Annons

Diplomatgruppen växer med förvärv

Diplomatgruppen köper den Örebrobaserade kommunikationsbyrån Strateg Marknadsföring med 40 medarbetare.

Därmed blir det en av landets största kommunikationsbyråer.

STRATEGISK AFFÄR. Diplomatgruppen, med vd:n Oscar Hyleen, köper kommunikationsföretaget Strateg marknadsföring
STRATEGISK AFFÄR. Diplomatgruppen, med vd:n Oscar Hyleen, köper kommunikationsföretaget Strateg marknadsföringFoto:Joey Abrait

Diplomatgruppen, med vd:n Oscar Hyléen, kommer efter förvärvet av Strateg Marknadsföring att öka sin årsomsättning från 90 miljoner kronor till 140 Mkr. Och antalet anställda går från 65 till drygt 100 personer. I och med affären blir byrån en av landets största kommunikationsföretag efter bolag som Hallvarson & Halvarson, Prime, och Gullers Grupp.

Att valet föll på Strateg Marknadsföring i Örebro handlar om att byrån, som framför allt jobbat med företagskommunikation, vill bli bättre på sitt digitala erbjudande. Örebrobolaget har en rad utvecklare och digitala kreatörer på lönelistan.

"Vår bransch går igenom en stor omställning. Vi ser både konsolidering i marknaden men också förändringar till följd av digitaliseringen", säger Oscar Hyléen och syftar på att konkurrenter som Gullers Grupp och Hallvarson & Halvarson under det senaste året köpt på sig en rad byråer.

Fredrik Vannestål, vd på Strateg Marknadsföring, tar plats i Diplomatgruppens styrelse och behåller ett ägande i Örebrobolaget.

Samtidigt säljer tre ägare över 50 procent av Strateg Marknadsföring till Diplomatgruppen mot en ersättning i kontanter.

Diplomatgruppen som sedan tidigare äger kommunikationsrådgivaren Diplomat Communications, varumärkesbyrån Youme Agency, digitalbyrån Repeat Studio och innehållsbyrån Tale vill nu fortsätta att växa.

”Jag ser ett bra momentum just nu”, säger Oscar Hyléen.

Diplomat Communications startades 2003 och ägs av de tre grundarna Gunnar Sonnesson, Anders Oremark och Björn Nyblom. Vd:n Oscar Hyléen, Diplomat Communications vd Sonja Rasin, kreatören Pär Persson och rådgivaren Anna-Karin Hedlund är också delägare.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera