1515

Dollarn fortsatte tappa – kronan stärktes

Dollarns utförslöpa fortsatte på fredagen, årets sista handelsdag, och euron gick mot sin starkaste årsutveckling gentemot dollarn sedan 2003. Även kronan stärktes och europaräntorna steg överlag.

Vid svensk stängning var den tyska tioårsräntan 2 punkter upp till 0,44 procent, från svensk stängning dagen före, medan den svenska tioåringen slutade 3 punkter högre på 0,78 procent.

Första handelsdagen 2017 stängde den tyska tioåriga benchmarkräntan på 0,19 procent, som högst var den uppe på 0,60 procent, den 13 juli.

Den svenska tioårsräntan noterades den 2 januari 2017 till 0,54 procent och årets högstanotering var 0,95 procent, den 28 september.

Makrointresset riktades på fredagen mot preliminär inflationsstatistik från Spanien och Tyskland.

Trist för ECB var att preliminär spansk KPI för december sjönk till 1,2 procent från 1,7 procent i oktober, och under förväntningarna på 1,5 procent, enligt Bloomberg News enkät bland analytiker. I början på året var KPI-inflationen i Spanien 3,0 procent.

Den spanska HIKP-inflationen sjönk till 1,3 procent, från 1,8 procent, väntat 1,5 procent.

Den tyska preliminära KPI-inflationen sjönk visserligen också, men utfallet var ändå högre än väntat.

KPI ökade i december preliminärt med 0,6 procent från månaden före och med 1,7 procent från ett år tidigare, ned från 1,8 procent i november. HIKP-inflationen sjönk till 1,6 från 1,8 procent.

Analytiker hade väntat sig att KPI-inflationen skulle sjunka mer, till 1,6 procent, och HIKP-inflationen till 1,4 procent.

Från europeiskt håll släpptes också M3-siffrorna från eurozonen för november och de visade att penningmängdstillväxten ökade med väntade 4,9 procent. Utlåningen till både hushåll och företag steg jämfört med föregående månad.

Här hemma publicerade SCB utlåningen till hushållen i november och den steg med 7,1 procent, precis som väntat enligt SME Direkts enkät.

Annan SCB-statistik visade att arbetskostnadsindex steg med 2,4 procent för tjänstemän i oktober och med 1,9 procent för arbetare, medan lönestatistik från Medlingsinstitutet visade att löneökningarna sjönk till 2,6 procent i oktober från 2,7 procent i september.

USA-räntorna sjönk tillbaka något på fredagen, med tioårsräntan 1 punkt ned till 2,42 procent. Som högst har den amerikanska tioårsräntan under året varit uppe på 2,63 procent (den 13 mars), efter att ha inlett året på 2,44 procent.

På valutamarknaden fortsatte dollarn på fredagen att tappa mot andra valutor. Euron stärktes till 1,1994 mot dollarn, från 1,1945 samma tid dagen före, och yenen till 112,51, från 112,93.

Yenen är på väg mot sitt bästa år mot dollarn på sex år och handlare hänvisade till att en flackare avkastningskurva för USA-räntorna tynger den amerikanska valutan.

Euron vände tidigare ner något, från höga nivåer, i samband med att Italiens president Sergio Matarella meddelade att han upplöser parlamentet inför ett val som ska hållas den 4 mars.

Det aktuella opinionsläget antyder att det kommer att bli svårt att bilda regering efter valet, men premiärminister Paolo Gentolini tonade ner risken för politisk turbulens vid en presskonferens på torsdagskvällen.

Kronan stärktes på fredagen med 2 öre till 9,82 mot euron och med 5 öre till 8:19 mot dollarn.

Under året har kronan försvagats mot euron, men stärkts mot dollarn. Den 2 januari 2017 kostade en euro 9,56 kronor och en dollar kostade 9,14 kronor.

Bitcoin stod på fredagseftermiddagen i drygt 14.400 dollar, enligt terminspriset på Cboe, efter toppnoteringen på 20.500 den 18 december.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?