1515
Annons

Domaren om maktspelet inom elitfotbollen

Under sin 30 år långa domarkarriär har Jonas Eriksson haft makten över världens främsta fotbollsspelare.

Men drömjobbet hade en mörk baksida. Nu avslöjar han maktspelet och den psykiska terror som präglar den internationella domarvärlden.

Foto:Jack Mikrut
”Du blir aldrig fullärd, trycket ökar ju större matchen blir – du vet att ett helt land kommer att hata dig för att du har dömt straff men du vet vad som är rätt och fel – och när du är som tröttast ska du vara som smartast och lugnast”, säger Jonas Eriksson.
”Du blir aldrig fullärd, trycket ökar ju större matchen blir – du vet att ett helt land kommer att hata dig för att du har dömt straff men du vet vad som är rätt och fel – och när du är som tröttast ska du vara som smartast och lugnast”, säger Jonas Eriksson.Foto:Jack Mikrut

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från AJ ProdukterAnnons

Egna fabriker ger full koll på kvaliteten hela vägen

Kvalitet kommer inifrån, något som är bokstavligt talat sant hos AJ Produkter.

– Att ha egna fabriker är ett ytterst medvetet val, förklarar David Bray, vice vd på AJ Produkter.

Upptäck AJ Produkters sortiment 

Under förra året levererade AJ Produkter närmare 6,8 miljoner produkter – allt från möbler och kontorsinredning till lagerlösningar – till kunder runt om i Europa.

– De väljer oss för att vi har bra kvalitet, och hörnpelaren i det kvalitetsarbetet är att vi har två egna fabriker, säger David Bray och fortsätter:

­– Från egen design, produktion och försäljning kan vi enkelt anpassa oss till kundernas krav och har kontroll över kvaliteten hela vägen.

David Bray, vice vd på AJ Produkter.
David Bray, vice vd på AJ Produkter.

Och det här är inget nytt fenomen. Redan i början av 90-talet startades tillverkning av klädskåp, förvaringsskåp och hyllsystem på AJ Metal Design i Slovakien, och bara några år senare startade AJ Furniture Factory i Polen tillverkning av merparten av AJ Produkters trämöbler. Tillsammans står de för ungefär en tredjedel av företagets sortiment.

– Att ha egna fabriker ger en rad fördelar som i slutändan handlar om att hjälpa kunden att få högre kvalitet och bättre arbetsmiljö. Det har varit en unik fördel för oss jämfört med flera av våra konkurrenter.

Med i hela designprocessen

För det första kan de interna fabrikerna vara med i hela designprocessen.

– Det gör att samtliga steg i tillverkningen är genomtänkta redan från början och påskyndar processen med att introducera nya produkter på marknaden. Personalens kompetens och hantverksskicklighet, maskiner, materialflöden – ja varje pusselbit är optimerad redan från start vilket minskar risken för fel under produktionen.

För det andra kan AJ Produkter garantera att fabrikerna och därmed tillverkningen hela tiden genomgår ett ständigt förbättringsarbete som leder till en hög kvalitetsnivå.

– Plus att vi vet att maskinpark och verktyg är av senaste modell, och att varje materialleverans kontrolleras för att matcha våra specifikationer. 

För det tredje gör de egna fabrikerna att AJ Produkter behärskar tillverkningsprocessen och därmed blir en bättre inköpare för de varor som ändå tillverkas externt.

– Eftersom vi är tillverkare själva vet vi exakt vilka frågor vi ska fråga och vilka krav vi kan ställa på våra leverantörer, något som även det leder till högre kvalitet.

Kunden ska känna sig trygg med alla produkter

Trots det är det inga produkter som går direkt från produktion till kund utan att först passera AJ produkters kvalitetsavdelning.

– Oavsett var en produkt är tillverkad gör vi en bedömning både av själva produktens egenskaper men också av emballagets förmåga att skydda den under transport. Dessutom kontrollerar vi att den har rätt märkningar så att kunden verkligen kan känna sig trygg med alla våra produkter.

Finns det planer på fler fabriker – eller att producera produkter som kommer från de egna fabrikerna?

­– Vi utökar för närvarande både våra fabriker för att hänga med i ökad efterfrågan. Vi ökar kapaciteten i Polen, med fokus på träprodukter, och Slovakien som fokuserar på metallprodukter. Andelen produkter från våra egna fabriker beror också på kundernas köpbeteende. Förra året när det var en stor ökning av efterfrågan på hemmakontor såg vi att fler kunder valde at köpa den AJ-designade inredningen, vilket ökade andelen intäkter från våra egna fabriker, säger David Bray.

Upptäck AJ Produkters sortiment 

 

Mer från AJ Produkter

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AJ Produkter och ej en artikel av Dagens industri

Nestorn om konstmarknaden: ”Problem med svarta pengar”

Den tidigare museichefen Lars Nittve har blivit delägare i en börsnoterad konstfond.

”Varje gång som jag har slutat på något av mina museer har marknaden kommit till mig och försökt lura över mig till den så kallade ’mörka sidan’. Först nu har upplägget känts lockande”, säger han. 

Foto:Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera