Digitala tjänster ett succérecept – Uppsalavinnaren tar sig an nya marknader

UPPSALA. När entreprenörerna Mikael Tapper och Niklas Ulander valde att renodla verksamheten och lansera ett digitalt erbjudande började affärerna att blomstra – och det ordentligt.

Uppsalavinnaren Qase ska nu ge sig in på nya marknader efter att tillväxtplanerna grusats tillfälligt av coronapandemin.

Mikael Tapper och Niklas Ulander grundare av marknadsbyrån Qase.
Mikael Tapper och Niklas Ulander grundare av marknadsbyrån Qase.Foto:JOEY ABRAIT
Foto:Joey Abrait

Resan mot vad som en dag skulle bli marknadsbyrån Qase, inriktad på marknadsföring och kommunikation, tog fart redan 2006. Mikael Tapper jobbade då med att sälja reklamutrymme på radiostationen 106,5 och när den skulle rekrytera lade han in ett gott ord för sin kompis och framtida affärspartner, Niklas Ulander.

De blev kolleger på säljavdelningen. Jobbet passade båda som handen i handsken.

Med sitt starka driv och sin talang för försäljning skapade sig duon ett namn i Uppsala, och när radiostationen köptes upp av en svensk mediejätte uppvaktades Niklas Ulander och Mikael Tapper från flera håll. 

Längst fram i ledet stod några lokala mäklarfirmor som ville att de skulle ta över ansvaret för annonseringen i deras gemensamma tidning. Uppdraget lockade, men krävde att de startade ett eget bolag – ett beslut som inte var helt självklart.

”Vi velade om hur vi skulle göra. Det här var precis vid midsommar, så vi tog en ordentlig festkväll och bestämde oss slutligen för att ta chansen”, berättar Niklas Ulander om hur Qase, som bedrivs i bolaget NUMT Consulting and Sales, tog form.

Till en början hade bolaget en spretig verksamhet och var, utöver reklamförsäljning, även inne i eventbranschen, bland annat som arrangör av bandyfinalen i Uppsala. Men när bandyfinalen flyttades till Stockholm 2013 försvann också den största intäktskällan och grundarna beslutade sig för att åter- gå till sina rötter: att sälja reklamutrymme.

Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

År 2015 adderade bolaget digitala tjänster till sitt erbjudande. Det blev ett lyckokast. Det är den främsta förklaringen till att Qase har vuxit explosionsartat de senaste åren. 

”Bara ett år efter att vi började erbjuda digitala tjänster såg vi att halva ordervärdet låg i den nya produktkategorin”, säger Niklas Ulander. 

År 2016 omsatte bolaget drygt 4,4 Mkr och bara tre år senare landade den siffran på 21,6 Mkr – en tillväxt på hela 383 procent.

Målsättningen har aldrig varit att Qase ska växa snabbt, enligt grundarna. Men deras egna personligheter kan vara en av de bidragande faktorerna bakom bolagets enorma tillväxt, spekulerar Mikael Tapper och Niklas Ulander.

”Våra personligheter gifter sig väldigt bra. Vi kompletterar varandra, jag är nog mer impulsiv och Niklas är den som bromsar upp, ställer motfrågor och är realistisk”, säger Mikael Tapper.

Båda säger sig också vara tävlingsinriktade och på Mikael Tappers meritlista återfinns bland annat en bandykarriär på elitnivå. 

”Jag är av naturen väldigt framåt, men i det här samspelet har jag nästan blivit tvungen att vara den som håller tillbaka”, fyller Niklas Ulander i med ett leende. 

Nu profilerar sig företaget som en ”one-stop-shop” inom marknadsföring – en butik som erbjuder allt under samma tak.

Det inkluderar riktade insatser för att öka företagens närvaro och exponering mot kunder i sociala medier och i stora sökmotorer som Google.

Byrån har även en egen studio för att producera bild- och filmmaterial. 

”Det är på kundernas begäran – de har fått oss att börja med fler saker. Man vill ha en leverantör i stället för flera utspridda över hela landet”, inleder Mikael Tapper.

”Det skapar också många synergieffekter för oss när vi tillhandahåller alla delar i det här digitala ekosystemet”, säger Niklas Ulander. 

Inför 2020 hade Mikael Tapper och Niklas Ulander, för första gången, som uttalat mål att verksamheten skulle växa ordentligt. Men coronavirusutbrottet satte tvärstopp för planerna och pandemin har utvecklats till entreprenörernas hittills största utmaning.

”Under en vecka i mars när allting började fick vi avbokningar till ett värde av en miljon kronor. Samtidigt fick vi inte in en enda affär”, berättar Mikael Tapper. 

De sänkte sina löner, pausade sina pensionsavsättningar och tvingades till ett svårt beslut: att permittera samtliga anställda. 

”Först bestämde vi oss för att vi inte skulle permittera, att vi skulle ta oss igenom den här krisen ändå. Men vi märkte att det inte gick. Det var läskigt”, säger Niklas Ulander.

Med deras långa erfarenhet av att driva företag i ryggen lyckades de ta sig ur krisen och kunde avbryta permitteringarna i början av sommaren.

”En framgångsfaktor under den här perioden har varit vår anpassningsförmåga och flexibiliteten i våra erbjudanden”, säger Mikael Tapper.

Under hösten har Qase återupptagit tillväxtarbetet och anställt två nya medarbetare i Karlstad som ska leda företagets första expansion utanför Uppsala.

Pandemin sammanföll också med ett planerat ledarskifte i bolaget. I slutet av november tillträdde Johan Palmblad, tidigare regional försäljningschef på Bauer Media, som vd, medan Mikael Tapper och Niklas Ulander tog ett kliv åt sidan. 

”Att starta upp på en ny marknad kräver en hel del. Vi kände att vi måste ha hjälp i det arbetet så vi bestämde oss för att ta pulsen på Johan. Lyckligtvis var han sugen på jobbet”, säger Niklas Ulander.

Och trots pandemin ser Johan Palmblad flera möjligheter att utveckla byrån vidare.

”Jag tar mig an det här uppdraget med stort engagemang, och tillsammans med det fantastiska gänget på Qase ska vi ta det väldigt fina och breda erbjudandet vi har till fler marknader”, säger han.

Mikael Tapper och Niklas Ulander är också optimistiska och tror att Qase har alla förutsättningar att fortsätta växa i framtiden.

”Får vi bara komma till mötet så blir det oftast ett samarbete. För vi vet att vi gör saker väldigt bra”, säger Mikael Tapper.

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?