1515

Doldisen som gjort succé på sina musikaler – sålt biljetter för över miljarden

Malmöbaserade Anders Albien är en doldis för de flesta, men ligger bakom många av de senaste årens musikalsuccéer i Sverige och har sålt biljetter för över 1 miljard kronor. I höst har han premiär på Ghost på Chinateatern i Stockholm och har samtidigt flera projekt på gång i New York.

Teaterregissören Anders Albien i New York där han laddar upp inför premiären av den svenska musikalversionen av "Ghost" i Stockholm.
Teaterregissören Anders Albien i New York där han laddar upp inför premiären av den svenska musikalversionen av "Ghost" i Stockholm.Foto:Pontus Höök
Huvudrollsinnehavarna består av Peter Johansson, Maria Lucia Heiberg Rosenberg, Gladys Del Pilar och Bruno Mitsogiannis.
Huvudrollsinnehavarna består av Peter Johansson, Maria Lucia Heiberg Rosenberg, Gladys Del Pilar och Bruno Mitsogiannis.
Anders Albien må vara en doldis för de flesta, men ligger bakom många av de senaste årens musikalsuccéer.Foto:Pontus Höök

En av 1990 års största filmsuccéer var Ghost, med Patrick Swayze, Demi Moore och Whoopi Goldberg i huvudrollerna. Historien om den döde Sam, som via ett medium försöker få kontakt med sin flickvän Molly, blev otroligt populär och vissa scener, bland annat drejningsscenen, fick kultstatus.

Det dröjde till 2011 innan manusförfattaren Bruce Joel Rubin 2011 även hade premiär på musikalversionen i London. Där blev den aldrig den gigantiska succé alla väntade sig, men när musikalen nu kommer till Sverige är det i en ny bearbetning och ny regi av Anders Albien, som ligger bakom flera framgångsrika musikaler i Sverige de senaste tio åren. Och han har gott hopp om att hans version, som har premiär den 14 september, ska överträffa originalet.

”Jag tänkte kaxigt att jag ska visa engelsmännen, men vi får se. Det som är lätt på film - att folk går genom väggar - är inte så lätt på scen. Det finns inget som kan bli så taffligt ibland just på teatern som magiska tricks, det kan bli ofrivilligt roligt. Men vi har fått hjälp av en av världens bästa magikonsulter, så jag är lugn.”

Anders Albien skulle egentligen ha blivit civilingenjör, men under studieåren i Lund var han en av fyra som grundade rockklubben Kulturbolaget i Malmö, sedermera känt som KB. Klubben finns fortfarande och har blivit en legendarisk scen som lockat många storheter, men också varit språngbräda för skånska band som Wilmer X. 

Anders Albien har flera projekt på gång i New York.
Anders Albien har flera projekt på gång i New York.Foto:Pontus Höök

Anders Albien lämnade KB 1987, men då hade han redan regisserat och skrivit manus till satirprogrammet Helt Apropå för SVT i två år. Det var i Helt Apropå som statsminister Ingvar Carlsson först porträtterades som en skosula, och programmet belönades bland annat med Guldrosen vid tv-festivalen i Montreux. Sedan dess har han översatt och regisserat tv och teater. 

De senaste tio åren har han dock fokuserat på musikaler.

Vad är det med musikaler som lockar dig?

“Svårigheten i att kombinera musik och teater. I en film finns det en tydlig dramaturgi, likadant med teater. Men i en musikal ska man per definition plötsligt börja sjunga. Det gör att man som skådespelare lätt kan framstå som en entusiastisk idiot, men om det är helt rätt tajmat, i rätt ljussättning eller om man har sagt rätt repliker precis innan, så kan det bli helt naturligt.”

Han håller sig undan de stora klassiska Broadwaymusikalerna, som West Side Story, Cabaret, och Sound of Music.

“De behöver inte mig, de är tillräckligt bra som de är. Jag gör lite mer riskfyllda projekt och musikaler som inte har nått sin fulla potential än.”

Därför har han jobbat med uppsättningar som Flashdance, Spamalot, Dirty Dancing och We will Rock You och Book of Mormon. Hans version av Flashdance har blivit den auktoriserade, och säljs därför vidare i andra länder. Den 20 september går den exempelvis upp i Hamburg, som blivit världens tredje största musikalstad efter New York och London. 

“Det är kul att försöka överträffa något som tidigare gått i London eller New York. Dessutom är det en rent egoistisk grej, för om man gör det riktigt bra, som Flashdance, då har man copyrighten till en föreställning som andra vill göra, och får royaltyinkomster.”

En annan anledning till att han inte tar sig an så kallade replikaproduktioner som Mamma Mia, där allt måste vara exakt enligt manus, är att han själv vill vara med och påverka utformningen.

“Jag behöver bara diskutera med mig själv, regissören Anders kan köra över översättaren Anders om han behöver. Och jag kan göra vissa ändringar i manus om det underlättar för den svenska publiken att kunna följa historien.”

Han samarbetar med olika uppdragsgivare, men oftast med numera börsnoterade 2Entertain, som startades av Falkenbergsduon Bo och Jan Andersson 1987. Även höstens musikal Ghost är det 2Entertain som arrangerar.

“Jag jobbar gärna med större företag, för då vet jag att det finns resurser till de dyra expansiva idéer jag har. Man måste erbjuda något som ser spektakulärt ut när biljetterna kostar uppåt 900 kronor. 2Entertain fattar att det måste får kosta om det ska vara lika bra som på Broadway. Idag är det så många svenskar som åker till London och New York, varför ska de se något på hemmaplan om det inte är lika bra?”

Hittills har hans produktioner sålt biljetter för 1 miljard kronor.

“Det är skönt att det man gör ses av många och att folk är beredda att betala ganska mycket pengar för att se det.”

Anders Albien har redan flera andra projekt på gång. Bland annat har han handplockats av en producent på Broadway för en helt ny musikal med arbetsnamnet Once upon a Rhyme - en hiphopmusikal som utspelar sig i New York-stadsdelarna Bronx och Queens. Just nu går en testversion i Silicon Valley och förhoppningen är att det ska finnas en färdig produktion med premiär 2019-2020.

“Det är ungefär som att utveckla ett läkemedel. Av 100 musikaler är det kanske en eller två som blir storsäljare. Men det är ju det alla drömmer om”, säger Anders Albien, räknar högt i huvudet på vad en riktig hit på Broadway kan generera per år och landar på ungefär 700 Mkr i biljettintäkter.

“Men det driver inte MIG, jag är naturligtvis bara intresserad av konsten”, säger han och skrattar högt.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?