ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Dök ner i ny bransch – nu omsätter han 18 miljoner kronor

  • ”Jag ville sticka ut och började erbjuda mina anställda gratis luncher, betalda utbildningar samt öppettider som tillåter att kombinera arbete och fritid”, säger Henrik Danielsson, ägare av Headon, här mellan speglarna på den nyöppnade salongen i Hyllie. Foto: Emil Malmborg

Henrik Danielsson levde ett liv som dyk­instruktör när han insåg att det var frisör han ville bli. 

I dag driver han en prisbelönt frisörkedja där sex salonger ska bli fler.

Hans mamma var frisör och ägde två salonger. Men det var inget för Henrik Danielsson som visserligen gärna hjälpte sin mor men egentligen drömde om att bli lantbrukare. 

Nu blev det ingetdera, i stället arbetade han i många år som dykinstruktör i Syd­europa och Norge. 

Men så kom han på att det där med att klippa hår ändå var något som lockade. 

Henrik Danielsson började kombinera dykningen med en ­frisörutbildning i Oslo där han också jobbade på trendiga salonger i flera år innan han flyttade hem till Malmö för att öppna sin första salong. 

Det var för 17 år sedan. 

”Jag såg vilken outvecklad bransch det var där frisörer hade tuffa förhållande och personalomsättningen var hög. Det var här jag ville sticka ut och började erbjuda mina anställda gratis luncher, betalda utbildningar samt öppettider som tillåter att kombinera arbete och fritid. Dessutom anställer jag numera frisörer i stället för att hyra ut stolar som många gör, allt för att få kontinuitet och kunna bygga ett varumärke”, säger Henrik Danielsson och berättar stolt att alla frisörer utom en fortfarande jobbar kvar på den första salongen. 

I dag har han nyligen öppnat sin sjätte salong under varumärket Headon som ­blivit en aktör att räkna med i frisörsverige. 

Inför branschtävlingen årets frisör tidigare i år fick Headon flest nomineringar i Sverige och vann till slut två priser.  

Henrik Danielsson menar att en annan framgångs­faktor för att locka bra frisörer har varit en medveten satsning på välgörenhet. Headon har via Barnfonden samlat in 450.000 kronor till en skola i Uganda. 

”Förutom att hållbarhet är ett kärnvärde så är det tydligt att vårt engagemang och initiativ lockar duktiga personer att jobba hos oss.”

Det räckermed att köra runt i Malmö för att inse att konkurrensen inom frisörbranschen är stenhård där ­frisörsalonger enligt skyltarna erbjuder klippningar för under hundralappen. Henrik Danielsson menar att det finns en överetablering och att ­lönsamheten är svag. Han vill inte kalla branschen oseriös, däremot outvecklad. 

”Men den börjar så sakteliga professionaliseras, inte minst med uppkomsten av fler salonger med tydliga koncept och investerare på väg in i branschen. Jag vill gå i bräschen här. Utmaningen är att våga ta betalt och att förstå hur man ska tjäna pengar genom att till exempel mäta nyckeltal på olika sätt”, säger Henrik Danielsson samtidigt som han visar runt på ­Headons nyöppnade salong i Hyllie, en nybyggd stadsdel i Malmö nära bron till Köpenhamn. 

De nya salongerna har ökat omsättningen snabbt, ifjol nära fördubblades den till 18 miljoner kronor, men lönsamheten är svag. Enligt Henrik Danielsson ser det bättre ut i år och hans plan är att nu fortsätta och till med öka expansionstakten, inledningsvis till nya städer i Skåne. 

”Vi har nu en fungerande struktur med en administration som klarar av att hantera fler salonger. Därmed går det att få stordriftsfördelar.”

Henrik Danielsson plan är att släppa in nya delägare i de nystartade salongerna enligt ett franchisekoncept där moderbolaget fortsätter att äga och kontrollera varumärket.

En annan framtidsplan är att ta fram en egen produktserie med schampo-, balsam- och stylingprodukter. Han menar att tack vare kedjans långa historik och dagens 50-talet frisörers dagliga kundkontakt har de en bra bild av vad kunderna efter­frågar för produkter. 

”Det finns mycket man kan göra och många planer, men jag tror att en nyckel för framgång är att inte hamna för långt ifrån kunderna. Därför ska jag själv fortsätta att klippa kunders hår, sedan är det ju det som är roligt också”, säger Henrik Danielsson och berättar att han senare den här dagen ska klippa en speciell stamkund. 

”Det är 96-årig dam som jag ärvde som kund från min mamma och som jag själv stod och tvättade håret på som liten kille. Det känns speciellt förstås. Hon kommer var ­fjortonde dag och bjuder på kaka varje gång!”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer