Annons

Diamyds vd slår tillbaka mot kritiken: ”Känner oss bekväma”

Läkemedelsbolaget Diamyd känner sig bekvämt med beslutet att gå vidare med fas 3-studien av bolagets omtalade diabetesvaccin, även om fas 2 inte nådde sitt primära mål.Det säger bolagets vd Ulf Hannelius i samband med bolagets kvartalsrapport. Aktien rasar över 14 procent under onsdagseftermiddagen, men har rusat över 88 procent sedan årsskiftet.

Foto:Johan Olsson

I mitten av september i år presenterade Diamyd en fas 2-studie av diabetesvaccinet med samma namn. Studien lyckades inte nå sitt primära mål men nådde signifikans i en genetisk delgrupp som bedöms omfatta omkring hälften av alla patienter med typ 1-diabetes.. Bolaget har därför valt att gå vidare med förberedande av fas 3-studie. 

I en artikel i Di tidigare i veckan ifrågasatte tre experter betydelsen av resultatet.

Bolagets vd Ulf Hannelius håller dock fast vid att resultaten är betydelsefulla. 

”Effekten finns i en genetiskt definierad patientgrupp, och då är vägen tydlig framåt för oss där vår avgörande fas 3-studie kommer fokusera på detta, ”säger Ulf Hannelius till Di TV:s Börsmorgon.

Även om preparatet inte är aktuellt för samtliga typer av Diabetes 1 finns ett stort värde av att går vidare i studierna, menar Ulf Hannelius. 

”Det finns hälsoekonomiska studier som visar att även en begränsande effekt, som endast vara i några år, har ett tydligt ekonomiskt värde. Man har i tiotals år försökt utveckla modifierade läkemedel mot typ 1-diabetes. Våra resultat ligger i linje även med forskning kring andra potentiella sjukdomsmodifierade läkemedel, så vi känner oss i bekväma med att låsa fast hypotesen och gå vidare till en fas 3- studie”, säger Diamyds vd. 

Bolaget har nu närmare 200 miljoner kronor i kassan, mycket tack vare försäljningen av Companion på 120 miljoner kronor till Medtronic. Bolaget söker även nytt kapital bland institutionella investerare. 

Pengarna kommer gå till att förberedelser av fas 3 och även för att bygga upp den tillverkningsfacilitet som bolaget startat upp i Umeå.  Men själva fas 3 är ännu inte finansierad, dessutom har bolaget parallella aktiviteter inklusive tillverkning att tänka på.

”Det är naturligt att vi är ute nu på marknaden och presenterar. Vi sa redan för ett och ett halvt år sedan att vårt fokus är partnerskap och att få in fler institutionella investerare”, avslutar Ulf Hannelius. 

Resultatet efter skatt landade på minus 13,5 miljoner kronor för det fjärde kvartalet (september-augusti) i det brutna räkenskapsåret 2019/2020 . I fjol låg den på minus 9,6 Mkr. Nettoomsättningen uppgick till 0,1 miljoner kronor (0,2).

Innehåll från Malmö stadAnnons

”En subkultur som blivit en miljardindustri”

Den omsätter lika mycket som den svenska exporten av järnmalm och har därmed blivit en av Sveriges basnäringar. Spelutvecklingsbranschen har utvecklats till en miljardindustri. Dess epicentrum ligger i Malmö.

– Att branschen lockar hit människor från världens alla hörn är tack vare Malmös internationella atmosfär, säger Peter Lübeck på Game Habitat.

Det är lätt att starta, utveckla och etablera företag i Malmö. Läs mer om näringsliv et i Malmö här. 

Avatar, Tom Clancy´s The Division, James Bond och Sayonara Hearts. Några av världens största och mest kritikerrosade spel är skapade av spelutvecklingsbolag som alla har kontor i Malmö. 

Hur kommer det sig att Malmö blivit ett globalt nav inom den här framgångsindustrin? 

Flera faktorer spelar in, menar Peter Lübeck. Han är vd för intresseorganisationen Game Habitat, vars syfte är att skapa bästa möjliga förutsättningar för spelutvecklingsindustrin i södra Sverige att fortsätta växa och utvecklas. 

