Dominika Peczynski har dyrköpta erfarenheter att dela med sig till Sveriges företagare – som hur man undviker att bli lurad av en psykopat.
För Di Weekend berättar entreprenören, popstjärnan och pr-kvinnan om sina affärer, sin nya självbiografi och hur hennes senaste företag drar nytta av corona-pandemin.
Gabriel Mellqvist
Hemleverans av tjänster inom skönhet och hygien är Dominika Peczynskis senaste giv. Bakom make up-artisten Chatarina Göransson skymtar Anders Borg, make tillika delägare i uppstartsbolaget Treatya.Foto:Gustaf Månsson
Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.
Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.
Kia EV6 lanseras senare i år – men redan nu går det att förboka den sydkoreanska tillverkarens nya elbil. EV6, som stödjer både 400V- och 800V-laddning, kan snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller få energi för tio mils körning på fyra och en halv minut.
– EV6 förkroppsligar det nya Kia. Den ger inspiration på varje resa med djärv design, innovativ teknik och spännande elektrisk prestanda, säger Kias vd Ho Sung Song.
Sportig GT-version
Den sportiga GT-versionen är fyrhjulsdriven och gör noll till hundra på 3,5 sekunder med en toppfart på 260 kilometer i timmen.
– GT-versionens kombination av enastående höghastighetsladdning och accelerationsprestanda som en supersportbil visar på vårt tekniska ledarskap, kommenterar Albert Biermann, chef för R&D Hyundai Motor Group.
Bilens laddningssystem är mer flexibelt jämfört med den tidigare generationens elbilar tack vare en integrerad laddningsstyrenhet som gör det möjligt att överföra energi från bilens högvoltsbatteri. V2L-funktionen kan leverera upp till 3,6 kW effekt, vilket kan komma väl till pass om man vill driva elektriska apparater, ladda elcyklar eller campingutrustning. Systemet kan också ladda en annan elbil om det skulle behövas – lite som en powerbank på hjul.
Inte heller när det gäller designspråket har Kia gjort några kompromisser vid skissbordet. Utformad för att leverera något utöver det vanliga i crossoverklassen erbjuder GT-versionen av EV6 en effektfull exteriör med högteknologiska funktioner. Kias klassiska tigernosgrill har i Kia EV6 övergått i ett utvecklat formspråk för den elektrifierade eran där strålkastarna visar ett sekventiellt och dynamiskt ljusmönster.
Tack vare den platta elbilsarkitekturen med batteriet under golvet är kupén rymlig. De slankt utformade relaxsätena är tillverkade av återvunnen plast; motsvarande 111 PET-flaskor. Axelavståndet på 2 900 millimeter gör att innerutrymmena är jämförbara med en rymlig mellanklass-suv.
AR-visning i skärmen
Displayen är lätt välvd och består av dubbla tolvtumsskärmar. Dessutom lockar Kia EV6 med AR-visning (augmented reality) i head up-displayen som projicerar grafik i vindrutan och skapar en illusion som gör att föraren bland annat ser varningar från förarassistanssystem eller vägledning via navigationen på marken framför bilen. På så sätt kan föraren ta till sig information snabbt och samtidigt hålla kvar uppmärksamheten på vägen.
Modellen med tvåhjulsdrift når en räckvidd på upp till 510 kilometer på en laddning.
De första som förhandsbokat sina bilar i Sverige kommer att få leveranser från och med oktober i år.