1515

Diplomattrio tar över klassisk bokhandel: ”Viktigt att det fantastiska arvet förvaltas”

De tre diplomaterna Torbjörn Sohlström, Helena Vazquez Sohlström och Catherine Von Heidenstam har en gemensam kärlek: böcker. Nu har de tagit över Trosas klassiska bokhandel. 

Catherine Von Heidenstam, Torbjörn Sohlström och Helena Vazquez Sohlström är nya ägare av bokhandeln i Trosa.
Catherine Von Heidenstam, Torbjörn Sohlström och Helena Vazquez Sohlström är nya ägare av bokhandeln i Trosa.Foto:Cornelia Jönsson

I 125 år har Trosa bokhandel varit en social knytpunkt i den lilla staden. 1896 slog den för första gången upp sina dörrar och strax efter sekelskiftet flyttades den till lokalen som den huserat i sedan dess – mitt på Trosa torg. På den tiden drevs bokhandeln av Hans Nilsson, av många känd som 'Mr Trosa'. 1953 såldes den till Cecilia Ericsson och hennes man, vars liv kom att vigas åt den lilla butiken. 

I dag är Cecilia 93 år gammal och äger sedan 15 år tillbaka inte längre bokhandeln. 2006 sålde hon den, om än lite motvilligt, till Kerstin Åkerlund och Kerstin Rasmusson. Fram tills i år drev de bokhandeln framgångsrikt och så även under pandemin. Bokhandeln gick år 2020 med drygt en halv miljon kronor i vinst på en omsättning på 8 miljoner kronor. 

”Jag älskade det, det fanns inget roligare. När jag slutade kändes det som jag blev hemlös. Bokhandeln är mitt liv”, förklarar Cecilia Ericsson.

Cecilia Ericsson ägde butiken under många år innan ägarna innan de nuvarande tog över.
Cecilia Ericsson ägde butiken under många år innan ägarna innan de nuvarande tog över.Foto:Cornelia Jönsson

Under sin tid som ägare spenderade hon dagligen över tolv timmar i bokhandelns lokaler. Bland hennes otaliga anekdoter finns mycket minnesvärd kuriosa som vittnar om bokhandelns tidsresa. Hon har fått besök av drottning Silvia, hanterat telegram, återuppbyggt verksamheten från en brand och tagit bokhandeln in i den digitala tidsåldern. 

”Jag har varit med om allt. Datorn var ju spännande, fast jag vågade knappt peta på den i början.” 

Och så här femton år efter att bokhandeln såldes så lever Cecilia fortfarande stora delar av sitt liv i dess anda. Hon är på besök nästan varje dag och hushåller tre bokcirklar med böcker från butiken. När duon 'Kerstin och Kerstin' tidigare i år offentliggjorde att bokhandeln åter skulle säljas blev hon orolig att den skulle försvinna. Men tvärtom. Bokhandeln köptes i somras av paret Helena Vazquez Sohlström och Torbjörn Sohlström samt deras väninna Catherine von Heidenstam. Med det sluts cirkeln. 

”Jag handlade av Cecilia som barn. Och många gånger har jag gått runt och drömt om att få ta över. Det är viktigt att det här fantastiska arvet förvaltas”, säger Helena Vazquez Sohlström. 

Bokhandeln i Trosa.
Bokhandeln i Trosa.Foto:Cornelia Jönsson

Paret flyttade nyligen hem från London tillsammans med sina två söner. Torbjörn klev i somras av efter fem år som Sveriges ambassadör i Storbritannien och arbetar numera för Utrikesdepartementet i Stockholm. Catherine är pensionerad från UD, men träffade Helena när hon arbetade på Folke Bernadotteakademin, med ett program för kvinnor i Palestina. Helena själv är i dag enhetschef för akademin.   

Alla tre har en långt gången relation till böcker, vilket är en av de stora anledningarna till att trion valt att ta sig an butiken. Att alla även har förankring till Trosa samt en kärlek för bokhandeln förenklade beslutet. Helena flyttade dit som sjuåring och menar att bokhandeln varit en del av hennes liv sedan dess. Torbjörn har, via sitt äktenskap, bekantat sig med staden och ser det i dag som sin trygga plats. Catherine, som bor lite utanför Trosa, känner starkt för att bokhandeln ska få bevaras. Med en gemensam vision, en dos nostalgi och stark viljekraft köpte de därför Trosa bokhandel tillsammans. 

”Varje stad med lite värdighet har en bokhandel. Och det är viktigt för själen att läsa mycket böcker, då mår den bra”, motiverar Helena Vazquez Sohlström beslutet.

Catherine Von Heidenstam, Torbjörn Sohlström och Helena Vazquez Sohlström.
Catherine Von Heidenstam, Torbjörn Sohlström och Helena Vazquez Sohlström.Foto:Cornelia Jönsson

Efter övergången från de gamla ägarna, semesterruschen och några veckor av anpassning har trion några månader av förändringsarbete framför sig. Golven ska bytas, lokalen ska få mysigare belysning och engelska influenser ska få färga bokhandeln. Paret Sohlström ägnade sina sista veckor i London åt att besöka några av världens främsta bokhandlar för att samla inspiration. En särskild förkärlek finns för Daunt Books i Marylebone, som ligger i närheten av deras tidigare bostad. 

”Jag var där stup i kvarten. Och kärleken till bokhandlar växer när man besökt några av dem i London”, säger Torbjörn Sohlström.

Bokhandeln ska få fortsätta vara den sociala knytpunkt som stadens invånare räknar med och trion lägger krutet på all krut på den fysiska handeln. Ett välsorterat sortiment och tillägg som leksaker ska attrahera flera målgrupper.

Vissa förändringar kan redan anas. Ägarna har placerat ut bord i lokalen som boktravar ligger utspridda på. Ett typiskt engelskt koncept som bjuder in kunden mer än om de skulle stå i en hylla, menar Torbjörn. Framöver hoppas de också på att kunna plocka upp Cecilias stafettpinne och åter ge liv i de författarkvällar som hon drev hårt under sin tid som ägare. De kommer också att ta fasta på sin bakgrund och försöka ge internationell politik en plats på borden. 

Foto:Cornelia Jönsson

Men huruvida bokhandeln kommer generera stor vinst eller inte är inte den primära frågan.

”Ekonomiskt sett så är det idiotiskt, bokhandlar har inte direkt medvid. Vi gör det här för att vi älskar böcker och för att vi älskar Trosa”, säger Torbjörn Sohlström. 

 


Innehåll från Hogia Terminal SystemsAnnons

Södertälje Hamn hanterar över en miljon ton gods med en app

Hamnverksamheter har stor potential att med smarta digitala hjälpmedel effektivisera verksamheten. Med hjälp av Hogia Terminal Systems har Södertälje Hamn genomgått en digital transformation som gjort hamnen till ett framgångsexempel. 

– Vi är inte Sveriges största hamn sett till omsättning, men vi är stora på så sätt att vi hanterar en stor mängd högvärdigt gods. För oss var det avgörande med en leverantör av effektiva system som över tid kan utvecklas med adderade moduler och även att leverantören kan förstå utmaningarna och behoven i vår digitalisering. Sedan har vi tillsammans med Hogia arbetat fram Workit, ett mobilt verktyg som gjort stor skillnad för oss, säger Tomas Zackrisson, IT-chef på Södertälje Hamn. 

Mobil applikation för ökad konkurrens och kundnöjdhet

Under 2020 släppte Hogia tillsammans med Södertälje Hamn en mobil applikation, Workit, för att hantera och bekräfta arbetsorder för den stora mängd personbilsimporter som Södertälje Hamn hanterar. I appen bekräftas att arbetsmoment blir utförda, till exempel hanteringen av en personbil, trailer eller container, lastning och lossning, reparationer, inventeringar eller temperaturavläsningar. När genomfört arbete bekräftas i appen kan kunden debiteras med tryggt bevis på att arbetsordern är färdigställd.

– Mobiliteten är avgörande för att säkerställa att alla moment som utförs också registreras och därefter faktureras. Med hjälp av den digitala hanteringen i Workit automatiseras även kundkommunikationen, godsets positionering samt orderns status. Vi får en helt ny spårbarhet och mobilitetsfaktorn är nyckeln. Workit har ökat vår konkurrenskraft och kundnöjdhet då vi transparent kan dela, processa och återkoppla på data, säger Tomas Zackrisson.

En lönsam digitaliseringsresa för hamnar och tågterminaler

Hamnbranschen digitaliseras alltmer vilket leder till ökad lönsamhet, tidseffektivisering, mindre slitage på maskiner och minskad miljöpåverkan. 

Södertälje Hamn startade sin digitaliseringsresa med att söka en leverantör av standardsystem eftersom det är kostnadseffektivt att först täcka ett grundbehov och sedan addera funktioner till standardsystemet allteftersom. 

– Som leverantör av mjukvara för hamnar och tågterminaler jobbar vi med verksamhetsutveckling tillsammans med våra kunder. Vi vet att hamnars flöden skiljer sig åt och har under åren byggt upp ett skalbart och modulbaserat standardsystem. Det gör att man kan välja vilken funktionalitet som man behöver just nu och sedan skala upp i takt med att verksamheten utvecklas, säger Mathias Lindell, bolagschef på Hogia Terminal Systems.

Läs mer om Hogias smarta lösningar för hamnar och terminaler här. 

Om Hogia-gruppen
Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien. Det branschspecifika Hogia Terminal Systems AB levererar standardprogramvara till hamnar och terminaler i Sverige, Storbritannien och Kanada. Vi erbjuder en skalbar helhetslösning som knyter ihop verksamhet för Container, RoRo, General Cargo, Bulk och Lagerhantering på ett effektivt sätt.

Vill du veta mer om hur Hogia hjälper hamnar och terminaler att digitaliseras? Klicka här. 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia Terminal Systems och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?