Massive Entertainments flytt från Ronneby till Malmö i början av 2000-talet gjorde avtryck på flera sätt, konstaterar Peter Lübeck.

– Nordic Game Conference, Europas ledande spelutvecklarkonferens, startades kort därefter och har sedan dess anordnat årliga sammankomster i Malmö. Några år senare slog The Game Assembly upp dörrarna i stan. Idag rankas skolan som en av de tio främsta utbildningarna i världen inom spelutveckling. 

I stort sett alla som gått utbildningen erbjuds arbete efteråt.

”Massives framgångar har banat väg”

Allt sammantaget gjorde att den globala spelutvecklingsbranschen fick upp ögonen för Malmö. Sedan dess har det rullat på, i en otrolig tillväxttakt. 

– Massives framgångar har banat väg för en mängd etableringar av medelstora spelföretag, som Sharkmob och Avalanche Studios Group. Dessutom finns en uppsjö av små så kallade indies, fåmansföretag, som är nischade inom särskilda områden och som besitter stor konstnärlig och artistisk förmåga. 

Peter Lübeck fortsätter:

– Idag har vi skapat ett ekosystem av olika aktörer och studior som omsätter 2,5 miljarder. I Malmö finns idag 75 bolag med anställda från 66 olika nationaliteter.

Att Malmö fortsätter locka globala talanger inom spelutvecklingsindustrin – och som väljer att stanna här – handlar om stadens unika fördelar, säger Peter Lübeck. I dagarna släppte föreningen en undersökning som har analyserat hur de som arbetar inom spelutveckling trivs inom såväl sin bransch som i regionen. Svaren är entydiga.

– I stort sett alla uppger att Malmö är en stad som är lätt att etablera sig i. Här är folk öppna och trots att det är en liten stad, globalt sett, finns ett kulturellt utbud som kan mäta sig med vilken global storstad som helst. De är nöjda med branschen, men ännu mer nöjda med att leva och verka just här.

Kommunalrådet närvarade

Stadens engagemang i branschen tror Peter Lübeck också är en bidragande orsak till att tillväxttakten i Malmö varit så stark.

– Jag minns inför starten av vår förening, Game Habitat. Redan på vårt första möte med staden närvarade Malmös högsta kommunalråd, Katrin Stjernfeldt Jammeh. Det sa mycket tyckte jag, att staden på riktigt är intresserad av att förstå och skapa goda förutsättningar för nya näringar att etablera sig här. 

– Den levnadsstandard som finns i Malmö hade varit svår att uppnå i vilken europeisk storstad som helst, då Malmös bostadspriser ligger på helt andra nivåer än exempelvis Stockholms, Köpenhamns eller Londons, förklarar Peter Lübeck.

Stockholm är i absoluta tal räknat, fortfarande en större spelstad än Malmö, säger Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen. Men Malmö har vuxit enormt som spelhubb de senaste åren. 

– Malmö är ett minisverige i vilken typ av spel och bolag som finns och produceras. Det är många av Stockholmsbolagen som har kontor i Malmö. Det finns också utländska bolag som valt att lägga sitt Sverigekontor i Malmö, som IO Interactive, säger hon.

Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen.
Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen.

Närheten till The Game Assemblys spelutbildning är en annan stark dragningskraft för Malmö, menar hon.

– I kursplanen ingår praktik och det är vanligt att man får jobb på samma plats direkt efter examen. 

Därför ser hon inga mörka moln framåt trots att Sverige går in i en lågkonjunktur. 

– Jag har svårt att se att vi skulle tappa i branschen, kanske att ökningen går lite långsammare och att bolagen blir mer försiktiga i sina satsningar, jag är övertygad om att det kommer vara fortsatt stor efterfrågan på kompentent personal. Människor vill ha nya spelupplevelser, på det sättet är det en konjunktursäker bransch.

Se Game Habitats film om spelstaden Malmö här 

Allt fler människor och företag söker sig till Malmö – läs mer om näringslivet här 

 

 

 

Mer från Malmö stad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Malmö stad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera