1515

Doldisen som tjänar miljoner på Sveriges komikerelit

Cecilia Stenborg drar i trådarna bakom svenska komikereliten. Cecilia Stenborg är doldisen som drar i trådarna bakom den svenska komikereliten. Hennes enmansföretag omsatte i fjol 33 miljoner och sommarturnén ”Badjävlar” drar fulla hus längs Sveriges kuster.

PRODUCERAR HUMOR. Cecilia Stenborg driver produktionsbolaget CS Nöje. I över tio år har hon arrangerat några av Sveriges mest populära humorturnéer.
PRODUCERAR HUMOR. Cecilia Stenborg driver produktionsbolaget CS Nöje. I över tio år har hon arrangerat några av Sveriges mest populära humorturnéer.Bild:Jesper frisk
1. Soran Ismails eget aktiebolag hade en omsättning på 2,5 miljoner kronor under 2015. Han kunde samtidigt göra en vinst på 300 000 kronor.
1. Soran Ismails eget aktiebolag hade en omsättning på 2,5 miljoner kronor under 2015. Han kunde samtidigt göra en vinst på 300 000 kronor.Bild:TT
2. På Spåret-domaren Fredrik Lindströms bolag nådde en omsättning på knappt 8 miljoner kronor under 2016. Vinsten landade på 2,5 Mkr och tillgångarna i bolaget uppgick till 15 Mkr.Bild:TT
3. Skådespelaren och komikern Johan Rheborg, som under de senaste åren medverkat i den hyllade serien ”Solsidan” på TV4, drog under 2016 in 10 Mkr i omsättning. Han gjorde samtidigt en vinst på 3,5 Mkr, med tillgångar på drygt 16 Mkr i bolaget.Bild:TT
4. Radioprofilen och komikern Emma Knyckare hade under 2015 en omsättning på drygt 600 000 kronor i sitt aktiebolag. Vinsten landade på, i sammanhanget blygsamma 190 000 kronor.Bild:TT
5. David Batra hade i sitt privata bolag en omsättning på 4,5 Mkr under 2015 med ett resultat på 3 Mkr. I bolaget fanns därutöver tillgångar på 27 Mkr. Han är också delägare i produktionsbolaget ROA som under 2015 omsatte knappt 31 Mkr, med en vinst på 600 000 kronor och tillgångar på 12 Mkr.Bild:TT
6. Henrik Schyffert hade en omsättning på 7,2 mkr i sitt privata bolag under 2016, med en vinst på 3,6 Mkr. Tillgångarna i bolaget uppgår till 24 Mkr. Han är dessutom delägare i produktionsbolaget Brommamamma, som han drivit tillsammans med komikerkollegan Erik Haag. Bolaget hade samma år en omsättning på 6 Mkr, men gick ändå med knapp förlust.Bild:TT
7. Måns Möller hade under 2015 en omsättning på drygt 2 Mkr i sitt privata aktiebolag. Vinsten landade på knappt 400 000 kronor med tillgångar på nästan 1 Mkr.Bild:TT
8. Nour El-Refai, som under 2016 utsågs till årets bästa kvinnliga standup-komiker, hade ingen nämnvärd omsättning i sitt bolag i fjol. Men enligt bokslutet framgår det att hon som ensam anställd kunde plocka ut en årslön på cirka 1,5 miljoner kronor.
8. Nour El-Refai, som under 2016 utsågs till årets bästa kvinnliga standup-komiker, hade ingen nämnvärd omsättning i sitt bolag i fjol. Men enligt bokslutet framgår det att hon som ensam anställd kunde plocka ut en årslön på cirka 1,5 miljoner kronor.Bild:TT

Den svenska humorscenen tycks blomstra som aldrig förr. Allt fler väljer att skratta tillsammans på lokal och våra toppkomiker säljer ut fulla konserthus i hela landet.

”Vi har verkligen sett ett uppsving de senaste åren. Jag tror att det hänger ihop med att komikerna är väldigt professionella. De är oerhört duktiga och pålästa, och slarvar inte med någonting. I branschen har vi länge fruktat en dipp, men den tycks aldrig komma”, säger Cecilia Stenborg.

Cecilia Stenborg driver produktionsbolaget CS Nöje och kan närmast beskrivas som spindeln i nätet på den svenska standup-scenen. I över tio år har hon framgångsrikt arrangerat några av Sveriges mest populära humorturnéer.

Ett av hennes flaggskepp, ”Badjävlar”, spelas under en dryg vecka i slutet på juli.

I sommarstäder som Marstrand, Stenungsund och Varberg turnerar åtta av Sveriges största komiker tillsammans. I årets ensemble ingår bland andra Henrik Schyffert och Nour El-Refai, som under 2016 utsågs till årets manliga respektive kvinnliga komiker.

”Jag har nog aldrig trott att jag skulle arbeta med komedi. Men jag insåg snabbt att jag gillade formen standup. Att det oväntade alltid kan hända kittlar mig.”

Till en början följde hon dock i sin mors fotspår och drev kafé i Falkenberg. I början av 2000-talet presenterades hon för underhållningsbranschen när hon blev ansvarig för scenbokningarna på en restaurang i Göteborg.

Det var då hon först stiftade bekantskap med Henrik Schyffert, som precis lämnat det populära humorkollektivet Killinggänget för att satsa på en karriär inom standup.

”Det var komikerna själva som uppmuntrade mig att starta eget. De behövde ha någon som kunde hjälpa till med bokningar av gig och turnéer. Jag tackade ja, utan att riktigt veta vad jag gav mig in på”, säger Cecilia Stenborg.

Hennes första riktiga succé kom 2007 när hon parade ihop nämnde Henrik Schyffert med Johan Glans. Duon åkte på en turné till flera svenska städer, trots knappa resurser.

”Glans och Schyffert fick själva stå och riva biljetter medan jag körde tekniken på vissa ställen. Och min mamma var med och sålde kaffe i pausen. Det är rätt roligt så här i efterhand”, säger Cecilia Stenborg.

Uppmärksamheten gav ringar på vattnet. Snart öppnade Cecilia Stenborg en egen humorklubb i Göteborg där hon lärde känna fler stjärnkomiker som Magnus Betnér, Fredrik Lindström och Johan Rheborg.

I takt med att CS Nöjes tjänster blev allt mer eftertraktade lyckades hon rekrytera flera av dem till sitt stall.

”Komikerna tyckte kanske att det var rätt skönt att bara jobba med en person. På större produktionsbolag är det ofta väldigt många inblandade i arbetet. Sedan har jag heller själv inte något behov av att synas”, säger Cecilia Stenborg, som är ensam anställd i sitt bolag.

Cecilia Stenborg menar att hon har ett alldeles för stort kontrollbehov och är för dålig på att samarbeta för att kunna ha personal.

”Jag kalkylerar hela tiden med att en katastrof ska inträffa; att det ska börja brinna eller att scenen ska ramla ner. Jag är hela tiden på tårna och mår alltid lite illa innan gigget är igång”, säger hon.

Under 2016 omsatte CS Nöje 33 miljoner kronor med en vinst på 2,1 Mkr. En del av intäkterna kommer från ”Badjävlar”, som nu har spelats tio somrar i rad.

”Jag vet inte exakt vad de enskilda turnéerna omsätter. Men min verksamhet har ganska låga omkostnader. Jag hyr alltid in all teknik samt personal vid behov, i stället för att äga och ha anställda. Det är också en affärsmodell”, förklarar Cecilia Stenborg.

En annan av de komiker som medverkar på årets uppsättning av ”Badjävlar” är David Batra. Tidigare i våras avslöjade Batra att han tjänar mellan 80 000 och 100 000 kronor när företag hyr in honom för att uppträda.

Så mycket pengar kan dock komikerna inte räkna hem från Cecilia Stenborgs sommarturné, intygar hon.

”Nej, absolut inte. Men jag tror inte att någon av oss gör ’Badjävlar’ för att tjäna pengar eller bli rika. Det handlar mer om att ha roligt tillsammans.”

Samtidigt har Cecilia Stenborg breddat sin verksamhet tillandra forum. Tidigare i våras parade hon ihop de Göteborgsbaserade komikerna Anna Mannheimer och Mia Skäringer i en podd – som snabbt blev Sveriges mest populära.

”Vi hittade nog en målgrupp som kanske inte lyssnat på så mycket podd tidigare: lite äldre kvinnor. Det är fantastiskt att det gått så bra, trots att det hela är så avdramatiserat. De sitter på mitt lilla kontor på arton kvadratmeter med varsin torr kanelbulle. Det behövs ingen lyx eller flärd, det kan bli bra ändå”, säger Cecilia Stenborg.

