Dök ner i ny bransch – nu omsätter han 18 miljoner kronor

Henrik Danielsson levde ett liv som dyk­instruktör när han insåg att det var frisör han ville bli. 

I dag driver han en prisbelönt frisörkedja där sex salonger ska bli fler.

”Jag ville sticka ut och började erbjuda mina anställda gratis luncher, betalda utbildningar samt öppettider som tillåter att kombinera arbete och fritid”, säger Henrik Danielsson, ägare av Headon, här mellan speglarna på den nyöppnade salongen i Hyllie.
”Jag ville sticka ut och började erbjuda mina anställda gratis luncher, betalda utbildningar samt öppettider som tillåter att kombinera arbete och fritid”, säger Henrik Danielsson, ägare av Headon, här mellan speglarna på den nyöppnade salongen i Hyllie.Foto:Emil Malmborg

Hans mamma var frisör och ägde två salonger. Men det var inget för Henrik Danielsson som visserligen gärna hjälpte sin mor men egentligen drömde om att bli lantbrukare. 

Nu blev det ingetdera, i stället arbetade han i många år som dykinstruktör i Syd­europa och Norge. 

Men så kom han på att det där med att klippa hår ändå var något som lockade. 

Henrik Danielsson började kombinera dykningen med en ­frisörutbildning i Oslo där han också jobbade på trendiga salonger i flera år innan han flyttade hem till Malmö för att öppna sin första salong. 

Det var för 17 år sedan. 

”Jag såg vilken outvecklad bransch det var där frisörer hade tuffa förhållande och personalomsättningen var hög. Det var här jag ville sticka ut och började erbjuda mina anställda gratis luncher, betalda utbildningar samt öppettider som tillåter att kombinera arbete och fritid. Dessutom anställer jag numera frisörer i stället för att hyra ut stolar som många gör, allt för att få kontinuitet och kunna bygga ett varumärke”, säger Henrik Danielsson och berättar stolt att alla frisörer utom en fortfarande jobbar kvar på den första salongen. 

I dag har han nyligen öppnat sin sjätte salong under varumärket Headon som ­blivit en aktör att räkna med i frisörsverige. 

Inför branschtävlingen årets frisör tidigare i år fick Headon flest nomineringar i Sverige och vann till slut två priser.  

Henrik Danielsson menar att en annan framgångs­faktor för att locka bra frisörer har varit en medveten satsning på välgörenhet. Headon har via Barnfonden samlat in 450.000 kronor till en skola i Uganda. 

”Förutom att hållbarhet är ett kärnvärde så är det tydligt att vårt engagemang och initiativ lockar duktiga personer att jobba hos oss.”

Det räckermed att köra runt i Malmö för att inse att konkurrensen inom frisörbranschen är stenhård där ­frisörsalonger enligt skyltarna erbjuder klippningar för under hundralappen. Henrik Danielsson menar att det finns en överetablering och att ­lönsamheten är svag. Han vill inte kalla branschen oseriös, däremot outvecklad. 

”Men den börjar så sakteliga professionaliseras, inte minst med uppkomsten av fler salonger med tydliga koncept och investerare på väg in i branschen. Jag vill gå i bräschen här. Utmaningen är att våga ta betalt och att förstå hur man ska tjäna pengar genom att till exempel mäta nyckeltal på olika sätt”, säger Henrik Danielsson samtidigt som han visar runt på ­Headons nyöppnade salong i Hyllie, en nybyggd stadsdel i Malmö nära bron till Köpenhamn. 

De nya salongerna har ökat omsättningen snabbt, ifjol nära fördubblades den till 18 miljoner kronor, men lönsamheten är svag. Enligt Henrik Danielsson ser det bättre ut i år och hans plan är att nu fortsätta och till med öka expansionstakten, inledningsvis till nya städer i Skåne. 

”Vi har nu en fungerande struktur med en administration som klarar av att hantera fler salonger. Därmed går det att få stordriftsfördelar.”

Henrik Danielsson plan är att släppa in nya delägare i de nystartade salongerna enligt ett franchisekoncept där moderbolaget fortsätter att äga och kontrollera varumärket.

En annan framtidsplan är att ta fram en egen produktserie med schampo-, balsam- och stylingprodukter. Han menar att tack vare kedjans långa historik och dagens 50-talet frisörers dagliga kundkontakt har de en bra bild av vad kunderna efter­frågar för produkter. 

”Det finns mycket man kan göra och många planer, men jag tror att en nyckel för framgång är att inte hamna för långt ifrån kunderna. Därför ska jag själv fortsätta att klippa kunders hår, sedan är det ju det som är roligt också”, säger Henrik Danielsson och berättar att han senare den här dagen ska klippa en speciell stamkund. 

”Det är 96-årig dam som jag ärvde som kund från min mamma och som jag själv stod och tvättade håret på som liten kille. Det känns speciellt förstås. Hon kommer var ­fjortonde dag och bjuder på kaka varje gång!”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?