1515

Digital rekrytering hett på Gasellträff

Digitalisering gör att allt fler företag är beredda att anställa utan att träffa kandidaten. Det berättade Tobias Lindfors, vd för Student Consulting, på Gasellträffen i Malmö.
”De personliga egenskaperna blir allt viktigare”, säger han.

REKRYTERING. Tobias Lindfors, vd för och grundare av Student Consulting, berättar om en ny verklighet.
REKRYTERING. Tobias Lindfors, vd för och grundare av Student Consulting, berättar om en ny verklighet.Bild:Daniel Nilsson

När Di:s Gasellturné på tisdagen nådde Malmö handlade en stor del av eftermiddagens diskussioner om att rekrytera rätt för framtiden. Publiken fick lyssna till Tobias Lindfors, vd för och grundare av bemannings- och rekryteringsföretaget Student Consulting, som har specialiserat sig på rekrytering och bemanning genom studenter, akademiker och unga.

Tobias Lindfors berättade om hur han sedan slutet av 1990-talet arbetat med att få studenter och unga i arbete.

”Vi var tidigt ute och var med om att skapa anställningsformen studerandeanställning”, säger han.

Student Consulting, med Rune Andersson som storägare, arbetar med att kombinera det fysiska mötet med en digital matchning.

Till exempel lanserade man redan 2005 konceptet med video-cv.

”Vi såg tidigt att våra kandidater inte konkurrerar med 15 års erfarenhet, de konkurrerar med sin personlighet och en personlig erfarenhet. Våra kandidater har studerat och har inte så mycket att sätta på sitt cv, därför ville vi skapa ett kompletterande moment”, säger Tobias Lindfors.

Student Consulting har fler än 2 500 kunder på 150 uppdragsorter i Sverige, Norge och Danmark. Enligt Tobias Lindfors är personliga egenskaper något som allt fler företag tittar på.

Genom tester vill Student Consulting låta kandidater hitta jobb som passar just de personliga egenskaperna i högre utsträckning.

”Vi ser att fler och fler företag är beredda att faktiskt anställa utan att fysiskt träffa den sökande”, säger han.

Under vårens Gasellträffar tävlar tio företag om att vinna Gasellsprånget, vilket innebär att företaget anses ha potential att bli en Supergasell i framtiden.

I Malmö ställdes Sensative, som utvecklar smarta och tunna sensorer för det uppkopplade hemmet, mot Cool Minds, som är ett lek- och kunskapsland som vill stimulera ungas lärande, främst inom naturvetenskapliga ämnen.

Sedan publiken hade röstat var det Sensative som tog hem segern och har chans att gå vidare till finalen i Göteborg den 1 juni.

 


Innehåll från Mistra Digital ForestAnnons

Högteknologisk skogsindustri – en framtidsbransch

Forskningsprogrammet Mistra Digital Forest utvecklar högteknologiska verktyg och tekniker för framtidens skogsindustri. Genom programmet kan industrin tillgodogöra sig den kunskap och de verktyg som krävs för en digital transformation och öka skogsbrukets effektivitet och hållbarhet.

– Vi arbetar med allt från utveckling av digitala verktyg, akademisk forskning kring fjärranalys och hållbarhetsutvärderingar till organisationsutveckling för att stötta skogsföretag i hur de kan arbeta med digitala innovationer. Vi har tagit på oss rollen att vara navet i nationella frågor kring digitalisering av skogsbruket, förklarar Sverker Danielsson, programchef för Mistra Digital Forest.

Avgörande med bättre data om Sveriges skogar 

Forskningsprogrammets vision är att ta fram digitala lösningar för en hållbar och effektiv skoglig bioekonomi. Ett viktigt område för att förverkliga denna vision är att ta fram bättre data om Sveriges skogar. 

– Inom programmet har vi specifika försöksparker där vi har laserskannat skogen från flygplan och marken med flera våglängder och högre upplösning än vad som har gjorts tidigare för att utvärdera om vi kan komma ner på en detaljrikedom där vi, utöver virkesvolym och trädhöjd, kan avgöra arten för enskilda träd. Syftet med det är att få ett bra underlag för skoglig planering och öka kunskapen om hur skogen växer och med vilken variation, säger Sverker Danielsson.

För att skapa ett mer hållbart och effektivt skogsbruk utvecklar forskningsprogrammet även operatörsstöd och andra verktyg för ökad automation. Genom smarta verktyg kan fler beslutsstöd byggas in i skogsmaskiner och maskinrutter optimeras med hänsyn till specifika markförhållanden. Därutöver utvecklas verktyg som ger bättre underlag för hållbarhetsutvärderingar. Med en allt högre kvalitet i indata och förfinade metoder för att utvärdera hållbarhet bygger Mistra Digital Forest kunskap om även de långsiktiga effekterna i skogen.

Digitalisering är mer än bara ettor och nollor

– Programmet jobbar mycket med digital teknikutveckling men vi vill även lyfta den digitala kompetensen i våra företag. Med satsningen Digital Forest Academy samlar vi möjligheter som företagsledningar kan nyttja för att ta till sig fler av digitaliseringens möjligheter. Skogen kommer inte att räcka till allt som efterfrågas utan det behövs kloka avvägningar mellan olika intressen, och för att nå högsta möjliga klimatnytta krävs ökad kunskap och forskning. Vi kommer att behöva fortsätta lyfta kunskapsnivån vad gäller komplexa frågor som kännetecknar hållbarhet, förklarar Sverker Danielsson och avslutar:

– Vi vill få ut skogsbaserade produkter med högt värde – det samtidigt som skogens klimatnytta ska öka och att vi värnar om den biologiska mångfalden och skogen som rekreationsplats. För detta krävs dels ett bra dataunderlag om skogen och hur den växer, dels metoder och verktyg för att hantera sådan data – och sist men inte minst behövs kompetens och en vilja att utvecklas. 

Nyfiken på att få veta mer om programmet? Välkommen att anmäla dig till Mistra Digital Forests digitala programkonferens den 20 maj på mistradigitalforest.se.

Om Mistra Digital Forest

Forskningsprogrammet Mistra Digital Forest tar tillvara digitaliseringens möjligheter för skogsbruket, och bidrar därigenom till omställningen av vårt samhälle till en cirkulär bioekonomi. Programmets vision är att skapa digitala lösningar för en hållbar och effektiv skoglig bioekonomi.

Skogsindustrierna är programvärd och övriga programparter är BillerudKorsnäs, Holmen, SCA, Stora Enso, Sveaskog, Södra, IVL Svenska Miljöinstitutet, KTH, Skogforsk, Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) samt Umeå universitet. Programmet budget för de fyra första åren är 106 MSEK och det finansieras av Mistra och deltagande parter.

Läs mer på www.mistradigitalforest.se 

 

Mer från Mistra Digital Forest

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mistra Digital Forest och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?