Annons

Di:s chefredaktör: Tack Kamprad, för allt

Orden räcker inte till när Sveriges genom tiderna största och mest kända entreprenör gått ur tiden. Det kommande dygnet kommer medier världen över att minnas, sörja och beskriva hans arv och värv.  

Bild:Ikea e

På Di:s redaktion fick vi uppgiften kring klockan 11 på söndagsförmiddagen och vi var först i världen med att berätta om händelsen. Inom kort hade nyhetsreportrar ringts in, färdigskrivna minnesrunor nagelfarits och Di TV:s redaktionsmaskineri rullat igång, reportrar kallats in och direkt börjat sända live på Dagens industris och Expressens plattformar.  

På Dagens industri har entreprenörskapet alltid varit ett av vårt mest givna fokus. Ikea, H&M, Ericsson. Storbolag som blivit internationella exportstoltheter. Startupbolag som vuxit till unicorns som Spotify, Mojang, Skype och Klarna och bländat världen. Våra älskade gasellföretag.  

För alla dessa bolag klappar vårt rosa Di-hjärta så hårt, så varmt, så starkt. För mig, som lett gasellgalor runt om i landet sedan 2009, står entreprenörskapet alltid för en inspiration, ett jävlar-anamamma som får bolagsbyggare att jobba på i ur och skur oavsett konjunktur. 

Jag hoppas och tror att Ingvar Kamprad själv visste vilken enorm inspirationskälla han varit för alla de som kommit efter honom. Hur han visat att småländska värderingar kan ge eko i en hel värld och hur hans skapelse står som en symbol för både den svenska folksjälen och det svenska entreprenörsarvet på en och samma gång. Och jag hoppas att hans närmast sörjande – sönerna Mathias, Peter, Jonas och dottern Annika – känner hur stolthet över deras far genomsyrar Sverige och även alltid kommer att minnas världen över.   

För oss på Di, som har privilegiet att få vara den centrala informationskällan i svenskt näringsliv sedan 1976, är det här en sådan dag då nyhetsredaktionerna går på högvarv. Det arbetas just nu intensivt med att rapportera, samla in kommentarer, besöka Ikeavaruhus, ta in röster från näringslivet. Den typen av journalistik är bland det viktigaste och finaste vi gör. 

Så speciella de är, de här stunderna; när det väntade ändå känns oväntat. En söndagsmorgon i januari då grådimman ligger tungt ovan alla de Ikeavaruhus som möblerat det svenska folkhemmet.      

 Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd. 

Från 1943 och in i en evig framtid.  

Tack Kamprad, för allt. 

Innehåll från Svensk FöretagsFörmedlingAnnons

Nya förväntningar gör förvärven mer komplexa

Digitalisering och fler krav på data, automatisering och hållbarhet gör företagstransaktioner alltmer komplexa. Peter Granborn, transaktionsrådgivare på Svensk FöretagsFörmedling, berättar om vikten av stöd och noggrannhet.

Peter Granborn, partner och transaktionsrågivare hos Svensk FöretagsFörmedling, förklarar att, utöver nya krav, så är fler företagare idag mer pålästa och konkurrensen vassare. Det gör att en försäljning snabbt kan bli ett svåröverskådligt pussel.

– Våra uppdragsgivare är mer pålästa, mer innovativa och vill göra fler affärer. Idag har många en egen, väloljad organisation med tydliga kriterier för förvärv och med korta beslutsvägar. Då gäller det för den andra parten att hänga med, säger han.  

Markus Brunskog, delägare och ordförande i Brunskoggruppen AB, håller med.

– Vi har provat att sköta transaktioner själva eller med stöd av enbart jurister, och det är svårt. Det behövs en professionell part som tar ett helhetsgrepp och sköter alla delar av processen när det gäller affären, men också det som rör kunder, leverantörer och andra som påverkas, säger han.

Att tänka på om du ska sälja ditt företag 

Helheten viktig i en transaktionsprocess

Brunskoggruppen AB överlät i uppdrag till Svensk FöretagsFörmedling att avyttra ett dotterbolag med tredjepartslogistik och tillhörande fastigheter.

– Transaktionen är en omfattande process med många viljor och förväntningar. Därutöver märker vi att det nu oftare uppkommer viktiga hållbarhetsdiskussioner och frågor om automatisering. Det behövs någon som håller i taktpinnen och sköter helheten, och det gjorde Svensk FöretagsFörmedling på ett mycket bra sätt, säger Markus Brunskog. 

Svensk FöretagsFörmedling tar sig an varje transaktion metodiskt och individanpassat, oavsett vilken typ av företag som förvärvas eller säljs. Ingen transaktion är den andra lik, förklarar Peter Granborn. Det finns fallgropar, som att inte hitta rätt köpare, att vänta för länge med beslut, att veta vilken information som är viktig, att missa synergier, att ge fel intryck och mycket mer. 

– Men viktigast är helt klart förtroendet och tilliten mellan samtliga parter. Där kan det ibland vara svårt att lita på sin känsla, tillägger han. 

Svensk FöretagsFörmedling fokuserar på medelstora kvalitetsbolag med god lönsamhet och erbjuder heltäckande lösning och stöd, från analys och värdering till förhandling och avtal. 

– Vi ger trygghet. Vi har ett mycket bra systemstöd och de olika kompetenser och den erfarenhet som finns i vår organisation är oerhört värdefull, säger Peter Granborn. 

Se våra senaste överlåtelser här  

Om Svensk FöretagsFörmedling

Svensk FöretagsFörmedling finns lokalt representerade över hela Sverige och är en entreprenörsledd oberoende transaktionsrådgivare inom försäljning och förvärv av företag och kommersiella fastigheter. Över 4 500 framgångsrika transaktioner har genomförts sedan starten 1979 där Svensk FöretagsFörmedling är rådgivare till privatägda företag, börsbolag och investerare på både köpar- och säljarsidan. 

Läs mer om Svensk FöretagsFörmedling här eller kontakta en rådgivare nära dig. 

 

Mer från Svensk FöretagsFörmedling

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Svensk FöretagsFörmedling och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera