1515

Dödsstraff med i Trumps plan mot opioiderna

I ett USA där tiotusentals människor årligen dör i opioidöverdoser vill president Donald Trump ta i med hårdhandskarna. Dödsstraff för storskaliga knarkhandlare finns bland förslagen som Trump presenterade på ett möte i New Hampshire.

New Hampshire är en av de delstater i USA som drabbats värst av opioidepidemin som främst omfattar missbruk av heroin, fentanyl och morfin. På en skola lade han fram sin strategi efter det att kongressen nyligen avsatte motsvarande 40 miljarder kronor för insatser mot opioiderna.

USA måste bli tufft i kampen mot opiodmissbruket för det är vad droghandlarna fruktar, anser presidenten.

"Om vi inte blir tuffa mot knarkhandlarna slösar vi tid. Och den tuffheten inrymmer dödsstraffet", sade Trump.

De skärpta straffen rör knarkhandlare och smugglare som för in stora mängder opioider till USA – inte människor som odlar marijuana på bakgården. Vita husets plan omfattar även utökat federalt stöd till behandlingsinsatser, åtgärder för att minska receptförskrivningarna med en tredjedel, stöd för jobbsökande missbrukare samt en större informationskampanj, berättar Andrew Bremberg, chef för Trumps inrikespolitiska råd, vid en briefing.

Räddningstjänster, de första som ofta larmas vid en överdos, ska vidare få tillgång till livräddande motgifter och gymnasieskolor ska tillhandahållas ett av dem, Narcan, gratis, sade Trump på mötet i Manchester.

Men också medicintillverkare som pumpat ut smärtstillande droger måste hållas ansvariga, enligt Trump som inte utesluter rättsprocesser mot företagen. Justitiedepartementet får i uppgift att slå till mot försumliga läkare och farmaceuter.

För att stoppa inflödet av opioider till USA ska gränsövervakningen skärpas och internationella posttransporter till USA övervakas elektroniskt.

Opioidepidemin har drabbat människor över hela USA. Livlösa offer har hittats i såväl tjusiga villor som på bakgator och på toaletter i köpcentrum. 2016 dog 42.000 människor i opioidöverdoser i landet, enligt färsk statistik från hälsomyndigheten Center for Disease Control and Prevention. Omkring 2,4 miljoner amerikaner beräknas nu vara beroende av främst morfin, heroin och fentanyl.

Epidemin har sina rötter på 1980-talet, då läkemedelsindustrin började pumpa ut smärtstillande piller i samhället, något som gjorde hundratusentals beroende. Många amerikaner åt dem i åratal, utvecklade tolerans och tvingades slutligen till gatans heroin.

Att Trump nu förordar dödsstraff för knarkhandlare motiverade han nyligen i ett tal med att sådana är ansvariga för tusentals människors död. Utspelet har väckt kritik från Demokraterna och har hittills klent stöd i kongressen.

Några detaljer kring i vilka fall dödsstraffet kan bli aktuellt gav inte Trump, men straffet ska förordas "när det är lämpligt enligt gällande lag". Justitiedepartementet uppges senare komma med ett uttalande i frågan.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?