1515

Diamyds vd slår tillbaka mot kritiken: ”Känner oss bekväma”

Läkemedelsbolaget Diamyd känner sig bekvämt med beslutet att gå vidare med fas 3-studien av bolagets omtalade diabetesvaccin, även om fas 2 inte nådde sitt primära mål.Det säger bolagets vd Ulf Hannelius i samband med bolagets kvartalsrapport. Aktien rasar över 14 procent under onsdagseftermiddagen, men har rusat över 88 procent sedan årsskiftet.

Foto:Johan Olsson

I mitten av september i år presenterade Diamyd en fas 2-studie av diabetesvaccinet med samma namn. Studien lyckades inte nå sitt primära mål men nådde signifikans i en genetisk delgrupp som bedöms omfatta omkring hälften av alla patienter med typ 1-diabetes.. Bolaget har därför valt att gå vidare med förberedande av fas 3-studie. 

I en artikel i Di tidigare i veckan ifrågasatte tre experter betydelsen av resultatet.

Bolagets vd Ulf Hannelius håller dock fast vid att resultaten är betydelsefulla. 

”Effekten finns i en genetiskt definierad patientgrupp, och då är vägen tydlig framåt för oss där vår avgörande fas 3-studie kommer fokusera på detta, ”säger Ulf Hannelius till Di TV:s Börsmorgon.

Även om preparatet inte är aktuellt för samtliga typer av Diabetes 1 finns ett stort värde av att går vidare i studierna, menar Ulf Hannelius. 

”Det finns hälsoekonomiska studier som visar att även en begränsande effekt, som endast vara i några år, har ett tydligt ekonomiskt värde. Man har i tiotals år försökt utveckla modifierade läkemedel mot typ 1-diabetes. Våra resultat ligger i linje även med forskning kring andra potentiella sjukdomsmodifierade läkemedel, så vi känner oss i bekväma med att låsa fast hypotesen och gå vidare till en fas 3- studie”, säger Diamyds vd. 

Bolaget har nu närmare 200 miljoner kronor i kassan, mycket tack vare försäljningen av Companion på 120 miljoner kronor till Medtronic. Bolaget söker även nytt kapital bland institutionella investerare. 

Pengarna kommer gå till att förberedelser av fas 3 och även för att bygga upp den tillverkningsfacilitet som bolaget startat upp i Umeå.  Men själva fas 3 är ännu inte finansierad, dessutom har bolaget parallella aktiviteter inklusive tillverkning att tänka på.

”Det är naturligt att vi är ute nu på marknaden och presenterar. Vi sa redan för ett och ett halvt år sedan att vårt fokus är partnerskap och att få in fler institutionella investerare”, avslutar Ulf Hannelius. 

Resultatet efter skatt landade på minus 13,5 miljoner kronor för det fjärde kvartalet (september-augusti) i det brutna räkenskapsåret 2019/2020 . I fjol låg den på minus 9,6 Mkr. Nettoomsättningen uppgick till 0,1 miljoner kronor (0,2).

 


Innehåll från StaplesAnnons

Staples: Det är smart att betala frakt

Vem betalar för transporten när frakten ingår i priset? Förmodligen både du och miljön. Men genom att visa och debitera transportkostnaden separat istället för att baka in den i produkternas pris vill Staples ge sina kunder större möjlighet att göra både ekonomiska och klimatsmarta val. 

– Fraktfritt är sällan fraktfritt på riktigt. Vi tycker det är mycket bättre att redovisa transportkostnaderna tydligt och transparent, samtidigt som vi berättar för kunderna hur de kan minska dem. Med smartare beställningsrutiner kan antalet leveranser och därmed också både kostnader och klimatutsläpp kapas rejält, säger Fredric Marcus, som är Sales Director för Staples i Sverige.  

Vad kan man då själv påverka som (avtals)kund? 

– Att samla ihop sina beställningar till större men färre order är en väldigt effektiv åtgärd. Och om en produkt skulle saknas hos oss och behovet inte är akut, så kanske man kan vänta någon extra dag så att allt kan levereras vid ett och samma tillfälle. En så enkel sak som att vara noga med att ange korrekt leveransadress är också viktigt för att minska antalet transporter, säger Fredrik Marcus. 

Som ett led i Staples totala klimatarbete fokuserar man nu på att optimera alla delar av transportkedjan, från leverantörer via lager och hela vägen till kund. 

Läs mer om Staples klimatlöfte 50/5 

– Ja, även om transporterna bara står för ca tre procent av vår totala klimatpåverkan, så är det en av de delar som faktiskt är enklast att påverka. Genom att öppet redovisa fraktens pri ger vi våra kunder ett starkt incitament att bidra till förändringen, säger Fredrik Marcus. 

Läs mer om Staples hållbarhetsresa

Kort om Staples

Som ledande leverantör av kontorsmaterial och integrerade lösningar för små, medelstora och stora företag har Staples gedigen kunskap om arbetsplatser. Med ett brett utbud av produkter och lösningar som kan skräddarsys samarbetar våra experter med dig för att säkerställa att din arbetsplats har allt som behövs för att användas optimalt – when your space works, everything works.

Se video om Staples väg till ett hållbart arbetsliv här 

Mer från Staples

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Staples och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?