I höst har Cecilia Stenborg fullt upp med fem stora produktioner. Det handlar bland annat om Henrik Schyfferts och Johan Glans respektive soloturnéer.

”Men det är inte pengarna som är drivkraften, utan att jag får arbeta med något så fantastiskt roligt. Jag är bara glad så länge jag får vara med och komikerna frågar mig. Det gäller att aldrig bli för kaxig”, säger hon.

Redan nu börjar biljetterna till ”Badjävlar” att sälja slut och Cecilia Stenborg hoppas att varje föreställning ska locka mellan 2 000 och 3 000 besökare.

”Standup har utvecklats enormt. Numera säljer de bästa komikerna ut konserthus två kvällar i rad i nästan alla städer. De är våra nya rockstjärnor”, säger Cecilia Stenborg.


Innehåll från RiksbyggenAnnons

Så accelererar Riksbyggen digitaliseringen inom fastighetsbranschen

Sofia Enberg, vd för Rafino.
Sofia Enberg, vd för Rafino.

Bygg- och fastighetsbranschen ligger efter när det gäller digitalisering. Nu tar Riksbyggen täten för att snabba på utvecklingen genom ett nystartat dotterbolag som erbjuder digitala tjänster som hjälper till med allt från lägenhetsförsäljning till kattmatning.

Digitalisering är en självklarhet i samhället i dag. Trots det har fastighetsbranschen generellt sett legat efter övriga branscher. För att driva utvecklingen snabbare framåt har Riksbyggens dotterbolag, Rafino, fått i uppdrag att jobba med de frågorna.

– Med bildandet av bolaget vill vi öka tempot i digitaliseringen genom att erbjuda digitala tjänster både till oss själva men också till andra aktörer på fastighetsmarknaden Vi vill inte bara att Riksbyggen ska bli mer digitalt utan driva på hela branschen, säger Sofia Enberg, vd för Rafino.

Läs mer om Riksbyggens förvaltningserbjudande  

Och det är inte lite som är på gång. Riksbyggen har kommit en bra bit på sin digitaliseringsresa och har redan tillsammans med sitt dotterbolag lanserat flera nya digitala tjänster, till exempel automatisering av hyresavtal med digital signering samt en helt digital process för överlåtelser vid försäljning av lägenheter införts. Något som har ökat hastigheten på handläggningen avsevärt och som ersätter runt 50 000 pappersbrev inom Riksbyggens förvaltning – varje år.

– När någon i dag köper en lägenhet i en bostadsrättsförening har den personen hela tiden kontakt med mäklaren som i sin tur sköter kontakten med fastighetsförvaltaren, styrelsen och så vidare. I den här processen är det en himla massa dokument som skickas runt för att godkännas av olika parter. Vår tjänst ”Digital överlåtelse” tar hand om detta helt digitalt, och nu erbjuder vi den även till andra aktörer på marknaden såsom förvaltare, mäklare och bostadsrättsföreningar för att nyttja.

Läs mer om Riksbyggens dotterbolag Rafino

Men även i vardagen behövs digitalisering, något som Riksbyggen har tagit fasta på genom att i ett pilotprojekt låta boende styra såväl värme som belysning via en app i mobilen. Rafino har även tagit fram en annan app - Hemshare - vars syfte är att förenkla vardagslivet genom att man som boende i ett flerbostadshus kan nyttja hemnära tjänster och öka grannsamverkan.

– Om du vill ha en tjänst, till exempel städning, så får du erbjudande om det i appen och kan där även sköta all tidsbokning, kommunikation och betalning. Dessutom kan du öka grannsamverkan genom allt ifrån att köpa, sälja och låna saker av varandra, till att även hjälpa varandra med att handla, passa katten eller be om hjälp och tips om saker i närområdet. Allt för att främja delningsekonomi och cirkulärt tänkande.

Än så länge är appen på pilotstadiet, men testerna visar en stor nyfikenhet och hög användningsgrad från de boende som fått tillgång till appen. Nu är planen att rulla ut Hemshare i full skala över vintern.

– Det här är riktigt bra tjänster som både främjar hållbarhet och ökar effektivitet och kundnytta.

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?