ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 23 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Här kan du läsa allt om Di Gasell 2017

Digital rekrytering hett på Gasellträff

  • REKRYTERING. Tobias Lindfors, vd för och grundare av Student Consulting, berättar om en ny verklighet. Foto: Daniel Nilsson

Digitalisering gör att allt fler företag är beredda att anställa utan att träffa kandidaten. Det berättade Tobias Lindfors, vd för Student Consulting, på Gasellträffen i Malmö.
”De personliga egenskaperna blir allt viktigare”, säger han.

När Di:s Gasellturné på tisdagen nådde Malmö handlade en stor del av eftermiddagens diskussioner om att rekrytera rätt för framtiden. Publiken fick lyssna till Tobias Lindfors, vd för och grundare av bemannings- och rekryteringsföretaget Student Consulting, som har specialiserat sig på rekrytering och bemanning genom studenter, akademiker och unga.

Tobias Lindfors berättade om hur han sedan slutet av 1990-talet arbetat med att få studenter och unga i arbete.

”Vi var tidigt ute och var med om att skapa anställningsformen studerandeanställning”, säger han.

Student Consulting, med Rune Andersson som storägare, arbetar med att kombinera det fysiska mötet med en digital matchning.

Till exempel lanserade man redan 2005 konceptet med video-cv.

”Vi såg tidigt att våra kandidater inte konkurrerar med 15 års erfarenhet, de konkurrerar med sin personlighet och en personlig erfarenhet. Våra kandidater har studerat och har inte så mycket att sätta på sitt cv, därför ville vi skapa ett kompletterande moment”, säger Tobias Lindfors.

Student Consulting har fler än 2 500 kunder på 150 uppdragsorter i Sverige, Norge och Danmark. Enligt Tobias Lindfors är personliga egenskaper något som allt fler företag tittar på.

Genom tester vill Student Consulting låta kandidater hitta jobb som passar just de personliga egenskaperna i högre utsträckning.

”Vi ser att fler och fler företag är beredda att faktiskt anställa utan att fysiskt träffa den sökande”, säger han.

Under vårens Gasellträffar tävlar tio företag om att vinna Gasellsprånget, vilket innebär att företaget anses ha potential att bli en Supergasell i framtiden.

I Malmö ställdes Sensative, som utvecklar smarta och tunna sensorer för det uppkopplade hemmet, mot Cool Minds, som är ett lek- och kunskapsland som vill stimulera ungas lärande, främst inom naturvetenskapliga ämnen.

Sedan publiken hade röstat var det Sensative som tog hem segern och har chans att gå vidare till finalen i Göteborg den 1 juni.

 

Tyck till