1515

Digitala vårdbesök gratis för alla

Alla i landet kan få gratis digitala primärvårdsbesök. Anledningen är att en e-hälsoaktör nu lagt sin bas i Södermanland där primärvården är gratis. Ruschen mot digitala vårdtjänster har bara börjat, enligt Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

Den digitala vårdcentralen Kry, med säte i Stockholm, är ett nätbaserat alternativ till vanlig vårdcentral. Företaget har tagit in 260 Mkr i externt kapital sedan förra året. Och flera bolag i sektorn lockar kapital.
Den digitala vårdcentralen Kry, med säte i Stockholm, är ett nätbaserat alternativ till vanlig vårdcentral. Företaget har tagit in 260 Mkr i externt kapital sedan förra året. Och flera bolag i sektorn lockar kapital.

Vid årsskiftet tar bolaget Doktor.se över Vingåkers vårdcentral. Förutom fysiska vårdbesök erbjuds patienter i hela landet även digitala vårdbesök. Det fria vårdvalet gäller.

I Södermanland är primärvården gratis. Eftersom patientavgiften för digitala vårdbesök bestäms utifrån landstinget där bolaget är verksamt kan Doktor.se erbjuda digitala vårdbesök utan avgift, rapporterar Dagens Medicin.

"När Sörmland fattade beslutet om gratis primärvård var det inte utifrån perspektivet att det skulle komma digitala vårdtjänster", säger chefsekonom Annika Wallenskog på SKL till TT.

Martin Lindman, vd för Doktor.se, bekräftar för Dagens Medicin att bolaget vänder sig till patienter i hela landet. Före ett digitalt vårdbesök ska patienterna ha kontakt med en sjuksköterska för en första bedömning av vårdbehovet. Alla blir inte aktuella för digital vård; en del patienter måste fysiskt ta sig till en vårdcentral.

För Annika Wallenskog var det väntat att en e-aktör skulle etablera sig i ett län med gratis primärvård. En arbetsgrupp inom SKL studerar konsekvenserna av utvecklingen. Om några veckor samlar gruppen landstingens ekonomidirektörer angående de digitala vårdbesöken.

SKL:s chefsekonom tror att marknaden för digital hälsa kommer att växa:

"Det finns en del landsting som bygger upp digitala besök också. Och man kan ju tänka sig att även 1177 innehåller en digital läkartjänst."

Telefon- och nättjänsten 1177 Vårdguiden ägs gemensamt av alla landsting och regioner.

TT: Så i princip har SKL inget emot att det blir gratis för alla?
"Vi säger så här: Om ersättningsnivån är rätt, och det här utnyttjas på rätt sätt, kan vi se att det är ett tillskott till vården. Men det är viktigt att det inte överkonsumeras vård bara för att det inte är någon avgift alls", svarar Annika Wallenskog.

Under året har SKL kraftigt sänkt ersättningen mellan det landsting där patienten är skriven och det landsting där den digitala vården sker. Ersättningen är nu 650 kronor enligt riksavtalet.

Doktor.se-konkurrenterna Min Doktor och Kry har förlagt sina verksamheter i Region Jönköping där patientavgiften är 250 kronor. Det innebär att andra landsting betalar 400 kronor till Min doktor och Kry för varje digitalt vårdbesök. Doktor.se kommer i stället att få 650 kronor.

Daniel Persson, affärsutvecklingschef på Min doktor, upplever en konkurrensnackdel och ser ett systemfel i dagens modell som han hoppas att SKL rättar till, skriver Dagens Medicin.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?