Annons

Di:s nya storsatsning ska ta företagare till nya höjder

Som företagare möter man många fallgropar och tillväxtutmaningar. För att hjälpa fler bolag att växa sig stora satsar Di på företagarutbildningen ScaleUp.

Från vänster: Maja Florin, affärsområdeschef för Di Gruppen Möten & Koncept, Pelle Tornell, programansvarig och grundare för ScaleUp Academy och Peter Fellman, chefredaktör på Dagens industri.
Från vänster: Maja Florin, affärsområdeschef för Di Gruppen Möten & Koncept, Pelle Tornell, programansvarig och grundare för ScaleUp Academy och Peter Fellman, chefredaktör på Dagens industri.Foto:Amanda Lindgren

Att bygga bolag är en konst. Förutom en bra företagsidé finns många faktorer som avgör vilka bolag som kommer att lyckas växa sig stora.

”Bolag fastnar i nio fall av tio på interna faktorer. Grundare och ledning kan bli en flaskhals, roller och ansvar blir otydliga eller system och processer är inte skalbara. Det är några av de problem bolag kan möta”, säger Pelle Tornell, programansvarig och grundare för ScaleUp Academy.

Pelle Tornell har själv en bakgrund som entreprenör, men har också intresserat sig för och studerat vilka olika problem företag kan behöva hjälp med. 

”Komplexiteten ökar när företag växer, oavsett bransch. Det studier visar, och vad jag och mina kolleger har sett i tusentals tillväxtföretag, är att utmaningarna som företagen möter ofta är förutsägbara och därmed även går att förhindra.” 

För att hjälpa företagen startade han upp ScaleUp Academy i Sverige för två år sedan. Utbildningen bygger på en metodik som utvecklats vid MIT-universitet i Boston, och under det ettåriga programmet får utvalda företag med en omsättning mellan 20 och 200 miljoner kronor hjälp att vässa sina strategier och tackla tillväxthämmande utmaningar. Under utbildningen träffas deltagare från olika bolag och branscher elva gånger för att arbeta med, och utbyta erfarenheter kring teman som ledarskap, genomförandekraft och finansiering.

Nu startar Di en satsning på ScaleUp Academy för att ge fler företag möjlighet att växa. Det är ett samarbete med Pelle Tornell.

”Vi har under våra 20 år med Gasellerna sett ett stort behov bland Gasellföretagen att få stöd i att växa sig större och komma förbi vissa trösklar i tillväxtresan. Många Gasellföretag stannar lätt till kring 30-50 miljoner kronor när entreprenören måste börja släppa en del av kontrollen för att växa vidare”, säger Peter Fellman, chefredaktör på Dagens industri och fortsätter: 

”Vår förhoppning är att vi ska kunna vara med och bidra till att Sverige ska få fler medelstora bolag som så småningom kan växa och bli riktigt stora, på samma sätt som Gasellkonceptet har bidragit till ökat entreprenörskap”, säger Peter Fellman.

ScaleUp Academy är en del i en större satsning inom Di med entreprenörer som målgrupp.

”Vi driver redan Nordens största vd-nätverk för små och medelstora företag, och ser att vi kan bygga vidare med fler tjänster”, säger Maja Florin, affärsområdeschef för Di Gruppen Möten & Koncept.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?