Annons

Dök ner i ny bransch – nu omsätter han 18 miljoner kronor

Henrik Danielsson levde ett liv som dyk­instruktör när han insåg att det var frisör han ville bli. 

I dag driver han en prisbelönt frisörkedja där sex salonger ska bli fler.

”Jag ville sticka ut och började erbjuda mina anställda gratis luncher, betalda utbildningar samt öppettider som tillåter att kombinera arbete och fritid”, säger Henrik Danielsson, ägare av Headon, här mellan speglarna på den nyöppnade salongen i Hyllie.
”Jag ville sticka ut och började erbjuda mina anställda gratis luncher, betalda utbildningar samt öppettider som tillåter att kombinera arbete och fritid”, säger Henrik Danielsson, ägare av Headon, här mellan speglarna på den nyöppnade salongen i Hyllie.Foto:Emil Malmborg

Hans mamma var frisör och ägde två salonger. Men det var inget för Henrik Danielsson som visserligen gärna hjälpte sin mor men egentligen drömde om att bli lantbrukare. 

Nu blev det ingetdera, i stället arbetade han i många år som dykinstruktör i Syd­europa och Norge. 

Men så kom han på att det där med att klippa hår ändå var något som lockade. 

Henrik Danielsson började kombinera dykningen med en ­frisörutbildning i Oslo där han också jobbade på trendiga salonger i flera år innan han flyttade hem till Malmö för att öppna sin första salong. 

Det var för 17 år sedan. 

”Jag såg vilken outvecklad bransch det var där frisörer hade tuffa förhållande och personalomsättningen var hög. Det var här jag ville sticka ut och började erbjuda mina anställda gratis luncher, betalda utbildningar samt öppettider som tillåter att kombinera arbete och fritid. Dessutom anställer jag numera frisörer i stället för att hyra ut stolar som många gör, allt för att få kontinuitet och kunna bygga ett varumärke”, säger Henrik Danielsson och berättar stolt att alla frisörer utom en fortfarande jobbar kvar på den första salongen. 

I dag har han nyligen öppnat sin sjätte salong under varumärket Headon som ­blivit en aktör att räkna med i frisörsverige. 

Inför branschtävlingen årets frisör tidigare i år fick Headon flest nomineringar i Sverige och vann till slut två priser.  

Henrik Danielsson menar att en annan framgångs­faktor för att locka bra frisörer har varit en medveten satsning på välgörenhet. Headon har via Barnfonden samlat in 450.000 kronor till en skola i Uganda. 

”Förutom att hållbarhet är ett kärnvärde så är det tydligt att vårt engagemang och initiativ lockar duktiga personer att jobba hos oss.”

Det räckermed att köra runt i Malmö för att inse att konkurrensen inom frisörbranschen är stenhård där ­frisörsalonger enligt skyltarna erbjuder klippningar för under hundralappen. Henrik Danielsson menar att det finns en överetablering och att ­lönsamheten är svag. Han vill inte kalla branschen oseriös, däremot outvecklad. 

”Men den börjar så sakteliga professionaliseras, inte minst med uppkomsten av fler salonger med tydliga koncept och investerare på väg in i branschen. Jag vill gå i bräschen här. Utmaningen är att våga ta betalt och att förstå hur man ska tjäna pengar genom att till exempel mäta nyckeltal på olika sätt”, säger Henrik Danielsson samtidigt som han visar runt på ­Headons nyöppnade salong i Hyllie, en nybyggd stadsdel i Malmö nära bron till Köpenhamn. 

De nya salongerna har ökat omsättningen snabbt, ifjol nära fördubblades den till 18 miljoner kronor, men lönsamheten är svag. Enligt Henrik Danielsson ser det bättre ut i år och hans plan är att nu fortsätta och till med öka expansionstakten, inledningsvis till nya städer i Skåne. 

”Vi har nu en fungerande struktur med en administration som klarar av att hantera fler salonger. Därmed går det att få stordriftsfördelar.”

Henrik Danielsson plan är att släppa in nya delägare i de nystartade salongerna enligt ett franchisekoncept där moderbolaget fortsätter att äga och kontrollera varumärket.

En annan framtidsplan är att ta fram en egen produktserie med schampo-, balsam- och stylingprodukter. Han menar att tack vare kedjans långa historik och dagens 50-talet frisörers dagliga kundkontakt har de en bra bild av vad kunderna efter­frågar för produkter. 

”Det finns mycket man kan göra och många planer, men jag tror att en nyckel för framgång är att inte hamna för långt ifrån kunderna. Därför ska jag själv fortsätta att klippa kunders hår, sedan är det ju det som är roligt också”, säger Henrik Danielsson och berättar att han senare den här dagen ska klippa en speciell stamkund. 

”Det är 96-årig dam som jag ärvde som kund från min mamma och som jag själv stod och tvättade håret på som liten kille. Det känns speciellt förstås. Hon kommer var ­fjortonde dag och bjuder på kaka varje gång!”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från RegSmart Life ScienceAnnons

Stort behov av regulatorisk kunskap inom läkemedelsindustrin

Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.
Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.

En möjliggörare med gedigen regulatorisk grund från både myndighet och industri. Så beskriver RegSmart Life Science grundare, Marie Gårdmark och Agneta Larhed, bolaget som hjälper både företag och forskare med allt från produktutveckling till regulatoriska frågor. 

Det var redan på apotekarutbildningen vid Uppsala universitet som Marie Gårdmark och Agneta Larhed lärde känna varandra. I dag har Marie en bred bakgrund inom läkemedelsutveckling och regulatoriska frågeställningar och Agneta har stor erfarenhet inom formuleringsutveckling av läkemedel – en riktigt bra kombination enligt de själva: 

– Vi kommer båda från tjänster på Läkemedelsverket. Jag var chef för tillståndsverksamheten rörande läkemedel och Agneta var vetenskapligt ansvarig inom området farmaci och bioteknologi. Under våra år på myndigheten såg vi att det fanns ett stort behov av regulatorisk kunskap inom industrin, framförallt bland småföretagare och forskare. Det sådde fröet till RegSmart. När erbjudandet kom att starta ett bolag tillsammans med Center for Translational Research så kändes det som ett enkelt beslut, säger Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare. 

– Det som gör oss unika på marknaden är vår bredd. Vi balanserar regulatoriska, vetenskapliga och kommersiella behov och förutsättningar vilket är värdefullt i arbetet med så väl tidig utveckling som inför marknadsgodkännande. Jag och Marie kompletterar varandra och vi har ett bra helhetsperspektiv med fokus på företagens mål, tillägger Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare. 

Använda riktlinjer på rätt sätt

Just helhetsperspektivet är extra viktigt poängterar Marie Gårdmark. Det gäller att utgå från vilka produkter som bolaget faktiskt vill ha ut på marknaden i slutändan – något som mindre företag inte alltid tänker på: 

– De blir lätt uppslukade av den fas som de befinner sig i just nu och inför de problem de möter dagligdags. Genom att istället ha ett klart affärsmål med sin produkt från start, blir det lättare att förstå vad man behöver göra för att nå dit. Här är det viktigt att veta hur man kan ta hjälp av riktlinjer och regler under resans gång för att uppnå sina kommersiella intressen, säger Marie Gårdmark. 

Men, det handlar inte bara om att läsa riktlinjer – det  gäller också att förstå sammanhanget, säger Agneta Larhed. RegSmarts roll är att vara lösningsfokuserade och deras arbete går snarare ut på att förstå syftet med riktlinjerna, och hjälpa kunden att förstå vart lagstiftningen är på väg. 

– Då får man bättre koll på vad man behöver eller inte behöver göra, och kan se både närliggande risker och möjligheter i utvecklingsarbetet. Vi har tre ledord som vi utgår från: vetenskaplighet, regulatorisk relevans och fit for purpose. Fit for purpose innebär att man utgår ifrån det man vill uppnå och därefter bestämmer vilka studier eller tester man ska göra istället för att bara hålla sig fast vid en riktlinje och göra som man alltid har gjort, säger Marie Gårdmark. 

Stort engagemang och framåtanda 

I augusti firar bolaget ett år och utvecklingen har varit över de båda grundarnas förväntan. De har nyligen rekryterat tre nya spetskompetenser som ska täcka upp inom dels det medicintekniska området, dels inom läkemedelstillverkning. 

– Det är väldigt roligt att få ta del av så många spännande idéer från företag och forskare som jobbar med alla dessa fantastiska utvecklingsprojekt inom läkemedel och medicinteknik. Det finns ett sådant engagemang och en stark framåtanda, vilket är härligt att kunna vara en del av! säger Agneta Larhed.

– För oss är det viktigt att bidra till utvecklingen av life science-sektorn i Sverige och det är något som vi gör på olika sätt. Det kan till exempel handla om att hjälpa små forskande företag med regulatorisk kunskap så tidigt som möjligt i utvecklingsprocessen. Det regulatoriska behöver inte förhindra eller försvåra – det gäller bara att fokusera på sin produkt och se möjligheterna, avslutar Marie Gårdmark.

Fakta RegSmart Life Science
RegSmart Life Science AB bildades i augusti 2019. Företaget är en del av koncernen Center for Translational Research tillsammans med Clinical Trial Consultants, Lablytica och ClinSmart. I dagsläget har företaget fem anställda och kontor i Uppsala. RegSmart täcker regulatoriska frågeställningar för både läkemedel och medicintekniska produkter och har en global inriktning med fokus på den europiska och amerikanska marknaden.
EXTERN LÄNK: Läs mer här 

Mer från RegSmart Life Science

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RegSmart Life Science och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?