1515

Doldisen bakom monstersuccén skapar nytt pussel

Snart börjar den intrikata jakten på Sommarskuggan nummer fem. Manusförfattaren Tina Mackic lägger just nu ett komplicerat pussel som ska räcka hela sommaren. Ändå är hon livrädd att det ska bli för enkelt. ”Barnen fattar allt. Det är föräldrarna som är sena på bollen.”

TITTARSUCCÈ. Tina Mackic var med och skapade Sommarskuggan, och är nu ensam ansvarig för allt manusskrivande. Hon har även skrivit två böcker om SVT Barns favoritskurk.
TITTARSUCCÈ. Tina Mackic var med och skapade Sommarskuggan, och är nu ensam ansvarig för allt manusskrivande. Hon har även skrivit två böcker om SVT Barns favoritskurk.Foto:Emma Larsson
Foto:Marcus Skogström/SVT
Foto:Mattias Ankrah
Foto:Mattias Ankrah/SVT

Den 8 juni är det premiär för årets sommarlovsprogram i SVT Barn. För femte året i rad är den röda tråden berättelsen om den svarta skuggdräkten som försöker bli fullbordad genom att hitta rätt person som tar på sig den. Frågan är om det går att slå förra årets succé, då programmet startades över 35 miljoner gånger på SVT Play.

Förstod du ingenting av ovanstående? Då har du förmodligen begränsad kontakt med barn i åldern 5-10 år. Den kattliknande figuren Sommarskuggan har blivit en av SVT:s största barnsuccéer någonsin. Publiktrycket på de dagliga inspelningarna i Malmö förra sommaren var enormt. Barnens teckningar och pyssel föreställande Sommarskuggan väller in till kanalen varje år, och Instagram flödar över av föräldrar som ansträngt sig för att göra tårtor, dräkter, kalas, glassar och godis i form av Sommarskuggan. 

”Vi kunde inte ana att den skulle bli så populär. Än i dag kan jag inte fatta det”, säger Tina Mackic, som ingick i teamet som tillsammans spånade fram Sommarskuggan inför Sommarlov 2016.

”Vi hade superhjältetema det året, men vi behövde en skurk, någon som var det salta i godispåsen och samtidigt så snäll som möjligt.”

En figur helt i svart blev för läskig, men en kostymör gav den ansiktsdrag från det gulligaste som finns - en kattunge - och vips var Sommarskuggan född. Eftersom barn älskar slajm lämnar den svart skuggslem efter sig, och utför massor av bus.

I slutet av varje säsong avslöjas vilken person som gömt sig i dräkten hela sommaren. Det är en viktig del i att avdramatisera figuren - buset utförs av skuggdräkten, inte av den snälla personen som dräkten har kallat på, förklarar Tina Mackic. Förra året var det artisten Hasse Andersson, och året dessförinnan var det programledaren Alex Hermanssons fru, Caroline Hermansson, som även hon är en välkänd profil inom SVT Barn.

Med åren har Sommarskuggan infiltrerat andra produktioner på kanalen. Under våren sänds även en hel inför-serie som planterar sommarens äventyr hos tittarna, tillsammans med en massa ledtrådar. I ”Sommarskuggan nr 5 - Vinterskuggans hemlighet” dyker programledare och figurer från andra produktioner upp. Tina Mackic ser det som en styrka att SVT Barns karaktärer och program ses som en enda stor familj, och menar att det gör det ännu roligare att skriva manuset. Men tilltaget gör en del föräldrar förvirrade - vad gör Sommarskuggan hos Draken i ”Bolibompa”? DN:s krönikör Hanna Fahl liknade nyligen SVT Barn vid Marvels superhjälteuniversum, och tyckte att det började bli lite väl komplicerat.

”Men det kan jag säga: barnen fattar allt. Det är föräldrarna som är sena på bollen”, säger Tina Mackic.

”Jag måste trassla till berättelserna ordentligt. Jag är livrädd att något barn ska ha listat ut vem det är redan innan ´Sommarlov´ drar igång.”

Att skriva manus till 68 avsnitt av ´Sommarlov´ är en enorm uppgift. Tina Mackic arbetar i ett enormt Excelark. Vissa inslag är förinspelade på Ishotellet i Jukkasjärvi och i SVT-produktionen ”Labyrint”, och ska sedan klippas ihop med de liveinspelade scenerna i sommar. 

På grund av coronakrisen kommer årets inspelningar att ske utan publik.

”Det känns jättetråkigt, för det har varit en jättestor payoff för hela teamet att se hur kul barnen tycker att det är. Varje gång Sommarskuggan dyker upp på inspelningen är det rockstjärnenivå”, säger Tina Mackic.

Tina Mackic har en bakgrund inom radioproduktion, och kom till SVT 2015. Idag är hon ensam manusansvarig för allt som har med Sommarskuggan att göra, samt regissör och producent. Dessutom har hon skrivit två böcker om Sommarskuggan.

SVT har än så länge inte kapitaliserat särskilt mycket på det enorma intresset för Sommarskuggan. Utbudet av kringprodukter består förutom böckerna än så länge av handdukar och tröjor.

”Men det är på gång, det är SVT som äger karaktären och de bestämmer takten”, säger Tina Mackic. 

Hon har inga planer på att lägga ner Sommarskuggan, och det är responsen från barnen som avgör hur länge SVT Barn kommer att fortsätta.

Vem är Sommarskuggan nr 5?

”Åh det kan jag inte berätta. Det är bara ett tiotal personer i produktionen som vet. Inte ens programledarna vet, för de tycker själva det är så roligt att försöka lista ut vem det är.”

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?