan tidigare gällande spel på enskilda matcher).

"Legaliseringen av sportbetting kräver ett viktigt politiskt beslut, men beslutet är inte vårt att fatta. Kongressen kan reglera sportbetting direkt, men om den väljer att inte göra det är varje delstat fri att agera på egen hand", skriver Samuel Alito, domare i USA:s högsta domstol, i ett uttalande. 

Utfallet i USA:s högsta domstol är ljuv musik för flera svenska spelbolag vars aktier lyfter efter beskedet. På Stockholmsbörsen steg Kambi med 5,8 procent, Catena Media 5,1 procent, Betsson 1,1 procent, Leo Vegas 1,9 procent och Kindred 2,6 procent.

När Di når Catena Medias vd Henrik Persson Ekdahl är han märkbart glad.

"Det känns som att vi har vunnit på lotto", säger han.

Henrik Persson Ekdahl pekar på att Catena Media gjort investeringar i USA sedan flera år tillbaka, just med hoppet att detta skulle inträffa. 

I senaste kvartalsrapporten skrev Persson Ekdahl att Catena Media "är väl positionerat" i fall sportbetting skulle få grönt ljus i USA och pekade på att bolaget har etablerat närvaro i New Jersey och Pennsylvania.

"Vi kommer att få betalt för de strategiska satsningar som vi har gjort och det känns givetvis superkul", säger Henrik Persson Ekdahl.

Han räknar med att sportbetting drar igång i New Jersey i augusti i samband med nästa NFL-säsong.

"Jag gissar på att vi kommer att ha tre-fyra delstater där sportbetting är igång redan i år", säger Henrik Persson Ekdahl.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?