Annons

Ditt elstöd kan komma som kontanter

Många hushåll kommer att få sitt elstöd utbetalt på en utbetalningsavi, och riskerar därmed att få tusentals kronor i kontanter.

Försäkringskassan kommer inte kunna ta fram kontonummer till alla som ska ha stödet.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Ännu är mycket oklart kring elstödet, men regeringen har nu meddelat att stödet ska komma till hushållen i februari, och att Försäkringskassan ska sköta utbetalningen.

Fast nu visar det sig att en stor del av bankkunderna kommer att få elstödet utbetalt via en utbetalningsavi som de måste gå till banken eller butiken för att lösa ut.

Det kan handla om många tusenlappar för en vanlig villaägare – inte belopp som normalt brukar hanteras i kontanter.

Försäkringskassan ska nu välja ut en bank som ska hantera utbetalningarna.

”Alla som inte har ett konto i den bank vi upphandlar banktjänster av kommer att få en avi. Det är det enda sättet vi kan betala ut på”, säger Fredrik Falk, verksamhetsområdeschef på Försäkringskassan.

Ingen bank i Sverige har dock total marknadstäckning. Storbankerna är visserligen stora, men när det gäller inlåning från privatkunder (som inte nödvändigtvis är detsamma som att ha ett konto i banken) är marknadsandelen för Swedbank, som är störst, 19 procent.

Är det då inte merparten av elkunderna som får en avi?
”Jag är inte helt säker på det. Jag kan inte svara på det i nuläget. Det behöver vi prata med den bank som vi upphandlar banktjänsterna av”, säger Fredrik Falk.

Han berättar att Försäkringskassan nu har fullt upp med att skapa ett system för elstödet.

”Vi håller på att sätta upp ett separat system som är skilt från socialförsäkringssystemen”, säger han.

Försäkringskassan ska inte använda de kontonummer som finns i socialförsäkringssystemen. Det är istället den bank som Försäkringskassan upphandlar som ska förse Försäkringskassan med kontonummer.

”Detaljerna där är inte helt framme ännu. När upphandlingen är klar kan vi börja prata med den upphandlade banken.”

Men det råder ju banksekretess, en bank får inte berätta för någon annan vilka som är kunder i banken, hur ska ni kunna få kontonumren från banken?
”Vi kommer att hantera det. Vi kommer inte att göra något som innebär att vi åsidosätter banksekretessen eller några regler. Jag tror att vi kommer att klara det.”

En stor del av elkunderna kommer dock inte att vara kunder i den upphandlade banken. 

Det innebär i så fall att de får gå till bankkontoret och ta ut pengarna kontant med en gammaldags utbetalningsavi. Men det kostar pengar. Exempelvis Nordea löser in avier, och tar 50 kronor för besväret. Även andra banker eller butiker kan lösa in avier, men det finns olika former av regler och begränsningar.

”Det finns fördelar och nackdelar med alla metoder. Alternativet är att anmäla ett konto i den bank som vi upphandlar.”

Men om de som är kunder i andra banker och vill slippa avin blir kunder i banken ni valt, är inte det en jättestor fördel för den banken som förändrar konkurrensen?
”Jag väljer att inte kommentera det nu. Det vore oriktigt att uttala mig i den typen av frågor.”

Fast bankkontor finns inte överallt. Då får elkunderna bege sig till någon annan som kan lösa in avin. Som tobakshandlare eller spelbutiker.

Om elpengarna sedan ska sättas in på bankkontot, till exempel för att betala framtida elräkningar med, så måste kunden själv bege sig till bankkontoret och göra insättningen.

Innehåll från MyntAnnons

Redovisningsbyrån tog digitalt kliv – “Sparar tid för oss och kunderna”

Alexandra Baresso, redovisningskonsult på Elite Accounting.
Alexandra Baresso, redovisningskonsult på Elite Accounting.

Istället för att lägga tid på att manuellt knappa in kvitton gick den svenska redovisningsbyrån över till automatiserade rutiner och processer. Med hjälp av en digital allt-i-ett-plattform frigör de nu tid och resurser både för sig själva och för sina kunder.

– I min roll som redovisningskonsult sitter jag ner med varje bolag individuellt och ser över vilka processer vi kan effektivisera. Där ser vi nästan alltid att det finns ett stort behov av att effektivisera just kvittoredovisningen, säger Alexandra Baresso som är redovisningskonsult på Elite Accounting.

Realtidskoll på redovisningen

Till sin hjälp använder byrån fintechbolaget Mynt, som erbjuder en allt-i-ett-plattform för utgiftshantering och bokföring. Med hjälp av smarta företagskort som skickar kvitton direkt in i bokföringen ges full insikt och kontroll över allt som spenderas, i realtid. Direktintegrationer med marknadens ledande bokföringssystem gör det till en smidig lösning, menar Lucas Lindholm, som är VD på Elite Accounting:

– Mynt sparar tid för oss, men även för våra kunder, då inte vi behöver sitta och knappa in kvitton manuellt. Kvitton kan smidigt och enkelt fotas, skickas in och så hamnar de direkt i bokföringen.

”Hjälper oss att göra det vi faktiskt ska göra”

Genom att digitalisera redovisningen kan Elite Accounting minska antalet arbetstimmar som läggs på administration och istället lägga större fokus på att skapa mervärde för kunderna. Det uppskattas från båda håll.

– Mynt hjälper oss att göra det vi faktiskt ska göra – det som våra kunder vill att vi gör, vilket är att lägga tid på det som kommer främja deras verksamhet bäst. Tjänsten har hjälpt oss att spara tid och pengar, men framförallt att positionera oss som en modern redovisningsbyrå, säger Alexandra Baresso.

Nyfiken på Mynt? Besök mynt.com för mer information.

Mer från Mynt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mynt och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera