Annons

Doldisen bakom monstersuccén skapar nytt pussel

Snart börjar den intrikata jakten på Sommarskuggan nummer fem. Manusförfattaren Tina Mackic lägger just nu ett komplicerat pussel som ska räcka hela sommaren. Ändå är hon livrädd att det ska bli för enkelt. ”Barnen fattar allt. Det är föräldrarna som är sena på bollen.”

TITTARSUCCÈ. Tina Mackic var med och skapade Sommarskuggan, och är nu ensam ansvarig för allt manusskrivande. Hon har även skrivit två böcker om SVT Barns favoritskurk.
TITTARSUCCÈ. Tina Mackic var med och skapade Sommarskuggan, och är nu ensam ansvarig för allt manusskrivande. Hon har även skrivit två böcker om SVT Barns favoritskurk.Foto:Emma Larsson
Foto:Marcus Skogström/SVT
Foto:Mattias Ankrah
Foto:Mattias Ankrah/SVT

Den 8 juni är det premiär för årets sommarlovsprogram i SVT Barn. För femte året i rad är den röda tråden berättelsen om den svarta skuggdräkten som försöker bli fullbordad genom att hitta rätt person som tar på sig den. Frågan är om det går att slå förra årets succé, då programmet startades över 35 miljoner gånger på SVT Play.

Förstod du ingenting av ovanstående? Då har du förmodligen begränsad kontakt med barn i åldern 5-10 år. Den kattliknande figuren Sommarskuggan har blivit en av SVT:s största barnsuccéer någonsin. Publiktrycket på de dagliga inspelningarna i Malmö förra sommaren var enormt. Barnens teckningar och pyssel föreställande Sommarskuggan väller in till kanalen varje år, och Instagram flödar över av föräldrar som ansträngt sig för att göra tårtor, dräkter, kalas, glassar och godis i form av Sommarskuggan. 

”Vi kunde inte ana att den skulle bli så populär. Än i dag kan jag inte fatta det”, säger Tina Mackic, som ingick i teamet som tillsammans spånade fram Sommarskuggan inför Sommarlov 2016.

”Vi hade superhjältetema det året, men vi behövde en skurk, någon som var det salta i godispåsen och samtidigt så snäll som möjligt.”

En figur helt i svart blev för läskig, men en kostymör gav den ansiktsdrag från det gulligaste som finns - en kattunge - och vips var Sommarskuggan född. Eftersom barn älskar slajm lämnar den svart skuggslem efter sig, och utför massor av bus.

I slutet av varje säsong avslöjas vilken person som gömt sig i dräkten hela sommaren. Det är en viktig del i att avdramatisera figuren - buset utförs av skuggdräkten, inte av den snälla personen som dräkten har kallat på, förklarar Tina Mackic. Förra året var det artisten Hasse Andersson, och året dessförinnan var det programledaren Alex Hermanssons fru, Caroline Hermansson, som även hon är en välkänd profil inom SVT Barn.

Med åren har Sommarskuggan infiltrerat andra produktioner på kanalen. Under våren sänds även en hel inför-serie som planterar sommarens äventyr hos tittarna, tillsammans med en massa ledtrådar. I ”Sommarskuggan nr 5 - Vinterskuggans hemlighet” dyker programledare och figurer från andra produktioner upp. Tina Mackic ser det som en styrka att SVT Barns karaktärer och program ses som en enda stor familj, och menar att det gör det ännu roligare att skriva manuset. Men tilltaget gör en del föräldrar förvirrade - vad gör Sommarskuggan hos Draken i ”Bolibompa”? DN:s krönikör Hanna Fahl liknade nyligen SVT Barn vid Marvels superhjälteuniversum, och tyckte att det började bli lite väl komplicerat.

”Men det kan jag säga: barnen fattar allt. Det är föräldrarna som är sena på bollen”, säger Tina Mackic.

”Jag måste trassla till berättelserna ordentligt. Jag är livrädd att något barn ska ha listat ut vem det är redan innan ´Sommarlov´ drar igång.”

Att skriva manus till 68 avsnitt av ´Sommarlov´ är en enorm uppgift. Tina Mackic arbetar i ett enormt Excelark. Vissa inslag är förinspelade på Ishotellet i Jukkasjärvi och i SVT-produktionen ”Labyrint”, och ska sedan klippas ihop med de liveinspelade scenerna i sommar. 

På grund av coronakrisen kommer årets inspelningar att ske utan publik.

”Det känns jättetråkigt, för det har varit en jättestor payoff för hela teamet att se hur kul barnen tycker att det är. Varje gång Sommarskuggan dyker upp på inspelningen är det rockstjärnenivå”, säger Tina Mackic.

Tina Mackic har en bakgrund inom radioproduktion, och kom till SVT 2015. Idag är hon ensam manusansvarig för allt som har med Sommarskuggan att göra, samt regissör och producent. Dessutom har hon skrivit två böcker om Sommarskuggan.

SVT har än så länge inte kapitaliserat särskilt mycket på det enorma intresset för Sommarskuggan. Utbudet av kringprodukter består förutom böckerna än så länge av handdukar och tröjor.

”Men det är på gång, det är SVT som äger karaktären och de bestämmer takten”, säger Tina Mackic. 

Hon har inga planer på att lägga ner Sommarskuggan, och det är responsen från barnen som avgör hur länge SVT Barn kommer att fortsätta.

Vem är Sommarskuggan nr 5?

”Åh det kan jag inte berätta. Det är bara ett tiotal personer i produktionen som vet. Inte ens programledarna vet, för de tycker själva det är så roligt att försöka lista ut vem det är.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?