1515

Diamanthandeln når nätet: "Vi kan vara 50 procent billigare"

Handel med diamantsmycken är den sista bastionen för traditionella ­butiker. Men ett nystartat bolag med svenska entreprenörer i spetsen siktar nu på att nå en världsmarknad via e-handel med den exklusiva råvaran.

Foto:TT/Arthur Los

Strax före jul kopplade Montluc upp sig på nätet med en e-handelsbutik för diamantsmycken. Bolaget har sin hemvist i Schweiz, men tillverkningen sker i Belgien. 

Vd är Fredrik Stark, som för något decennium sedan gjorde en lukrativ exit när Kaffeknappen såldes till Nestlé.

Tillsammans med schweiziska och italienska partner, som har en bakgrund inom e-handel och produktion av diamantsmycken, startade han i fjol Montluc. 

Målet är att skaka om den mest exklusiva delen av smyckeshandeln.

Nyligen fick bolaget en kraftig kapitalinjektion på drygt 30 miljoner kronor, där den största investerargruppen representeras av Joakim Rahmqvist, som tillsammans med sin bror Jesper Rahmqvist driver internationella Rahmqvistkoncernen i tredje generationen.

”Jag gillar det innovativa kvalitets- och marknadstänket hos Montluc”, säger Joakim Rahmqvist.

Enligt Fredrik Stark styrs branschen av få aktörer som utnyttjar den generella okunskapen som finns i konsumentledet. 

”En diamant är något man unnar sig när det är extra högtidligt. Dessvärre gör många missen att betala för något som inte har ett egentligt värde mer än den lyster ett visst lyxvarumärke kan ge. Man betalar alltså för en Porsche men får ’Fiat-kvalitet’.”

Montlucs affärsidé går ut på att endast sälja via nätet och bolaget kontrollerar hela kedjan från råvara och tillverkning till design av kollektionen samt hur denna sedan förpackas och levereras. 

”Vi har kapat väldigt många led i det traditionella sättet att sälja ­diamantsmycken. Normalt betalar konsumenten upp till 1.000 procent i  påslag när alla led har tagit sin del av kakan. Vi kan vara 30–50 procent billigare än de stora etablerade ­märkena, trots att vi endast säljer ­diamanter av världens högsta kvalitet.”

Smyckena tillverkas med den modernaste robottekniken i Daems Giovannis fabrik i Kessel utanför Antwerpen.

”Målsättningen är att flytta hela produktionen till Schweiz och därmed bli den enda smyckestillverkaren i världen som kan stoltsera med ’Swiss made’”, säger Fredrik Stark.

Hur kan köparna veta att det inte är så kallade blodsdiamanter?
”Vi handlar enbart med etablerade leverantörer baserade i Europa. Allt handlas över reglerade marknader och vi har skriftliga kontrakt med hela vår kedja som garanterar att leverantören är kompatibel med detta. Det är så långt man kan dra det här när det gäller kontroll. Diamanterna köps i Belgien. Alla våra leverantörer har ett avtal med oss där de garanterar att de är 100 procent spårbara.”

Montluc är dock inte först på plan. Brittiska Harry Winston Diamonds har funnits på marknaden några år. 

Affärsidén i Montluc är att leverera diamantsmycken av högre kvalitet än konkurrenterna. Deras smycken kommer att kosta från cirka 3.000 kronor upp till en kvarts miljon.

Med automatiserad tillverkning och enkel hantering av beställningar på företagets webbplats kan priserna sänkas betydligt, jämfört med vad kända varumärken som Bulgari, ­Cartier och Tiffany klarar, bland annat på grund av höga butikskostnader, hävdar Fredrik Stark. 

Men vad händer om paketet försvinner i posten?
”Samtliga leveranser är helför­säkrade. Skulle ett paket komma bort står Montluc, via försäkringar, för kostnaden. Varje leverans sker med ett spårbarhetsprogram där vi följer paketet under hela transportkedjan. För smycken med riktigt stora värden över 10.000 euro samarbetar vi med kurirer som är specialiserade på området.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?