1515
Annons

Dina prylar handlar i nedsläckta citybutiker

Automatisering - det är den klart hetaste detaljhandelstrenden just nu. Allt från kassapersonal och legkontroll till själva köpet kan nu automatiseras med ny smart, digital teknik. Här är de fyra hetaste trenderna just nu.

Foto:Most Photos
Foto:Jesper Frisk

Automatiska köp
Det har länge varit snack om det smarta kylskåpet som själv ska beställa hem mjölk när det börjar ta slut. Vi har inte sett mycket av dessa kylskåp, men automatiska köp, eller programmatic commerce som det kallas är en trend som kommer starkt i takt med utvecklingen av smartare prylar och sakernas internet. Några exempel är HP Instant Ink där bolagets skrivare känner av när bläckpatronerna börjar sina och beställer då automatiskt hem nya. Detsamma gäller för Nespressos kaffemaskiner som automatiskt kan fixa hem nya kaffekapslar när de börjar ta slut.

Dark city stores
Allt fler fysiska butiker i våra stadskärnor, såväl fristående handlare som större kedjor, tvingas slå igen i spåren på den ökande e-handeln, en utveckling som accelererat under de senaste två årens pandemi. En rad av dessa tomma butikslokaler förvandlas nu istället till så kallade dark stores, butikslokaler med varor men inga kunder utan enbart anpassade för snabb och smidig distribution till e-handeln. Dark stores har länge funnits utanför städer och tätorter, mer i form av lagerlokaler. Men nu söker sig inte minst de snabbväxande matleveransföretagen som Foodora, Bolt, Vembla, Kavall med flera till innerstaden med etableringar av dark stores för att kunna leverera till kunderna inom 10-15 minuter.

Istället för leg
Snart behöver du inte visa legitimation på Systembolaget. I alla fall inte om brittiska biometribolaget Yotis senaste teknik visar sig bli en succé. Yoti har utvecklat en automatisk åldersuppskattningsteknik med hjälp av artificiell intelligens som i likhet med ansiktsigenkänning scannar ansikten men nu för att kontrollera personens ålder, detta med en genomsnittlig noggrannhet på 2,2 år. I åldrarna 16 och 20 år är felmarginalen 1,5 år. Just nu testas tekniken hos en rad brittiska dagligvarukedjor som Tesco, Aldi och Morrisons. När processen har slutförts och åldern har verifierats raderas bilderna.

Allt fler butiker utan kassor
Livsmedelsbutiker utan kassapersonal har vi vant oss vid. Nu går vi snart också och shoppar i klädbutikerna helt med självservice. H&M-ägda klädkedjan Weekday testar just nu en teknik från Zliide, en dansk techstartup som utvecklat en ny typ av digital tagg som precis som en stöldskyddsmärkning är fäst på klädesplaggen. Med hjälp av en mobilapp får du pris och all annan information om plagget och med exempelvis Apple Pay betalar du om du vill slå till och handla. Då låses taggen upp och det är bara att knalla hem med ditt inköp.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?